van der Horst

Hansen Motorsport richting GRC Europe van Max Pucher

Timmy & Kevin Hansen
Timmy & Kevin Hansen
Het GRC (Global Rallycross) Europe van de Oostenrijkse zakenman Max Pucher maakte vandaag bekend dat Hansen Motorsport met Timmy en Kevin Hansen aan de start zal komen van zijn nieuwbakken kampioenschap. Over de wagens of ondersteuning wordt voorlopig nog geen woord gerept door het Zweedse team dat naar eigen zeggen in de wolken is met deze nieuwe uitdaging. We hebben de concurrentiestrijd met het WRX enkele maanden geleden al voorspeld, maar vinden het uiteraard spijtig dat het peloton uiteen wordt gereten. Opnieuw een harde mokerslag voor IMG dat na het verdwijnen van de officiële fabrieksondersteuning van Peugeot, Audi en Volkswagen nu ook vaste piloten ziet vertrekken. Is de concurrentieslag nu echt begonnen?
  • Shopa
Broertjes Hansen
Broertjes Hansen
Het rallycross landschap zal de komende weken/maanden waarschijnlijk deels worden hertekend. We schreven reeds eerder dat IMG zware concurrentie zou krijgen van enerzijds RallyX Nordic van Adreas Eriksson, die een sabbatjaar inlaste in het WorldRX en anderzijds van het kampioenschap van Max Pucher, eigenaar van MJP Racing Team en promotor van GRC Europe. Maar we werden toen weggelachen door bepaalde mensen. 

De kalenders zijn gekend en alleen de GRC Europe en het RallyX Nordic clashen eenmaal. Pucher voelt zich geruggesteund door vedetten Alexander Wurz en Toomas Heikkinen, die met een Ford Fiësta Supercar van MJP Racing aan de slag gaan in het GRC Europe. Daarbij komen nu dus ook Timmy en Kevin Hansen waardoor de Oostenrijker alweer twee kleppers rijker is in zijn nieuw kampioenschap. Het kampioenschap telt zes weekends van telkens twee races en start vrij laat op het jaar met de eerste twee manches eind juni in Frankrijk om dan via Engeland, Portugal, Oostenrijk, Hongarije af te sluiten in Duitsland op 19 & 20 oktober.    

Max Pucher
Max Pucher
Rond de opbouw van de nieuwe Pantera RX6 GRC door MJP, het team van Max Pucher, is het voorlopig nog stil. Daarover beweert men dat ze maar een fractie (20%) zullen kosten van de huidige wagens in het WorldRX en niet aan snelheid moeten inboeten of zelfs sneller zullen zijn. Het lijkt er nu op dat Pucher zich niet gaat wagen aan een veredelde European Rallycross Challenge, maar goede piloten en uitstekend materiaal wil aantrekken om een volwaardig kampioenschap op te starten.  

Stevenen we nu definitief af op een machtsontplooiing tussen IMG, GRC en ook RallyX Nordic en zullen bepaalde kampioenschappen leeg lopen om andere dan weer extra zuurstof te geven? De kans dat we Ekström, Solberg, Kristoffersson, Bakkerud en Loeb nog aan de start zullen zien in rallycross wedstrijden is bijzonder klein of zelfs nihil, terwijl andere sterkhouders zoals de broers Hansen andere oorden gaan opzoeken. De top 6 van 2018 zal dus meer dan waarschijnlijk niet starten komend seizoen in het WorldRX.

Foto's: Johnny Loix / MJP Promotions



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Rallycross Internationaal op vrijdag 11 januari 2019.
  • Curbstone

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons