Gulf 12H-promotor lanceert nagelnieuw Gulf Sports Cars Championship
"Met het oprichten van de GSSC willen we Europese teams een mogelijkheid bieden om een winterprogramma op poten te zetten, van pakweg oktober tot ergens in maart het jaar nadien. Daarnaast moet het bestaan van het kampioenschap lokale piloten uit de VAE toelaten om hun internationale licentie te behalen (doordat ze kunnen deelnemen aan nationale races n.v.d.r.). We kiezen voor een kampioenschap dat enkel races in de VAE afwerkt om logistieke redenen. Daarnaast is er in Dubai een business center in ontwikkeling terwijl ik geloof dat er ook rond het Yas Marina Circuit gelijkaardige plannen bestaan."
Qua wagens opteert men om geen directe concurrentie aan te gaan met ACO. "We gaan ons niet richten op LMP3 simpelweg omdat we geen akkoord hebben met de ACO en in feite ook geen gesprekken hebben gevoerd met hen. Het element 'sportscars' in de naam van ons kampioenschap geeft wel aan dat we ons ook op prototypes willen richten, enkel van een ander niveau. Bijvoorbeeld de Ligier JS P4 en ik geloof dat ook Wolf aan iets gelijkaardigs werkt. Daarnaast willen we ook GT's toelaten natuurlijk, eigenlijk alles behalve toerisme - wat thuishoort in de NGK Racing Series."
"We hebben een goede relatie opgebouwd met het management van de Dubai Autodrome en willen geen concurrentie vormen voor de NGK Racing Series. We willen samen groeien en elkaar versterken, dus een nauwe samenwerking met hen houdt steek. De bedoeling is dat de GSSC een Am-kampioenschap wordt, al kan je de dag van vandaag waarschijnlijk niet rond silver-rijders. Het opzet gaat geen endurance worden, maar sprint - bijvoorbeeld tweemaal een sprint van 60 minuten. Rond februari hopen we een kalender te kunnen communiceren."
Foto's: Martijn Wouters & Onroak Automotive
Tweet