van der Horst

Canada: Hansen wint - Solberg opnieuw leider

Timmy Hansen - Peugeot 208
Timmy Hansen - Peugeot 208
Timmy Hansen heeft afgelopen weekend in het Canadese Trois-Rivières de zevende manche van het World RX achter zijn naam geschreven. De eerste van het seizoen voor de Zweed, maar ook de eerste voor de Peugeot 208 na eerdere zeges van Solberg (Citroën), Ekström (Audi) en Bakkerud (Ford). Een finale met een reukje aan, want Hansen kon profiteren van de uitsluiting van de Rus Timerzyanov om zijn plaats in de finale in te nemen. Een uitsluiting, WK onwaardig, maar met zware gevolgen voor de Rus.
  • Circuit Zolder
Mattias Ekstrom - Audi S1 Supercar RX
Mattias Ekstrom - Audi S1 Supercar RX
De Zweed Ekström zakte met zijn Audi S1 als leider af naar het verre Canada. Hij kwam langszij Solberg tijdens de tweede race van het seizoen op Hockenheim en ex aequo gingen beiden richting België waar Ekström definitief de leiding over nam van tweevoudig wereldkampioen Petter Solberg. Het verschil bedroeg vijf punten en vier wedstrijden verder bedroeg dat verschil nog steeds hetzelfde aantal. De Noor had zijn zwart beest gevonden en ook Andreas Bakkerud die twee zeges op rij scoorde kwam de top 3 vervoegen in de tussenstand.

Door het puntensysteem in het EK en WK RX is het niet altijd de winnaar die met de meeste punten huiswaarts keert. Er zijn punten te rapen tijdens de vier kwalificatieheats, de halve finales en de finale. Zo scoorde Ekström een hattrick en won in Duitsland, België, Engeland, maar hij kon zijn voorsprong op Solberg niet verder uitdiepen omdat deze meer punten scoorde tijdens de kwalificaties.

Petter Solberg - Citroën DS 3
Petter Solberg - Citroën DS 3
Tijdens de kwalificatieheat in Trois-Rivières was Solberg in zijn Citroën DS3 de beste met drie snelste chrono’s tegenover een voor Kristoffersson in de VW Polo. Mattias Ekström (lek in de eerste manche) was vierde en verloor in de tussentijdse rekening zodoende drie punten, wat zijn voorsprong reduceerde naar twee punten. Naast Solberg moest hij ook zijn meerdere erkennen in de Rus Timur Timerzyanov en de Zweed Kristoffersson. Loeb was vijfde na de kwalificaties voor Bakkerud, Block, Heikkinen, Marklund, Hansen (Ophangingsbreuk in de tweede manche), Grönholm en Ericsson.

Grote afwezigen waren Davy Jeanney die in de derde Peugeot van Hansen Motorsport alleen maar de WK proeven rijdt op Europese bodem. Ook Liam (le Sauvage) Doran was niet van de partij. De Brit kreeg de bons bij JRM nadat hij het een beetje te bont had gemaakt tijdens het Gatebil festival in Noorwegen. Hij ging er op de vuist met security en/of politie en meteen werden alle bruggen opgeblazen. Met amper 16 wagens was de kans op het niet halen van de halve finale klein. Nitiss, Münnich, Baumanis en Larsson (diskwalificatie in eerste manche) waren de enigen die vroeg moesten inladen.

Tijdens de eerste halve finale reed Solberg iedereen verloren en won met een straatlengte voor op de VW Polo van Kristoffersson en de Audi S1 van Marklund die voorbij kon aan Loeb tijdens diens jokerronde. Block brak de ophanging na een goede race terwijl Grönholm het decor ging opzoeken.

Bakkerud & Timerzyanov
Bakkerud & Timerzyanov
Poleman Timerzyanov kwam moeilijk uit de startblokken tijdens de start van de tweede halve finale waardoor Ekström de leiding pakte. Maar de Zweed moest naar de kant met problemen. Bakkerud pakte dankbaar over voor Toomas Heikkinen in de tweede Audi S1 en Timerzyanov met Hansen in zijn spoor. Opeens ging Heikkinen erg wijd en kon Timerzyanov zijn Ford binnendoor naar de tweede plaats loodsen. Heikkinen werd zodoende derde en kon toch nog door naar de finale.

Maar toen gebeurde iets wat we in rallycross nog niet veel meemaakten. Timerzyanov werd uitgesloten waardoor Hansen achteraan mocht aansluiten in de finale. De Rus was terecht furieus, want niemand, buiten de koersdirectie, had gezien dat de Rus de Audi van Heikkinen een zetje gaf en daardoor te wijd ging. En trouwens was Heikkinen hierdoor zijn plaats in de finale niet kwijt. Ook op de onboard beelden is niets abnormaals te merken wat zou kunnen leiden tot de diskwlificatie van Timerzyanov. Zijn ploegmaat van vorig seizoen, Hansen kan zodoende naar de finale. Twee maten en twee gewichten? Gemanipuleerd? We gaan het achterste van onze tong niet laten zien, maar wie het WK Rallycross dit seizoen reeds volgde zal weten dat verschillende contacten op een andere manier werden opgelost. 
Wanneer Timmy Hansen vorig seizoen naast de track ging rijden om zodoende Ekström van zijn positie weg te drummen, was er echt duidelijk contact en toen beslistte men om de Zweed een straf op te leggen en één plaats te ontnemen. En dergelijke voorbeelden kennen we iedere race, klinkt het in het kamp van Timerzyanov. En de Rus heeft gelijk. Kijk bvb maar eens naar de de wedstrijd op Hockenheim hoe een zekere Petter Solberg ervoor zorgt dat Kristoffersson de finale niet haalt. Twee maten en twee gewichten denken we dan.



Er werd nog geraced ook. Solberg, vertrokken van op de pole, kwam slecht uit de startblokken en hing de hele wedstrijd achteraan het veld. Heikkinen voerde de bende aan voor Bakkerud, Kristoffersson, die samen met ploegmaat Marklund in de eerste ronde reeds ging jokeren, en Hansen. Heikkinen ging opnieuw te wijd, waardoor Bakkerud en Hansen konden doorschuiven. Nadien kon Hansen nog voorbij Bakkerud tijdens diens jokerlap. Kristoffersson kon nog de derde plek pakken vor Heikkinen, Solberg en Marklund.
Na de finish was er nog een merkwaardig incident waarbij Marklund vol in de achtersteven van Solberg knalde. De reden daarvoor is nog onduidelijk, maar een technisch mankement wordt niet uitgesloten. Beide piloten moesten richting medische antenne, maar hielden er gaan zware letsels aan over.

Ondertussen heeft Solberg wel de leiding in de tussenstand over genomen van Ekström. De Noor scoorde negen punten meer dan de Zweed en leidt du de debatten met vier punten voorsprong. Ook Bakkerud deed een goede zaak en pakte zeven punten meer dan de Audi rijder en komt zodoende dichter richting tweede plaats.


Foto's: Johnny Loix



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in FIA World Rallycross Championship op dinsdag 9 augustus 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Canada.
  • Shopa

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons