van der Horst

Guillaume De Ridder eerste deelnemer elektrische RX2e

Guillaume De Ridder
Guillaume De Ridder
Voormalig FIA World Rallycross Championship-ster Guillaume De Ridder heeft dit jaar officieel zijn hoed in de ring gegooid voor FIA RX2e Championship-glorie. De Belg wil de geschiedenis ingaan als de allereerste kampioen in het elektrische rallycross-kampioenschap
RX2e, dat afgelopen zomer publiekelijk werd gelanceerd, is een gezamenlijk project van de Spaanse specialist op het gebied van elektromobiliteit QEV Technologies en Olsbergs MSE. De vierwielaangedreven, volledig elektrische auto die de basis vormt voor het kampioenschap - met motoren die een vermogen van 250 kW (335 pk) en een koppel tot 510 Nm genereren - heeft de afgelopen maanden een hele reeks gastrijders verbaasd tijdens het testen, waaronder Guillaume De Ridder.

De Belg is een van de meest gewaardeerde, aankomende prospects in de discipline. Nadat hij in 2017 was overgeschakeld van rally naar rallycross, behaalde hij een 'hattrick' van podiumplaatsen in de RX2 International Series op weg naar de derde plaats op het einde van het seizoen. Het jaar daarop verbeterde De Ridder naar de tweede plaats algemeen, met de huidige RX2e-testrijder en ambassadeur Oliver Eriksson als uiteindelijke kampioen. Dat bleek de katalysator te zijn voor een opstap naar World RX in 2019, hoewel het door pech een moeilijke campagne werd.

De RX2e-rallycross-wagen
De RX2e-rallycross-wagen
Na het grootste deel van 2020 vanwege de wereldwijde pandemie uit te hebben gezeten, keerde de 28-jarige terug in actie tijdens de RX2-confrontatie in Nysum, Denemarken afgelopen september. De Ridder domineerde de openingsdag voordat hij de titel met de kleinste marge misliep. 



De FIA ​​RX2e zal de 'supportingserie' voor World RX worden in 2021, met zes Europese evenementen op het programma.

Foto: MPA Creative



Dit artikel werd gepubliceerd door Imaani Barée in Rallycross op donderdag 29 april 2021.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons