van der Horst

Hans Reiter: "We hebben een toekomst in Amerika"

Nogaro: De races in beeld gebracht
Hans Reiter is een welgekende naam in het autosportmilieu; een die sinds de oprichting van Reiter Engineering 14 jaar geleden synoniem staat voor Lamborghini. Sinds kort richt de Duitser zijn pijlen ook op de Amerikaanse markt, zo komen zijn wagens vanaf dit jaar in actie in de Pirelli World Challenge en werkt hij al een tijdje aan het op punt stellen van een low budget Amerikaanse muscle car conform het GT3 concept.
  • St. Paul
“Ik heb het echt naar mijn zin in de VS en hoe men daar gaat racen, er is daar zeker een toekomst voor ons,” verklaarde Reiter aan Autosport.be. “Alles is er meer gericht op marketing en er zijn nog mogelijkheden om de nodige sponsoringbudgetten aan te trekken, iets wat in Europa steeds moeilijker wordt, quasi onmogelijk zelfs. We hebben nu een basis in Ohio en werken er samen met Kettler Motor Werks (tevens ook een partner van Audi Customer Racing in de VS, nvdr.).”

Hans Reiter - Lamborghini Blancpain Reiter
Hans Reiter - Lamborghini Blancpain Reiter
Reiter Engineering mag dan wel al sinds zijn ontstaan samenwerken met Lamborghini, het zal niet langer betrokken zijn bij de ontwikkeling van de nieuwe Lamborghini Huracan GT3, die volgende seizoen zal debuteren. “We zijn niet betrokken bij de nieuwe Lamborghini GT3 en hadden dat ook niet gedaan, zelfs als we daar toe de mogelijkheid hadden,” ging de excentrieke Duitser verder. “Trouwens, het is ook niet Lamborghini dat zich hier mee zal bezighouden; wie is de eigenaar van Lamborghini…?” Dat zou insinueren dat Audi erbij betrokken is, dat met Quattro GmbH over een karrenvracht aan ervaring beschikt met de Audi R8 LMS GT3 en bovendien zullen de nieuwe R8 en Huracan een aantal gemeenschappelijke onderdelen hebben.

Lamborghini bevestigde in ieder geval onlangs nog dat Reiter Engineering de referentie blijft voor alles wat de Gallardo aangaat in de toekomst. “We gaan nog verder met de Gallardo GT3 voor 6 of 7 jaar, totdat de homologatie vervalt, en voor volgend seizoen komen we nog met een grote upgrade voor de huidige wagen,” bevestigde Hans Reiter.

Intussen blijft men echter niet bij de pakken zitten en als sinds 2012 focust Reiter Engineering en meer specifiek SaReNi United, een onderafdeling waarvan de naam is afgeleid van de voornamen de drie dochters van de Duitser, op de ontwikkeling van de imposante Chevrolet Camaro GT3, een wagen die met een competitief prijskaartje van €195.000 in de markt wordt gezet als een alternatief voor de duurdere GT3’s.

Chevrolet Camaro GT3
Chevrolet Camaro GT3
In eerste instantie was de wagen niet bepaald een succes met betrouwbaarheidsproblemen en vooral de remmen die het gevaarte niet konden afremmen, inmiddels werd er een upgrade geïntroduceerd, waardoor de Camaro GT3 nu onder meer de enige GT3 is die wordt uitgerust met 19 inch velgen. “We hebben aanzienlijk wat voorruitgang geboekt in de laatste paar maanden, de wagen krijgt veel aandacht van het publiek en de media en onlang scoorden we dankzij een tweede plaats op de Red Bull Ring ons eerste podium in de competitieve ADAC GT Masters.” De verkoop komt dan ook op gang, met wagens die hun weg al vonden naar Thailand en Australië.

In de Blancpain Sprint Series was de Marc Hayek de eerste om zijn deelname te bevestigen met een Lamborghini van Blancpain Racing, de facto gerund door Reiter, De CEO van Blancpain daagde tot dusver alleen nog maar op in Nogaro. “Ik denk dat hij de zijn werklast heeft onderschat dit jaar, sinds dat zijn grootvader (eigenaar van de Swatch group, waar ook Blancpain deel van uitmaakt, nvdr.) enkele jaren geleden overleed, moet hij zich meer bezighouden met het bedrijf. Bovendien gaapt er ook een grote generatiekloof van 30 jaar achter hem tot zijn kinderen, dus hij heeft heel wat verantwoordelijkheden op zijn schouders rusten. Hayek staat nog steeds ingeschreven als een full season, en normaal gezien moet hij erbij zijn voor de vier laatste races, of toch zoveel als mogelijk.”

“Momenteel zijn we nog actief in het kampioenschap met een wagen voor Stefan Rosina, maar dat is maar voor drie weekends, die op Brands Hatch, hier op Zandvoort en zijn thuisrace op de Slovakiaring.”

Opvalland is ook de afwezigheid van een Reiter Engineering Lamborghini op de laatste versie van de deelnemerslijst voor de 24 uren van Spa. “Om eerlijk te zijn weet ik niet eens wie ons op de deelnemerslijst heeft gezet in de eerste plaats, het was nooit ons plan om aan de start te staan, en zoals ik al zei heeft Marc Hayek er momenteel geen tijd voor.”

BSS Zandvoort: De actie op vrijdag in beeld gebracht
Ondertussen is het Grasser Racing Team dat eer van Reiter en Lamborghini hoog houdt in de Sprint Series, de Oostenrijkse equipe ontpopte zich tot de verrassing van het seizoen en neemt met Jeroen Bleekemolen en Hari Proczyk momenteel de tweede plek in het kampioenschap in. “We hebben een nauwe band met Grasser, er zijn dan ook geen geheimen tussen ons,” wat geïllustreerd werd toen Peter Kox aangaf eens een kijkje te gaan nemen naar de telemetrie van Jeroen Bleekemolen’s indrukwekkend pole ronde op zaterdagochtend.

“Momenteel doen ze het beter dan wij, waarschijnlijk omdat ze zich meer kunnen focussen op dit kampioenschap, terwijl we afwisselen tussen series, continenten en bandenconstructeurs…”, concludeerde Hans Reiter.

Foto's: Vincent Wouters, Marnik Mouchaers, SaReNi



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in Blancpain GT Sprint op woensdag 9 juli 2014.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons