van der Horst

Hamofa Performance is nieuwste telg in Hamofa-groep

Hamofa Performance - BMW M8
Hamofa Performance - BMW M8
Hamofa is al heel wat jaren een gekende naam op en rond de Belgische circuits. De familie Verhoeven specialiseerde zich in de bouw, het onderhoud en de revisie van industriële dieselmotoren, maar breidde de voorbije jaren ook uit met een logistieke poot en een tak gespecialiseerd in activiteiten voor de metaalbewerkingsindustrie. In 2020 vond een vierde bedrijfsactiviteit onderdak bij de groep uit Hamont: een tuningbedrijf onder de naam Hamofa Performance.

Vanwaar die plotse interesse in chiptuning?

Rob Verhoeven - Mark Verhoeven - Ad Verhoeven
Rob Verhoeven - Mark Verhoeven - Ad Verhoeven
"Onze familie heeft al lang banden met chiptuning", vertelt Rob Verhoeven, sales-verantwoordelijke voor de Hamofa-groep. "CTH Chiptuning was namelijk het bedrijf van mijn nonkel Wally en toen zijn pensionering wenkte, hebben we besloten om de zaak over te nemen. Ik ken CTH Chiptuning dus al mijn ganse leven en als ik mij niet vergis, was het zelfs het eerste bedrijf in zijn soort in België. Het sluit bovendien naadloos aan bij de activiteiten van Hamofa, een overname was dus perfect logisch. Bovendien is mijn broer Mark al jaren gepassioneerd door mooie straatwagens en daarom zal hij dus als zaakvoerder optreden."

"We zijn evenwel niet van plan veel te veranderen qua bedrijfsvoering. Hamofa Performance heeft zijn vast cliënteel en beschikt over een uitstekende reputatie. Uiteraard hebben we aan de vestiging in Pelt wel een en ander opgefrist en bovendien investeerden we ook in een vernieuwing van de testkamer. Tot slot hebben we het geheel ondergebracht in de Hamofa-groep, waar ook een rebranding tot Hamofa Performance bijhoorde."

Is er een kruisbestuiving met de andere bedrijven binnen de Hamofa-groep?

Mark Verhoeven bij de receptie van Hamofa Performance
Mark Verhoeven bij de receptie van Hamofa Performance
"Onze ervaring zit in de bouw van motoren, daarin zijn we al jaren gespecialiseerd. We gaan die expertise bijgevolg maximaal uitspelen om onze klanten verder te helpen. We kiezen er niet voor om een wagen te chippen via een 'one size fits all'-principe, maar lezen elke wagen individueel uit op onze testbank en programmeren de motor vervolgens naar wens van de klant. Daarbij houden we rekening met tastbare zaken als de performantie van de motor en de velgenmaat, maar ook met de omstandigheden waarin de wagen gebruikt wordt. Is de klant iemand die met een caravan in de bergen rijdt of rijdt hij net veel op zeeniveau in het warme Zuid-Europa? Is hij of zij iemand die op zoek is naar meer koppel of net een lager brandstofverbruik? We mikken op een cliënteel dat wat meer uit zijn wagen wil halen, ongeacht de omstandigheden, en daarvoor een service op maat eist. Die aanpak werkt al jaren, want we hebben klanten die van zeer ver komen, bijvoorbeeld West-Vlaanderen, Charleroi of zelfs Groningen in Noord-Nederland. Waarom zouden we dus iets veranderen aan onze formule? Uiteraard zullen we moeten evolueren met de techniek, denken we maar aan hybridetechnologie of elektrische mobiliteit. Ik zie dat echter eerder als een kans en uitdaging dan als een probleem. Zo hebben we bijvoorbeeld al een dertigtal BMW i8's getuned, wat tenslotte ook nieuw was."

Zweren veel notoire petrolheads niet bij verbrandingsmotoren?

Hamofa Performance
Hamofa Performance
"Dat klopt zeker en reken mijzelf ook maar bij die groep (lacht). We kunnen echter niet rond de evolutie van de autosector en ik zie ook voor ons een rol weggelegd in de toekomst. Bij elektrische wagens zal het misschien niet gaan over het verkrijgen van meer vermogen, maar bijvoorbeeld over anders omgaan met de batterijen of het doorvoeren van softwareaanpassingen. Dat lijkt dan weer op het lijf geschreven van mijn broer Kris, die bij Hamofa al heel wat ervaring heeft met het programmeren van motoren. Hij volgde in Italië ook een opleiding toegespitst op het tunen van automotoren, ter aanvulling van zijn rijke ervaring met het afstellen van industriële motoren. Het is die kennis die we nu ook naar particulieren willen brengen. Daarvoor hebben we onder meer geïnvesteerd in een 4x4 geremde testbank die tot 880 pk kan meten."

Is werken met particulieren nieuw voor Hamofa?

Mark Verhoeven
Mark Verhoeven
"Dat wel, want met de Hamofa-groep richtten we ons tot dusver vooral op bedrijven. Zoals gezegd bestaat het bedrijf achter Hamofa Performance al heel wat jaren en hoewel particulieren een belangrijke doelgroep zijn, mikken we ook op klanten uit de industrie. Hamofa is een gekende en betrouwbare naam, daarvan willen we dus ook gebruikmaken waar mogelijk. Neem nu werkbusjes of zelfs grote vrachtwagens, ook daar schuilen mogelijkheden voor optimalisatie. Niet zo zeer in de richting van het vermogen, maar bijvoorbeeld wel wat betreft een lager verbruik. Dat vertaalt zich meteen in een financieel voordeel voor de klant, los van een mogelijke vermogenswinst."

Hamofa Motorsport - BMW i8 GTR
Hamofa Motorsport - BMW i8 GTR
"Klanten die een wat sportiever karakter zoeken, zijn echter niet onze enige particuliere doelgroep. Bijna alle motoren worden door constructeurs vanuit de productielijn wat dichtgeschroefd, bijvoorbeeld om ruimte te scheppen voor krachtigere modellen in het gamma. Het potentieel in het motorblok is echter wel aanwezig en door dat verborgen potentieel beschikbaar te stellen, creëer je in sommige omstandigheden onverwachte mogelijkheden. Met wat extra vermogen wordt een wagen inhalen of het oprijden van de autosnelweg en het daaropvolgende invoegen net wat eenvoudiger, en dus ook veiliger. Dat heeft dus niets te maken met sportief rijden."

Waarin verschilt Hamofa Performance van andere tuners?

Mark Verhoeven - BMW Z4
Mark Verhoeven - BMW Z4
"Er zijn twee soorten bedrijven. Enerzijds heb je de groep bedrijven die een 'kastje' van enkele honderden of duizenden euro's op de markt brengt dat toepasbaar is in tientallen verschillende wagens. Dat is verre van optimaal, want uiteraard is elk model wagen anders en zelfs binnen eenzelfde model kunnen er belangrijke verschillen opduiken. Anderzijds heb je bedrijven zoals het onze, die elke wagen testen en uitlezen, en een oplossing op maat voorzien. Wat ons bijzonder maakt, is de jarenlange ervaring met chiptuning enerzijds en de expertise uit de Hamofa-groep anderzijds."

"Bij alle activiteiten in de Hamofa-groep proberen we ons flexibel naar de klanten op te stellen en te werken vanuit onze eigen ervaringen. Hamofa Logistics is ontstaan vanuit de noodzaak van een partner die zware motoren op de moeilijkste locaties kon krijgen en ook bij Hamofa Engines speelde een gelijkaardig verhaal waarbij we ons gepositioneerd hebben om een zeer specifieke vraag te beantwoorden. Diezelfde filosofie willen we ook bij Hamofa Performance hanteren, en ik ben ervan overtuigd dat we in dat opzet gaan slagen!"

Hamofa Performance lanceerde zopas een nieuwe website: www.hamofa-performance.be.

Foto's: Niels Vaeck, Martijn Wouters & Hamofa Performance



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Automotive op dinsdag 5 januari 2021.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons