van der Horst

GT5-concept in de steigers voor 2019 - UPDATE

Vladimir Dragunov - Porsche 911 GT3 RS
Vladimir Dragunov - Porsche 911 GT3 RS
Met de groeiende populariteit en professionalisering van GT3 en vooral GT4 werkt SRO aan een nieuwe formule die helemaal onderaan de autosportladder moet staan, dat begrijpt Autosport.be uit gesprekken die we afgelopen week voerden met verschillende betrokkenen. In tegenstelling tot GT3 en GT4 die door de jaren heen van upgrades werden voorzien, met stijgende kosten tot gevolg, moet GT5 trouw blijven aan het concept van een echte straatwagen - voorzien van de minimale veiligheidselementen als een rolkooi, brandblussysteem en vijfpuntsgordel volgens FIA standaard #8853/98.
JD Competition by KS Motorsport -  Lamborghini Gallardo GT3
JD Competition by KS Motorsport -  Lamborghini Gallardo GT3
De GT3-klasse werd een decennium geleden in het leven geroepen om een antwoord te bieden aan de torenhoge kosten die verbonden waren aan het runnen van een GT1-bolide. GT3-machinerie leunde initieel sterk aan bij straatbolides, maar door de jaren heen werden die wagens onder druk van de verschillende constructeurs verder doorontwikkeld tot de rasechte racebolides die ze vandaag zijn - ironisch genoeg (deels) qua principe sterk aanleunend tegen de GT1-bolides van weleer. GT4 is in de loop de jaren in het leven geroepen als meer kosteneffectieve oplossing naast/onder GT3, de bolides beschikten initieel niet over een achtervleugel en waren in feite veredelde straatwagens - wat de kosten laag hield.

Porsche GT4 Clubsport MR
Porsche GT4 Clubsport MR
Wederom onder impuls van SRO en de constructeurs kregen deze wagens upgrades, wat het plaatje interessanter maakte voor de betrokken constructeurs die vol kunnen inzetten op klantenprogramma's. Nadeel is dat het kostenplaatje stijgt, en blijft stijgen. Dat gaat niet onopgemerkt voorbij aan de bezielers van GT3 en GT4 en dus werkt men aan een concept dat terugkeert naar dezelfde principes als waar GT3 en GT4 begonnen. Naar alle waarschijnlijkheid zal er bij de Blancpain GT Series meeting te Circuit Zolder volgende week meer informatie worden vrijgegeven. Afgaande op de presentaties de voorbije seizoenen is het eveneens niet onwaarschijnlijk dat SRO tijdens de traditionele persconferentie in het kader van de 24 Hours of Spa met een meer gedetailleerd plan op de proppen komt. Onder meer wedstrijdformat blijft een groot vraagteken. Afwachten wat de plannen precies inhouden, maar deze kunnen wel eens een pasklaar antwoord gaan bieden aan zij die de laatste generatie GT4-bolides te duur achten...

Update: dit was de Autosport.be-aprilvis van 2018...

Foto's: Niels Vaeck, Martijn Wouters & Kronos Events



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit Internationaal op zondag 1 april 2018.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons