van der Horst

Gulf 12H: AF Corse wint eerste veldslag

AF Corse - Ferrari 458 Italia GT3
AF Corse - Ferrari 458 Italia GT3
Net als vorig jaar is het de AF Corse Ferrari van Michele Rugolo en Steve Wyatt (dit jaar met Davide Rigon) die na afloop van de eerste deel van de Gulf 12 Hours op kop van het klassement prijkt en ook nu weer ligt Black Falcon weer op vinkenslag, gevolgd door de fabrieks McLaren 650s die dit weekend zijn debuut maakt. De 458 Italia GT3 van Wyatt/Rugolo/Rigon legde tot dusver 157 ronden af, maar drie achtervolgende wagens sloten zes uur racen onder een loden zon af in dezelfde ronde en starten straks dus opnieuw in het zog van de leider.
Start Gulf 12 Hours 2014
Start Gulf 12 Hours 2014
Bij de start van de race was het de Black Falcon Mercedes gepiloteerd door onze Noorderbuur Jeroen Bleekemolen die de leiding overnam van de McLaren 650S GT3 #59, op zijn beurt gevolgd door de tweede Black Falcon SLS en de Kessel Racing Ferrari #11 met daarachter de merkgenoten van AF Corse onder startnummer #3. De eerste Wolf vonden we terug omstreeks achtste positie. Van in de beginfase zou de winnaar van vorige editie, de leidende Mercedes SLS AMG GT3 #1, trachten een voorsprong uit te bouwen, maar Rob Bell (McLaren #59) en Michele Rugolo (Ferrari #3) klampten goed aan, waarbij de Britse bolide later de leiding zou overnemen.

Abu Dhabi Racing by Black Falcon - Mercedes SLS AMG GT3
Abu Dhabi Racing by Black Falcon - Mercedes SLS AMG GT3
De AF Corse Ferrari #3 bleef evenwel op de loer en zou, afhankelijk van de pitstops de ganse race bikkelen om de koppositie met de McLaren 650S GT3. Die pitstops braken de McLaren overigens nog bijna zuur op, want de Britse bolide moest een keertje extra langs de box passeren en dreigde daardoor in de eindfase bijna op een ronde gezet te worden. McLaren GT hield het echter bij een korte splash & dash en bleef daardoor in dezelfde wedstrijdronde; een belangrijk wapenfeit voor het tweede deel van de Gulf 12 Hours gezien alle wagens binnen dezelfde ronde als de leider straks bij de start van het tweede deel hun achterstand tenietgedaan zien. De top drie na zes uur racen bestond uit de zegevierende Ferrari #3 (Ferrari), gevolgd door de Mercedes #1 en de #59 McLaren. Het tweede Black Falcon exemplaar volgde op de vierde plaats en was daarmee vanzelfsprekend beste in de Pro-Am-klasse en behaalde zelfs één ronde bonus op de naaste achtervolger, de Kessel Racing Ferrari #11 op de vijfde plaats.

MRS GT Racing - Porsche 991 GT3 Cup
MRS GT Racing - Porsche 991 GT3 Cup
In de Cup-klasse stond er zoals verwacht geen maat op de MRS GT-Racing Porsche 991 GT3 Cup, vooral de verdienste van Porsche Supercup-kampioen Christian Engelhart natuurlijk. Het Franse Larbre Competition is tweede, voor de Porsche van STP Racing with Sopp & Sopp en het GDL Racing-exemplaar met onder meer Nicolas Vandierendonck aan boord. Laatstgenoemde vertoefde lange tijd in tweede stelling, maar een plots probleem met een kabel van de versnellingsbak noopte de bolide tot een
Nicolas Vandierendonck - Wim Everaerts
Nicolas Vandierendonck - Wim Everaerts
onverwachte stop, waarbij enkele ronden verloren gingen. Nicolas Vandierendonck reed wel een dijk van een race en zijn stints waren bij de snelste onder de Cup-rijders. Bij de CN's is de fabriek-Wolf #45 primus, op een teleurstellende twaalfde plaats na tal van problemen; waarover lager op deze pagina meer. In de Gentlemen-klasse leidt voorlopig de Monster-Ferrari van onder meer Jorge Lorenzo en onze landgenoot Jacques Duyver, aangezien de enige concurrent (Villorba Corse #89) veel tijd verloor in de pits.

Motionsport - Wolf GB08
Motionsport - Wolf GB08
De grote hitte vergde veel van zowel rijder als machine en na nog geen halfuur wedstrijd verdween de ISR-Audi al nadat Aditya Patel achterwaarts de muur in knalde, meteen ook de eerste officiële DNF. Ook de Wolf's kenden in de openingsfase hun deel van de problemen, met verschillende passages door de pitstraat en voor de Wolf #47 (al rokend) zelfs een ongeplande stop aan het Viceroy hotel vroeg in de race. De bolide werd terug naar de box gesleept en daar wilde het team beginnen de krachtbron te vervangen, om dan te constateren dat de hechting van de waterpomp niet paste op de nieuwe motor. Vervolgens kondigde de troepen van Motionsport een excursie naar Dubai af om enkele bouten te gaan halen zodoende de bolide raceklaar te krijgen tegen race 2... De Wolf #45 kampte van zijn beurt met
McLaren GT - McLaren 650S GT3
McLaren GT - McLaren 650S GT3
problemen aan het gaspedaal, terwijl het exemplaar met startnummer #48 in de openingsminuten al binnen werd geduwd in de box. De nagelnieuwe McLaren 650S GT3 van Kox/Pronk/Vannelet kampte met ABS-problemen vanwege een defecte sensor aan het linkerachterwiel en verloor ook tijd in de box, terwijl de Gulf Racing Lamborghini een ramprace kende met gearshifter problemen en verschillende passages door de pitstraat.


--- Uitslag race 1 Gulf 12 Hours of Abu Dhabi 2014 (pdf) ---


Foto's: Martijn Wouters



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit Internationaal op zaterdag 13 december 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Gulf 12 Hours.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons