van der Horst

GT Sports Club: Wie vult het eindpodium?

Start Main Race
Start Main Race
Komend weekend wordt in het kader van de Blancpain GT Series Sprint Cup ook de finale verreden van de Blancpain GT Sports Club dat afgelopen seizoen garant stond voor knappe en spannende races. Met Broniszewski en diens Ferrari 458 GT3 kennen we reeds de kampioen, maar voor de vice titel en de resterende podiumplaats wordt het nog knokken geblazen tussen een verschillende rijders met ondermeer de Ferrari's van het duo Patrick Van Glabeke - Martin Lanting en de SRT Corvette met Nicolas Vandierendonck aan het commando.
GT Sports Club
GT Sports Club
Het minste wat we kunnen zeggen van de GT Sports Club is dat dit kampioenschap voor gentlemen drivers serieus in de lift zit. Zowel kwantitatief als kwalitatief. De GT Sports Club groeide afgelopen seizoen met zevenmijlslaarzen en kende een hoogtepunt in Paul Ricard met een bezetting van maar liefst 29 wagens. De GT Sports Club startte vorig seizoen met een 12-tal gentlemen drivers en een seizoen later is dit aantal meer dan verdubbeld. Met groeipijnen uiteraard waar volgens ingewijden werk moet worden van gemaakt om de onderlinge waardverhoudingen te nivelleren.


Michal Broniszewski - Ferrari 458 GT3 Kessel Racing
Michal Broniszewski - Ferrari 458 GT3 Kessel Racing
De 44-jarige Poolse Ferrai rijder Michal Broniszewski is reeds zeker van zijn eerste titel binnen de Blancpain GT Sports Club, maar het verschil met de rest van het veld is te groot. De Pool rijft niet alleen de titel binnen in de GT Sports Club, maar is ook onbedreigd in de Pro-Am Klassen binnen de Sprint Cup en Endurance Cup. Door verschillende series tegelijk te rijden beschikt de Pool tijdens de weekends van de GT Sports Club over meer tracktime. Naast het feit dat hij intrinsiek de snelste piloot van het veld is, kan hij zich ook nog eens best voorbereiden op de races binnen de GT Sports Club. Ook de eenmalige komst van de broertjes Perfetti werkte niet bepaald stimulerend voor de gentlemen drivers binnen het veld gezien deze snelle jongens punten kwamen pikken van de reguliere rijders. Volgens enkele piloten die mee aan de wieg stonden van deze competitie voor gentlemen drivers moet er het een en ander veranderen. Zo zou er een minimum leeftijd moet worden gerespecteerd in de toekomst om aanstormend talent dat nog brons is te weren. Ook zouden de deelnemers aan de GT Sports Club datzelfde weekend geen tweede competitie binnen de Blancpain Series mogen rijden of minstens een drive through moeten maken tijdens de races. Allemaal voorstellen die op tafel liggen om de echte gentlemen driver te beschermen en te blijven motiveren om te investeren in dit knap kampioenschap.

Nicolas Vandierendonck - Blancpain GT Sports Club
Nicolas Vandierendonck - Blancpain GT Sports Club
Na de Poolse rijder en diens Kessel Ferrari 458 GT3 vinden we met de SRT Corvette GTE en Nicolas Vandierendonck een puur Belgische combinatie op de tweede plaats. Deze heeft een respectievelijke voorsprong van 3, 9 en 11 punten op de Ferrari's van Cordoni, Lanting, De Bernardi, Van Glabeke en de Porsche GT3-R van Perfetti. Deze laatste drie staan ex aequo op de vijfde plaats. Perfetti komt niet aan de start, waardoor de strijd voor de ereplaatsen zich toespitst op een vijftal piloten met twee Belgen, een Nederlander en twee Italianen. Er zijn nog 33 punten te verdienen tijdens de qualifying race en main race. Vandierendonck vertrekt met de beste papieren, maar ook Cordoni wordt een taaie klant voor de vice titel, net als Patrick Van Glabeke die afgelopen seizoen zeer snel onderweg was, maar door allerlei omstandigheden een pak punten liet liggen. De Ferrari rijder moet 11 punten overbruggen tegenover landgenoot Vandierendonck terwijl ook nog ondermeer Cordoni, Lanting en De Bernardi voor oppositie zullen zorgen.    

Patrick Van Glabeke
Patrick Van Glabeke
Curbstone bezieler Patrick Van Glabeke ruilde dit seizoen zijn Ferrari 458 GT3 voor een 488 GT3 en reed een opmerkelijk parcours met ups en downs. Voor de eerste manche in Misano moest hij een 458 huren omdat zijn 488 nog niet was geleverd. Een breuk aan de versnellingsbak tijdens de trainingen zorgde ervoor dat hij gans achteraan moest starten. In Brands Hatch pakte hij dan twee podiumplaatsen en klom naar de vijfde plaats in de tussenstand. Op Paul Ricard was hij schitterend onderweg naar een tweede plaats in de qualifying race tot zijn bloedmooie 488 GT3 brutaal van de baan werd geramd door zijn Italiaanse stalgenoot bij AF Corse, Cordoni. Na deze brilscore was hij op zijn thuisfront in Spa opnieuw goed onderweg, maar crashte hij in de qualifying race. Na een indrukwekkende inhaalrace kon hij nog als vijfde afklokken tijdens de main race. Los van de fout in Spa moest de onfortuinlijke Oost-Vlaming zonder de pech in Misano en Paul-Ricard vooraan te vinden zijn in de titelontknoping.

Patrick Van Glabeke - Ferrari 488 GT3
Patrick Van Glabeke - Ferrari 488 GT3
"Met de nieuwe Ferrari 488 GT3 ben ik momenteel niet sneller dan een seizoen eerder met de 458 GT3 omdat de BOP me niet heeft gespaard. Ondanks het feit dat ik het moeilijke tracé van Barcelona goed ken, zal het toch moeilijk worden. Inzake Nicolas zou die in principe tweemaal enkele plaatsen achter mij moeten eindigen en dan is er ook nog Cordoni die in de strijd voor de resterende ereplaatsen de snelste is. Een podium tijdens de wedstrijden zie ik wel zitten, maar voor een podium de eindafrekening had ik reeds teveel pech en het gat is groot. Maar de bloemen worden pas na de meet uitgedeeld en dus is alles nog mogelijk. Vanaf volgend seizoen komt er voor de GT Sports Club nog een zesde weekend bij en dus vergroten opnieuw de kansen".   

Nicolas Vandierendonck
Nicolas Vandierendonck
In theorie beschikt Nicolas Vandierendonck, die schitterend scoorde in Spa, over de beste papieren om de titel van vice kampioen te pakken, een jaar na zijn vice titel in de Supercar Challenge. Maar de Shipex rijder heeft amper drie punten bonus op de Ferrari van de snelle Cordoni en voelt de hete adem van de Italiaan in zijn nek. Ook de rest van het vierkoppig Ferrari armada, Lanting, De Bernardi & Van Glabeke ligt op de loer om onze landgenoot van zijn tweede plaats te stoten. 


Nicolas Vandierendonck - SRT Corvette ZR1 GTE
Nicolas Vandierendonck - SRT Corvette ZR1 GTE
"We gaan vechten om onze positie te behouden, maar het wordt zeer moeilijk," aldus Nicolas Vandierendonck. "Barcelona is geknipt voor wagens met een middenmotor zoals de Ferrari terwijl wij met de Corvette GTE zwaar zijn benadeeld door de BOP. Ik ben op de Curbstone dag gaan trainen met de plaatselijke Pro Tutumlu als coach. Maar ook hij raakte niet aan de chrono's van de GT3 wagens. Destijds kon de Corvette in de GT Open met Tutumlu en Archie Hamilton ook al geen vuist maken tegen de GT3's in Barcelona en daar is nog niets aan veranderd. We hebben een plan achter de hand om op details te werken, maar ik vrees een ongelijke strijd. Maar we gaan voor de vice titel en zullen daarvoor onze huid duur verkopen".   


Martin Lanting - Ferrari 458 GTE
Martin Lanting - Ferrari 458 GTE
De Nederlandse Monegask Martin Lanting was er net als Van Glabeke reeds van de eerste meter bij in de GT Sports Club en pakte vorig jaar naast een vierde plaats algemeen ook de titel in de Iron Cup voor gerespecteerde piloten boven de 60 jaar. Ook nu gaat Lanting als leider in de Iron Cup richting Barcelona na een zeer regelmatig seizoen.


Martin Lanting - Ferrari 458 GTE
Martin Lanting - Ferrari 458 GTE
"Ik werd vorig sezoen vierde algemeen en een plaats binnen de top 3 zou opnieuw schitterend zijn. Maar indien ik daar risico's moet voor nemen, zal de titel in de Iron Cup primeren. Bij SRO heeft men veel respect en schenkt men veel aandacht aan de onderlinge klassen zoals de Iron Cup voor piloten boven de 60 jaar. En gezien er dit seizoen een tiental wagens kwamen opdagen in de Iron Cup, vind ik het belangrijker om voor de tweede maal deze titel te behalen dan een plaats binnen de top 3 in het algemeen klassement. Een combinatie van de twee zou schitterend zijn, maar ik maak me geen illusies. Barcelona is een moeilijke omloop waarmee ik een haat-liefde verhouding had, maar ik heb me onlangs tijdens de Curbstone dagen opnieuw laten coachen en het resultaat was prima. Ik ben opnieuw iets sneller geworden".

"Waarom ik in een GTE rij? In ieder geval niet om er veel voordeel uit te halen, want de BOP is onverbiddellijk. Laat ons stellen dat ik een Ferrari freak ben in hart en nieren en dat de keuze voor de GTE eerder te zoeken is in de opbouw van de wagen. Een GTE is nog meer racewagen dan een GT3 en de pure passie krijgt bij mij de bovenhand".  

Foto's: Arne Simons / Thems Racing Press / SRO



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Blancpain GT Sports Club op woensdag 28 september 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Barcelona.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons