van der Horst

Gulf 12H: Kessel Ferrari wint eerste wedstrijd - Proto's ver teruggeslagen

Start Gulf 12 Hours 2016
Start Gulf 12 Hours 2016
Kessel Racing leidt met de Ferrari #11 net als vorig jaar de Gulf 12 Hours na afloop van de eerste zes wedstrijduren. De Zwitserse equipe hield bij het vallen van de vlag respectievelijk de merkgenoten van Dragon Racing in de #88 en de Renault RS01 #16 af waardoor de drie Pro-bolides voorlopig eveneens de eerste drie plaatsen in het klassement opeisen. De eerste prototype, de #24 Graff Racing Ligier JS P3 klopt voorlopig pas als achtste af, voor het zusterexemplaar #5 en dat op reeds drie ronden van de leider.
  • Skylimit Events
Kessel Racing - Ferrari 488 GT3
Kessel Racing - Ferrari 488 GT3
In de openingsfase kon de vanaf de pole positie gestarte Kessel Racing Ferrari 488 GT3 het voordeel verzilveren, maar na reeds enkele ronden was het de #24 Graff Racing die op pure snelheid de leidingsplaats overnam, om deze vervolgens af te staan aan de United Autosports Ligier #23 toen de eerstgenoemde bolide de pits opzocht. De Ferraristi van Kessel Racing bleven evenwel op vinkenslag en profiteerden van het spel van de pitstops om de leiding terug te veroveren.

Herberth Motorsport - Porsche 911 GT3
Herberth Motorsport - Porsche 911 GT3
De AF Corse Ferrari #51 van Flohr/Castellacci/Rizzoli leidt voorlopig in Pro-Am. De wagen sloot als vierde aan en is de eerste bolide die niet meer in dezelfde ronde zit als leiders Broniszewski/Piccini/Rigon. Ook op één ronde staat de Herberth Motorsport Porsche 911, dankzij hun vijfde plaats algemeen leiden Allemann/Bohn/Renauer ook de Gentlemen-klasse. Het drietal pakte bovendien een ronde bonus op hun naaste concurrenten, de Kessel Racing Ferrari #77 die onze landgenoot Jacques Duyver deelt met Marco Zanuttini en de snelle David Perel.

Villorba Corse - Maserati MC GT4
Villorba Corse - Maserati MC GT4
De proto's vielen zoals gemeld ietwat door de mand, al bevoordeelden de reglementen de P3's niet. Alle vier gestarte Ligier's dienden tweemaal extra langs de box te passeren als een vorm van Balance of Performance. De race werd eenmaal geneutraliseerd voor anderhalf uur, wat in de kaarten van de proto's kon spelen, ware het niet dat de beide extra stops niet tijdens de neutralisatie mochten worden uitgezeten. Uiteindelijk finishte beide Graff Racing bolides zoals gemeld op P1 en P2 in de klasse, terwijl de United Autosports #23-bolide met onder meer de bloedsnelle Alex Lynn aan boord als derde eindigde, weliswaar op een bijkomende twee ronden. In GTX leidt voorlopig de Scuderia Villorba Corse Maserati MC GT4 #50; de Italiaanse bolide heeft één ronde voorsprong op de Dragon Racing Porsche Cayman welke nog eens twee ronden bonus sprokkelde op het exemplaar van Slidesport.

Crash tussen Graff Ligier en Barwell Motorsport Lamborghini
Crash tussen Graff Ligier en Barwell Motorsport Lamborghini
De wedstrijd werd eenmaal geneutraliseerd na een zware klapper van de GDL Racing Lamborghini #61 van Michaelian/Rayneri/Spiridonov. De impact in de vangrails veroorzaakte een lange neutralisatie gezien de vangrail hersteld moest worden nadat er zeven palen naar achter geschoven waren bij de crash. Eerder in de wedstrijd crashte ook de Barwell Motorsport Lamborghini Huracan GT3 nadat de Italiaanse Stier werd aangetikt door de Graff Racing Ligier JS P3 #24 in het openingsuur. Elders op Autosport.be treft u ook meer foto's van dat incident en de daaropvolgende crash aan.

Straks om 17:45 (lokale tijd) start de tweede wedstrijd over zes uur; het tijdsverschil met België bedraagt drie uur waardoor de finish is voorzien rond kwart voor negen Belgische tijd.

--- Uitslag Gulf 12 Hours 2016 na 6 uur/race 1 (pdf) ---

Foto's: Martijn Wouters & Sofie Derison



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit Internationaal op zaterdag 17 december 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Gulf 12 Hours.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons