Gulf 12H: Car Collection leidt halfweg voor nieuwe McLaren en drievoudig winnaar Kessel Racing
De Daiko Lazarus Racing Lamborghini Huracan Super Trofeo is de eerste wagen op een ronde, maar eiste in de slotfase alle aandacht op door de leidende Audi aan te tikken. De bolide is wel voorlopig winnaar in Pro-Am met in die klasse een ronde bonus op de Kessel Racing "vrouwen Ferrari" #83 en de Attempto Racing Audi R8 LMS. Ook de Beechdean Aston Martin Vantage bevindt zich in dezelfde ronde als de klasseleiders en mag dus bij race 2 nog zegeambities koesteren.
De prototypes mogen nog voor de start van race 2 de facto een kruis maken over eventuele zegeambities. De organisatie bedacht alle Norma's met straftijd om ze te nivelleren met de Ligiers enerzijds en de prototypes op het niveau van een GT3 te brengen anderzijds. Of die beslissing met dat doel de correcte was, lijkt twijfelachtig - temeer daar de prototypes enkel Pro-Am bezettingen mogen hebben. Uiteindelijk leidt de Graff Racing Norma #4 van James Winslow, Neale Muston en Jake Parsons met drie ronden bonus op de Scuderia Villorba Corse Ligier en de zuster-Ligier.
GDL Racing monopoliseert voorlopig het Cup-klasse podium, met de Lamborghini Huracan Super Trofeo van Cordoni/Liquorish/Deverikos nipt voor de Porsche 911 (Hussain/Mardini/Zöchling) en de zuster-Lambo van Murroni/Michaellian/Rayneri, die weliswaar tegen vijf ronden achterstand aankijkt.
GT3-Am gaat voorlopig naar Kessel Racing, de "shark" Ferrari #33 die onze Noorderbuur Fons Schelema deelt met Cuhadaroglu/Lovat/Cadei kan bogen op een comfortabele vijf ronden voorsprong op merkgenoten Stile F Squadra Corse, na technische problemen voor die wagen, en meer dan 70 ronden op de AKKA ASP Mercedes.
GT4 tenslotte lijkt uit te draaien op een tweestrijd tussen de Bullitt Racing Mercedes-AMG van Oliver Caldwell, Ian Loggie en Oleg Kharuk en de Scuderia Villorba Corse Maserati MC GT4 van Piotr Chodzen, Antoni Chodzen en Patrick Zamparini. De laatste podiumtrede is virtueel in handen van de zuster-Maserati - weliswaar op vijf ronden achterstand, maar zelf 24 ronden voorsprong op de debuterende Aston Martin Vantage GT4. Die wagen vertrok vanaf pole, maar kende reeds in de openingsronde problemen met de rechtervoorophanging en moest het merendeel van de ronde afwerken met een slepend rechtervoorwiel.
De wedstrijd werd tweemaal voor lange tijd geneutraliseerd met een safety car vanwege crashes van onder meer de Car Collection Motorsport Audi #8, de Spirit of Race Ferrari en Bullitt Racing Mercedes-AMG #66 enerzijds en de Slidesports Porsche Cup anderzijds. Het tweede deel van de Gulf 12 Hours wordt op gang getrapt om 17.30u lokale tijd, of 14.30 Belgische tijd. De wagens zullen opnieuw oplijnen op de startgrid, waarna een normale startprocedure met rollende start volgt. De ronden voorsprong behaald in de eerste race worden meegenomen naar race 2 en na 6 uur races wordt een eindklassement opgemaakt. Die tweede wedstrijd is overigens, net als race 1, integraal te bekijken via de gratis livestream.
--- Uitslag Race 1 Gulf 12 Hours 2018 (pdf) ---
Foto's: Martijn Wouters
Tweet