van der Horst

Guy Verheyen en Chris Mattheus met Norma in plaats van Porsche en Wolf

Chris Mattheus - Guy Verheyen
Chris Mattheus - Guy Verheyen
Guy Verheyen en Chris Mattheus werken al enkele seizoenen samen en dat is ook in 2019 het geval. Het duo verlaat dit seizoen evenwel de Porsche-piste en zet vol in op een CN prototype. In tegenstelling tot bij de deelname aan de meest recent verreden 24 Hours of Zolder met Wolf, opteren ze ditmaal voor een Norma. Een nieuwe wagen dus, voorzien van een atmosferische en geen geblazen krachtbron. Bewuste keuzes, zo blijkt uit een gesprek met Autosport.be.
GHK Racing by Speedlover - Porsche 991
GHK Racing by Speedlover - Porsche 991
"Met een Porsche kan je op dit ogenblik weinig meer uitrichten in het Belcar Endurance Championship wat betreft de algemene zege", vertelt Guy Verheyen openhartig. "Bovendien eist zo'n wagen toch wel zijn tol van je als rijder op fysiek vlak, je moet er veel meer in werken dan in pakweg een prototype. Ik ben ondertussen ook al 51 jaar, dus dan moet je met die dingen rekening houden. Een prototype is dan een logische keuze en eerlijk gezegd amuseur ik me ook veel harder aan het stuur van dergelijke wagen. Vincent Desschans (invoerder van Norma in de Benelux n.v.d.r.) benaderde ons voor het einde van vorig seizoen reeds en we zijn snel tot een vergelijk gekomen."

T2 Racing - Wolf GB08 Tornado
T2 Racing - Wolf GB08 Tornado
"Eén ding stond echter al snel vast: we willen het avontuur aansnijden onder vrienden. Daarmee bedoel ik dat, als we opteren voor een prototype, het voor mij buiten kijf staat dat Pieder Decurtins van T2 Racing betrokken is. Pieder had daar wel oren naar, maar verkoos de Wolf. Vorig jaar hebben wij echter dermate veel last gehad van vibraties, dat die wagen voor mij geen optie meer is. Aan het einde van de rechte lijn, trilde mijn hoofd zo fel, dat ik het 100m bord in de remzone zelfs niet meer zag. Bij de Norma zou dat allemaal veel beter onder controle moeten zijn, maar dat is afwachten, want we testen pas mid april en tot dusver heb ik met de Norma M20 FC nog niet gereden."

Pieder Decurtins & Joeri Schlösser
Pieder Decurtins & Joeri Schlösser
Waar de Wolf GB08 Tornado, misschien op dit ogenblik wel de intrinsiek snelste CN, beschikte over een turbomotor, kiezen Guy Verheyen en de zijnen resoluut voor een atmosferisch Honda-blok. "Ik denk dat dat op termijn de beste keuze is, zeker voor de lange races. Iets minder krachtig, maar wel zuiniger en minder bruusk bij het uitaccelereren. Chris en ik delen uit kuipje, maar voor de langere races krijgen we zoals vorig jaar het gezelschap van Pieder Decurtins. Hij brengt overigens nog twee extra prototypes mee, dus dat betekent dat de grid ook weer wat voller zal ogen. Tijdens de korte races komt hij zelf aan de start met de Wolf GB08 Tornado, die wagen zal dus ook dit jaar in Belcar nog zijn opwachting maken."

Foto's: Geert Franquet, Ronald Janssens, Niels Vaeck & Marnik Mouchaers



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op woensdag 3 april 2019.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons