van der Horst

Guillaume De Ridder met titelambitie opnieuw naar RX2

Guillaume De Ridder - RX2
Guillaume De Ridder - RX2
Guillaume De Ridder verschijnt voor het tweede seizoen op rij aan de start van het World RX2 kampioenschap en dat aan het stuur van een wagen van het team van Andreas Eriksson, Olsbergs-MSE dat de titel pakte in 2016 en 2017 met de Fransman Cyril Raymond. Voor de Zelos-rijder zijn de omstandigheden dus opnieuw gunstig om in 2018 nog beter te doen dan de knappe derde eindplaats afgelopen seizoen. Hij werd dan ook logisch ‘Rookie of the Year’.
  • VR Racing
Guillaume De Ridder - RX2
Guillaume De Ridder - RX2
Guillame De Ridder: “Vijftien maanden geleden kende ik niets van rallycross en vandaag bevind ik me in één van de beste team in deze discipline. Vorig jaar ontdekte ik na een korte rally carrière de rallycross, de circuits, de auto, de wedstrijdtactiek, het bandenbeheer en de jokerronde. Dit jaar heb ik de nodige ervaring op zak en ik heb op het einde van vorig seizoen gemerkt dat ik kon rivaliseren met Cyril Raymond, de dubbele kampioen in de discipline. Dat ziet er dus goed uit”.  

Naast de ondersteuning van Zelos met Freddy Tacheny als CEO, krijgt De Ridder ook coaching van de ervaren Koen Pauwels, ook Andreas Eriksson is als CEO van Olbergs MSE onder de indruk van de prestaties die De Ridder liet optekenen tijdens zijn maidenseizoen in rallycross in de zeer competiteve RX2.    

Guillaume De Ridder
Guillaume De Ridder
De RX2 is de laatste opstap richting RX of de Supercars. Dit kampioenschap ging vroeger door het leven met de naam RX ‘lites’, maar de nieuwe naam is een betere referentie naar het World RX en verscheen voor het eerst in 2017. Olsbergs MSE, het team van Andreas Eriksson, staat er aan het roer. De auto’s zijn allemaal identiek en worden opgebouwd in het atelier van Avitas in Turkije. Het is een echte tweede divisie van het World RX: de auto heeft de look van een Ford Fiesta en beschikt over een buizenchassis met carrosserie-elementen uit polyester en composietmaterialen. In tegenstelling tot de World RX en zijn tweeliter turbomotoren van meer dan 600 pk, is de krachtbron hier een atmosferische Ford Duratec 2,4 l die 310 pk en 300 Nm ontwikkelt en centraal achterin is ingebouwd. De transmissie gebeurt via de vier wielen, een sequentiële Sadev-versnellingsbak met zes verhoudingen en een mechanisch differentieel. De ophanging bestaat uit een dubbele driehoek met regelbare Öhlins onboarddempers. Op de weegschaal wijst de auto, rijder inbegrepen, 1200 kilogram aan, goed voor een vermogen-gewichtsverhouding van 3,87 kg/pk.

Guillaume De Ridder - RX2
Guillaume De Ridder - RX2
Zeven afspraken staan er op de kalender in het spoor van het World RX. Te beginnen in Mettet waar Guillaume De Ridder zich in zijn discipline kan tonen voor eigen volk op zijn thuiscircuit. Nadien gaat het via Silverstone in Engeland richting Scandinavië voor races in Noorwegen en Zweden. Begin augustus wordt het circus in Canada verwacht, waarna het via Frankrijk afzakt naar Zuid-Afrika voor de finale wedstrijd van het seizoen. Aftrap dus in Mettet op 12 & 13 mei.

Foto's: Johnny Loix



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op zondag 25 februari 2018.
  • Shopa

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons