Guillaume De Ridder met titelambitie opnieuw naar RX2
Naast de ondersteuning van Zelos met Freddy Tacheny als CEO, krijgt De Ridder ook coaching van de ervaren Koen Pauwels, ook Andreas Eriksson is als CEO van Olbergs MSE onder de indruk van de prestaties die De Ridder liet optekenen tijdens zijn maidenseizoen in rallycross in de zeer competiteve RX2.
De RX2 is de laatste opstap richting RX of de Supercars. Dit kampioenschap ging vroeger door het leven met de naam RX ‘lites’, maar de nieuwe naam is een betere referentie naar het World RX en verscheen voor het eerst in 2017. Olsbergs MSE, het team van Andreas Eriksson, staat er aan het roer. De auto’s zijn allemaal identiek en worden opgebouwd in het atelier van Avitas in Turkije. Het is een echte tweede divisie van het World RX: de auto heeft de look van een Ford Fiesta en beschikt over een buizenchassis met carrosserie-elementen uit polyester en composietmaterialen. In tegenstelling tot de World RX en zijn tweeliter turbomotoren van meer dan 600 pk, is de krachtbron hier een atmosferische Ford Duratec 2,4 l die 310 pk en 300 Nm ontwikkelt en centraal achterin is ingebouwd. De transmissie gebeurt via de vier wielen, een sequentiële Sadev-versnellingsbak met zes verhoudingen en een mechanisch differentieel. De ophanging bestaat uit een dubbele driehoek met regelbare Öhlins onboarddempers. Op de weegschaal wijst de auto, rijder inbegrepen, 1200 kilogram aan, goed voor een vermogen-gewichtsverhouding van 3,87 kg/pk.
Zeven afspraken staan er op de kalender in het spoor van het World RX. Te beginnen in Mettet waar Guillaume De Ridder zich in zijn discipline kan tonen voor eigen volk op zijn thuiscircuit. Nadien gaat het via Silverstone in Engeland richting Scandinavië voor races in Noorwegen en Zweden. Begin augustus wordt het circus in Canada verwacht, waarna het via Frankrijk afzakt naar Zuid-Afrika voor de finale wedstrijd van het seizoen. Aftrap dus in Mettet op 12 & 13 mei.
Foto's: Johnny Loix
Tweet