Gulf 12H: Nabeschouwing Nicolas Vandierendonck - Thems Racing
De 12 Hours of Abu Dhabi is uniek in zijn soort met twee wedstrijden over zes uren en een adempauze van drie uren. Binnen het team van GDL Racing uit San Marino kreeg Nicolas het gezelschap van Rob Thomson en Youssef Bassil. Twee gentlemen drivers waarbij het vooral voor Bassil de eerste maal was dat hij in een Porsche reed.
“Ik heb gezien de beperkte ervaring van mijn twee teamgenoten samen met ingenieur Wim Everaerts naar een goede set up gezocht omdat we verplicht waren om op Avon rubbers te rijden. Uiteindelijk zijn we erin geslaagd om een goed compromis te vinden, maar dit is niet evident in slechts 20 laps vrije training. Nadien heb ik dan het overgrote deel van de trainingstijd doorgeschoven naar mijn teamgenoten, omdat ik al snel met de auto en het circuit vertrouwd was, ook al bleef het een serieuze aanpassing. Een omloop van iets meer dan 5 kilometer met 21 bochten krijg je niet zomaar onder de knie. En het feit dat Jeffrey Van Hooydonk er niet bij was heb ik mijn plan moeten trekken. Een uitdaging, maar dat is vrij goed gelukt in vergelijking met bvb een jaar geleden. Opleiding loont dus”.
“Een zege heeft er nooit ingezeten omdat het team van MRS GT-Racing op het laatste moment onder meer Christian Engelhart als rijder had aangetrokken. Hij was buiten categorie”.
“Ik lukte een uitstekende start vanuit een derde startpositie en leverde de wagen af in tweede stelling. Tijdens de pilotenwissel raakte mijn teammaat een kabel van de paddle shift en hierdoor verloren we meer dan drie ronden. Samen met Thomson heb ik me dan in het tweede gedeelte van de wedstrijd ontdubbeld en we reden richting podium. Ik lag met nog 45 minuten te rijden 24 seconden achter Larbre Competition die nog een drive through van 45 seconden moet afwerken voor een foutieve pitstop en zodoende lag een derde plaats in het verschiet. Tot de safety car met nog een half uur te rijden, de baan opkwam en zich net voor mij nestelde. De rest kon opnieuw een ronde uitlopen en zodoende was de stop & go voor Larbre later ook maar een formaliteit. Beter dan een vierde plaats zat er dus niet in.”
Sportief gezien kon het dus beter voor Nicolas Vandierendonck, maar daarvoor alleen was hij niet afgereisd richting Abu Dhabi.
“Zowel het team rond GDL Racing als de samenwerking met Wim Everaerts waren perfect. Voor mij was het een ideale test om mijn grenzen af te tasten in warme omstandigheden. Het verschil tussen sprint en endurance is immens. Fysisch had ik amper problemen, maar voor nog langere wedstrijden zal ik nog extra moeten trainen. Ik ben 51 jaar en dat laat zich voelen ondanks mijn strikte levensstijl. Vooral aan de concentratie moet nog gewerkt worden. Louter technisch gezien was het perfect mogelijk om een strakke chrono van 2min20 aan te houden tijdens de wedstrijd, maar ik moest toch een tweetal seconden laten vallen om een degelijke constante op te bouwen tijdens de race. Ik was best wel onder de indruk hoe belastend een dergelijke wedstrijd wel kan zijn. Maar het vertrouwen is gegroeid en ook tijdens duels met snellere wagens ging het prima. In de nabije toekomst staan er zeker nog meerdere lange afstandsraces op het menu, maar dan wel met een GT3,” besluit de zaakvoerder van Shipex.
Foto's: Martijn Wouters
Tweet