van der Horst

Gulf 12H: Car Collection leidt halfweg voor nieuwe McLaren en drievoudig winnaar Kessel Racing

Car Collection Motorsport - Audi R8 LMS
Car Collection Motorsport - Audi R8 LMS
Car Collection Motorsport leidt halfweg de Gulf 12 Hours 2018 met de nieuwe Audi R8 LMS GT3 Evo van Dimitri Parhofer, Christopher Haase en Markus Winkelhock. Het Duitse team, dat na een crash van de zusterwagen nog één ijzer in het vuur heeft, hield na zes uur racen de andere oranje bolide af; de McLaren 650S van Ben Barnicoat, Alvaro Parente en Shane van Gisbergen - een wagen die zijn competitiedebuut maakt. De Kessel Racing Ferrari (Michael Broniszewski, Davide Rigon en Allesandro Pier Guidi) die de afgelopen drie edities won ligt echter op vinkenslag en heeft de virtuele bronzen medaille in handen. Zonder een penalty had de pole voor race 2 best mogelijk geweest.
McLaren Customer Racing - McLaren 720S
McLaren Customer Racing - McLaren 720S
Belangrijk is echter dat ook de Attempto Racing Audi EVO's #99 (Stanislav Minsky, Klaus Bachler en Nick Foster) en #44 (Clemens Schmid, Sean Walkinshaw en Giorgio Roda) nog in dezelfde ronde als de leider zitten. Dat is belangrijk gezien bij race 2 de onderlinge verschillen terug op nul worden gezet, maar eventuele ronden achterstand wel behouden blijven. De prototypes konden in de openingsfase nog mee, maar hadden eigenlijk nooit een echte kans omwille van de Pro-Am bezettingen enerzijds en 60 seconden extra pitstoptijd bij de vier verplichte stops anderzijds. Bovendien doken ook technische problemen op, terwijl de belangrijkste GT3-pretendenten vrij van averij hun rondjes klokten onder de broeiende middagzon.

Daiko Lazarus Racing - Lamborghini Huracán GT3
Daiko Lazarus Racing - Lamborghini Huracán GT3
De Daiko Lazarus Racing Lamborghini Huracan Super Trofeo is de eerste wagen op een ronde, maar eiste in de slotfase alle aandacht op door de leidende Audi aan te tikken. De bolide is wel voorlopig winnaar in Pro-Am met in die klasse een ronde bonus op de Kessel Racing "vrouwen Ferrari" #83 en de Attempto Racing Audi R8 LMS. Ook de Beechdean Aston Martin Vantage bevindt zich in dezelfde ronde als de klasseleiders en mag dus bij race 2 nog zegeambities koesteren.

Graff - Norma M30
Graff - Norma M30
De prototypes mogen nog voor de start van race 2 de facto een kruis maken over eventuele zegeambities. De organisatie bedacht alle Norma's met straftijd om ze te nivelleren met de Ligiers enerzijds en de prototypes op het niveau van een GT3 te brengen anderzijds. Of die beslissing met dat doel de correcte was, lijkt twijfelachtig - temeer daar de prototypes enkel Pro-Am bezettingen mogen hebben. Uiteindelijk leidt de Graff Racing Norma #4 van James Winslow, Neale Muston en Jake Parsons met drie ronden bonus op de Scuderia Villorba Corse Ligier en de zuster-Ligier.

GDL Racing - Lamborghini Huracán Super Trofeo
GDL Racing - Lamborghini Huracán Super Trofeo
GDL Racing monopoliseert voorlopig het Cup-klasse podium, met de Lamborghini Huracan Super Trofeo van Cordoni/Liquorish/Deverikos nipt voor de Porsche 911 (Hussain/Mardini/Zöchling) en de zuster-Lambo van Murroni/Michaellian/Rayneri, die weliswaar tegen vijf ronden achterstand aankijkt.


Kessel Racing - Ferrari 458 GT3
Kessel Racing - Ferrari 458 GT3
GT3-Am gaat voorlopig naar Kessel Racing, de "shark" Ferrari #33 die onze Noorderbuur Fons Schelema deelt met Cuhadaroglu/Lovat/Cadei kan bogen op een comfortabele vijf ronden voorsprong op merkgenoten Stile F Squadra Corse, na technische problemen voor die wagen, en meer dan 70 ronden op de AKKA ASP Mercedes.

Aston Martin Racing - Aston Martin Vantage GT4
Aston Martin Racing - Aston Martin Vantage GT4
GT4 tenslotte lijkt uit te draaien op een tweestrijd tussen de Bullitt Racing Mercedes-AMG van Oliver Caldwell, Ian Loggie en Oleg Kharuk en de Scuderia Villorba Corse Maserati MC GT4 van Piotr Chodzen, Antoni Chodzen en Patrick Zamparini. De laatste podiumtrede is virtueel in handen van de zuster-Maserati - weliswaar op vijf ronden achterstand, maar zelf 24 ronden voorsprong op de debuterende Aston Martin Vantage GT4. Die wagen vertrok vanaf pole, maar kende reeds in de openingsronde problemen met de rechtervoorophanging en moest het merendeel van de ronde afwerken met een slepend rechtervoorwiel.

De wedstrijd werd tweemaal voor lange tijd geneutraliseerd met een safety car vanwege crashes van onder meer de Car Collection Motorsport Audi #8, de Spirit of Race Ferrari en Bullitt Racing Mercedes-AMG #66 enerzijds en de Slidesports Porsche Cup anderzijds. Het tweede deel van de Gulf 12 Hours wordt op gang getrapt om 17.30u lokale tijd, of 14.30 Belgische tijd. De wagens zullen opnieuw oplijnen op de startgrid, waarna een normale startprocedure met rollende start volgt. De ronden voorsprong behaald in de eerste race worden meegenomen naar race 2 en na 6 uur races wordt een eindklassement opgemaakt. Die tweede wedstrijd is overigens, net als race 1, integraal te bekijken via de gratis livestream.

--- Uitslag Race 1 Gulf 12 Hours 2018 (pdf) ---

Foto's: Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit Internationaal op zaterdag 15 december 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Gulf 12 Hours.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons