van der Horst

Gulf 12H in de toekomst alleen met GT3, GT4 en Lambo Super Trofeo

Andrea Ficarelli
Andrea Ficarelli
Organisator Andrea Ficarelli timmert met zijn team reeds heel wat jaren aan de Gulf 12 Hours, een race over 12 uren die in twee delen van elk zes uur wordt verreden. Waar de race in de beginjaren moeite had het hoofd boven water te houden, lijkt de Italiaan vorig jaar het tij te hebben weten keren. Voor het tweede jaar op rij stond er namelijk een knap deelnemersveld paraat. Autosport.be had een gesprek met Ficarelli over hoe hij toeleeft naar de tiende editie van "zijn etmaalrace".

Autosport.be: Hoe evalueer je de editie 2019 van de Gulf 12 Hours?

Barwell Motorsport - Lamborghini Huracán GT3 EVO
Barwell Motorsport - Lamborghini Huracán GT3 EVO
Andrea Ficarelli: "Deze editie is een verbetering in vergelijking met vorig jaar, maar helemaal tevreden zal ik nooit zijn. Door enkele lastminuteafzeggingen zijn we er niet in geslaagd om het aantal inschrijvingen substantieel te verhogen. Een reservelijst opmaken is geen sinecure, omdat het onmogelijk is om achteraf nog extra wagens te verschepen vanuit Europa. Het is een probleem dat we eventueel in de toekomst zullen bekijken, maar dan zullen er bepaalde logistieke problemen opgelost moeten worden. In ieder geval mikken we maximaal op 35 wagens, om zo iedereen onder te brengen in een pitgarage. Dit circuit is gebouwd voor de F1 en dat brengt beperkingen met zich mee op vlak van infrastructuur voor evenementen als de onze."

SRO heeft beslist om de Pro-klasse in Amerika te schrappen. Is dat hier ook een optie?

Andrea Ficarelli
Andrea Ficarelli
Ficarelli: "Neen. We willen de Pro-categorie absoluut behouden, want het hoge niveau vooraan maakt de race aantrekkelijk. Door het aparte karakter van deze wedstrijd bieden we constructeurs bovendien de mogelijkheid om nieuwe wagens of upgrades uit te testen met het oog op het nieuwe seizoen, zoals Aston Martin dat dit jaar doet met de GT4 of McLaren vorig jaar met de nieuwe 720s GT3. Dat impliceert ook meteen dat je Pro-teams en -rijders moet aanvaarden aan de start, maar Pro-Am blijft uiteraard een zeer interessante formule voor deze race."

Heeft deze wedstrijd niet genoeg aan de GT3- en GT4-bolides?

ARC Bratislava - Ginetta LMP3
ARC Bratislava - Ginetta LMP3
Ficarelli: "Op dit moment ziet het er naar uit dat we de LMP3's niet langer aan de start zullen toelaten, omdat ze niet in dit veld passen en het concept nooit echt van de grond is gekomen buiten de kampioenschappen van de ACO. Gezien het lage aantal inschrijvingen zullen we ook niet langer een klasse voorzien voor de Porsche Cup. De Lamborghini Super Trofeo willen we daarentegen wel behouden door de prestaties van de auto en omdat we geloven dat er een markt is voor die wagens bij de amateurrijders."

Is het jammer dat vijfvoudig winnaar Michael Broniszewski er dit jaar niet bij is?

Algemeen podium Gulf 12 Hours 2018
Algemeen podium Gulf 12 Hours 2018
Ficarelli: "Het is zonde voor Michael dat hij zijn titel niet kan verdedigen dit jaar, maar om eerlijk te zijn is het voor een promotor beter dat we dit jaar sowieso een andere winnaar kregen. Zelfs Kessel Racing heeft toegegeven dat het geen positieve zaak was dat ze bleven winnen. Zijn forfait is te wijten aan de clash met de WEC-manche in Bahrein, waardoor we ook enkele grote namen als Davide Rigon en Alessandro Pier Guidi missen. Gelukkig is het nu al duidelijk dat de twee wedstrijden volgend seizoen niet meer zullen samenvallen. Dat betekent niet noodzakelijk dat we meer wagens aan de start zullen hebben, maar wel dat het voor teams eenvoudiger wordt om rijders en teamleden te zoeken."

Welke manieren zijn er om de wedstrijd verder te ontwikkelen?

MRS GT Racing - Porsche 911 GT3 Cup
MRS GT Racing - Porsche 911 GT3 Cup
Ficarelli: "We blijven zoeken naar een nevenprogramma, maar voor veel kampioenschappen, zoals de Porsche Carrera Cup Middle East, is het onhaalbaar om niet op zaterdag te rijden. Een concept met Historic F1-wagens lijkt wel een interessant idee, omdat veel mensen de weg naar het circuit vinden om die wagens te zien rijden. Hetzelfde geldt voor Historic-wagens in het algemeen. Het probleem is echter hoe we die auto's moeten transporteren. Het is gevaarlijk om zulke wagens in containers te verschepen omdat ze beschadigd kunnen geraken, onder meer door de luchtvochtigheid. We zouden die auto's met een vliegtuig kunnen overbrengen en het materiaal via container verschepen. Een parade lijkt ons dan weer geen goed idee, omdat Yas Island te druk is en omdat de binnenstad van Abu Dhabi te ver af is."

Hoe blik je vooruit naar de toekomst?

Ficarelli: "We mikken vooral op een constante evolutie. Volgend jaar vindt de tiende editie plaats, al zullen er niet meteen spectaculaire verschillen zijn met dit jaar. We zijn vooral tevreden dat we er na tien jaar in geslaagd zijn om van dit evenement een gevestigde waarde te maken."

Foto's: Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit Internationaal op zondag 15 december 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Gulf 12 Hours.
  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons