van der Horst

Hans Van de Ven richt Porsche Sprint Challenge Benelux op!

Red Ant Racing - Porsche Cayman ClubSport
Red Ant Racing - Porsche Cayman ClubSport
Stilstaan is achteruit gaan, moeten ze bij The Driving Force - Belgisch moederbedrijf achter de organisatie van verscheidene automotive events and races - gedacht hebben. The Driving Force lanceerde in 2013 de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux, die sinds dit jaar de officiële titel Porsche Carrera Cup Benelux draagt. In 2018 volgde de Porsche Endurance Trophy Benelux. En het management acht de tijd nu rijp voor een derde kampioenschap: de Porsche Sprint Challenge Benelux.
  • LTF
Hans Van de Ven, drijvende kracht achter dit nieuwe kampioenschap, verklaart het als volgt: “Door te praten met en te luisteren naar piloten en teams zijn we tot de conclusie gekomen dat er ruimte is voor een bijkomend kampioenschap rond ons schitterende merk."

"De meeste rijders die vorig jaar een Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport hadden aangeschaft vinden het niveau van de Belcar te hoog om te debuteren in de autosport. Bovendien zorgt de mix met de proto’s voor een te groot snelheidsverschil waardoor sommige rijders zelfs races aan zich lieten voorbijgaan. Dat vonden we natuurlijk spijtig en zo ontstond het idee om iets op te zetten voor de echte gentleman-driver. En uiteraard komen in die gesprekken ook andere dingen naar voor. Zo blijken er toch redelijk wat amateur-rijders te beschikken over een Cup-auto van de vorige generatie die ze eigenlijk alleen inzetten tijdens trackdays maar waarmee ze echt wel eens willen deelnemen aan een wedstrijd. En vanuit deze argumenten ontstond de Porsche Sprint Challenge Benelux.”


Olivier Aerts, kersverse Series Manager van de Porsche Carrera Cup Benelux en ook verantwoordelijk voor de Porsche Sprint Challenge Benelux, licht toe:

“We organiseren zes raceweekends waarvan er drie in België en drie in Nederland zullen plaatsvinden. We willen onze weekends beperken tot twee dagen waarop we twee kwalificaties rijden van 25 minuten, een lange sprint over 60 minuten met één verplichte stop en twee sprintwedstrijden over 25 minuten + 1 ronde. Er bestaat de mogelijkheid om alleen te rijden of de auto te delen met een andere rijder."

"We rijden in twee verschillende klassen waarbij de Porsche 911 GT3 Cup, type 991 en 997 in Klasse 1 rijden en de Porsche Cayman GT4 Clubsport (981) & 718 Cayman GT4 Clubsport (982) in Klasse 2. Het kampioenschap is enkel toegankelijk voor gentleman-drivers, de zogenaamde BRONZE-rijders. Jonge piloten, die uit de karting komen of uit de opstap-monomerken cups en meestal een SILVER rating hebben, kunnen terecht in Klasse 2 maar niet in Klasse 1.”


Met de Porsche Sprint Challenge Benelux wordt er voor de jonge piloten een missing link gecreëerd tussen de zeer leuke en goed georganiseerde cups zoals de Ford Fiesta Cup, de Mazda MX-5 Cup of de Fun Cup en de stapjes hogerop. Aan het stuur van de 425pk sterke Porsche Cayman GT4 Clubsport kunnen zij hun skills, opgedaan in deze cups, verder uitbouwen om dan door te groeien naar een hoger niveau zoals de Porsche Carrera Cup Benelux . De organisatie zal ook het Porsche Junior Recruitment Program koppelen aan dit kampioenschap om samen met Porsche Motorsport jonge talenten te zoeken die willen doorstromen in de Porsche Motorsport piramide.

“Voor ons is het vooral belangrijk dat iedereen zich echt amuseert tijdens deze weekends.” gaat Olivier verder. “In de paddock voorzien we tijdens alle manches van de Porsche Sprint Challenge Benelux een Porsche hospitality waar de teams terechtkunnen voor een hapje en een drankje. Ook kunnen ze hier hun sponsors in de allerbeste omstandigheden ontvangen zonder dat ze er zelf veel zorgen mee hebben. En we gaan de echte gentleman-driver zo goed mogelijk proberen te soigneren. We gaan met teams “Arrive & Drive” formules opzetten waarbij het voor deze rijders heel makkelijk wordt zich te engageren voor ons nieuwe kampioenschap.“

Hans Van de Ven besluit: “Voor mij is de Porsche Sprint Challenge Benelux een volgende stap in ons #mission2022 programma. Een missie om tegen 2022, het jaar waarin de Porsche 911 GT3 Cup, type 992 beschikbaar is, drie sterke kampioenschappen te hebben in de Benelux. En dit in nauwe samenwerking met Porsche Motorsport AG en met de twee nationale importeurs D’Ieteren Porsche Import en PON Porsche Import. Om dit alles te realiseren werd er, naast een nieuwe Series Manager, ook een nieuwe CFO en Marketing Manager aangetrokken. Bovendien hebben we met Frederik Meire de man in huis voor alle technische zaken met de ervaring die hij heeft opgedaan in de Porsche Carrera Cup Benelux.

Met andere woorden…we zijn klaar voor de toekomst!!”

Persbericht The Driving Force



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Nationaal op zaterdag 19 oktober 2019.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons