van der Horst

HARD Racing Team gooit vierde wagen in de strijd

Het HARD Racing Team uit Sluis staat voor Historic American Racing Car Drivers en kende onder Jan Schippers zijn ontstaan vorig seizoen. De tuner uit het Nederlandse Sluis (JS Cars) en zijn kompanen Geert Boels en Gunther Raus hebben er een seizoen opzitten vol ups en downs. Ze waren veelal de snelste op de piste en leverden met Geert Boels en zijn indrukwekkende Studebaker Commander de kampioen af in Klasse 2 binnen de Belgian Historic Cup. Een felbevochten titel omdat Boels ex aequo eindigde met de Opel Kadett van Dirk van Rompuy. De man uit Grobbendonk trok uiteindelijk aan de langste einde omdat hij meer overwinningen achter zijn naam zette.
“Ik ben zeer tevreden voor Geert dat hij met de oudste auto (1953) de titel pakte”, steekt Jan Schippers van wal. “Ikzelf had met de Chevrolet Camaro ook een tijdlang uitzicht op de titel, maar na de brilscore tijdens de laatste wedstrijd op de Nürburgring werd ik naar de derde plaats verwezen in Klasse 2. Ook de komst van Gunther binnen het team is een aanwinst, maar hij heeft een pechjaar achter de rug. Niettegenstaande was hij als snelle piloot, gekoppeld aan de Dodge Challenger de gedoodverfde favoriet voor de titel. Uiteindelijk is voor mij het belangrijkste dat een piloot van HARD Racing de titel pakte”.

Hoe gaan jullie de zaken aanpakken in 2012?

“We gaan uiteraard terug proberen om zoveel mogelijk te winnen. Onze kansen op algemene overwinningen groeit omdat komend seizoen de Historics quasi altijd gescheiden worden van de Young Timers. De Belgian Historic Cup is danig uit zijn voegen gegroeid dat een scheiding tussen de Historics, de Classics en de Young Timers zich opdrong. We gaan trachten om de drie Klassen te bevolken binnen de Historics. Ik heb met de Chevrolet Camaro van Henny Hemmes een raspaard in huis gehaald met een mooie Historische waarde. Deze wagen stond ondermeer in 1978 op de pole tijdens de 24 Hours of Spa met een chrono van 2’50”. We houden deze wagen volgens de FIA specificaties, waardoor we deze kunnen inzetten in Klasse 1. De Dodge Challenger met Raus aan het roer kan door zijn kleine afwijkingen op het FIA reglement perfect worden ingeschreven in Klasse 2, terwijl Geert Boels en ikzelf de Klasse 3 voor onze rekening kunnen nemen. Wie de Klasse 1-Camaro zal bemannen is nog niet geweten? We zijn nog op zoek wie deze potentiële kampioenenwagen zal besturen”.

“De Studebaker van Geert Boels en de Camaro waarmee ikzelf de baan opga zullen een nieuwe motor krijgen. Niet minder snel, maar toch iets betrouwbaarder. Het gaat alsmaar sneller, maar het geheel moet betaalbaar blijven. Komend seizoen gaan we door de dubbele weekends ook een pak meer races en kilometers afmalen. En ondanks het feit dat we de wagens nog sneller kunnen maken, worden die dan ook fragieler en we willen telkens aan de meet staan. Ook binnen het Historic racen beleven we een soort van evolutie. We gaan richting 1’45” op Circuit Zolder en dat is reeds behoorlijk snel”.

Met 4 wagens onder de tent wordt het behoorlijk druk. Kan je dit nog intensief volgen als je zelf ook aan de wedstrijden deelneemt?

“Het oude team van Polly’s Racing, waarmee we jarenlang samen onderweg waren met Stephan Polderman, komt ons versterken en dat zal meer dan welkom zijn”.

Heeft HARD Racing voor een positieve evolutie gezorgd binnen de Belgian Historic Cup?

“Ik denk van wel. We hebben geïnvesteerd in een degelijke infrastructuur. Ook andere teams gaan iets meer aandacht besteden aan de look binnen de paddock, waardoor het kampioenschap een méér professionele uitstraling krijgt. Ik denk dat wij daarbij ons steentje hebben toegedragen. Het is drukker dan vroeger met méér wagens en een degelijke infrastructuur, maar het is promotioneel beter en het werkt leuker”.

Je ging les volgen bij Jaap van Lagen en dat heeft je geen windeieren opgeleverd.

“Jaap vindt onmiddellijk de limieten van een wagen en spreekt duidelijke taal. Ikzelf ben als piloot minder snel dan Gunther en Geert, maar via Jaap heb ik een drietal seconden gevonden waardoor ik momenteel makkelijker wedstrijden kon domineren en winnen en tot in het slot van het seizoen in de running bleef voor de titel”.

Geert Boels is kampioen geworden. Een klant en teammaat bij HARD Racing, maar was het geen harde noot om kraken door het feit dat je de titel verloor door pech tijdens het laatste raceweekend op de Nürburgring?

“Als ik zou beweren dat het verliezen van de titel me niets doet, ben ik een hypocriet. Uiteraard wou ik kampioen worden. Maar anderzijds is Geert een lid van HARD Racing, ik heb meegebouwd aan zijn Studebaker, hij is een Belg in een Belgisch kampioenschap en bovendien héél sympathiek en een graag geziene persoon die zich belangeloos inzet voor het Historic racen. Ook promotioneel was het beter dat een wagen uit 1953 kampioen werd. Het is Geert van harte gegund en ik was de eerste om hem te feliciteren. Ook naar JS Cars toe is de titel van Geert een mooie publiciteit”.

“Als ik alles op een rij zet hebben we een goed seizoen achter de rug. We hebben algemene overwinningen en Klasse-zeges behaald met Geert, Gunther en ikzelf, we draaiden een resem poles en leverden een kampioen af. En de remproblemen op de Dodge van Gunther zijn nu van de baan, waardoor ook hij zonder zorgen opnieuw voor de zege kan gaan. En de komst van de Camaro ex-Henny Hemmes maakt het plaatje compleet. We hadden veel pech afgelopen seizoen, maar de balans is goed. En komend seizoen zal HARD Racing er opnieuw staan, ditmaal met vier wagens die dateren tussen 1953 en 1977.



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Belgian Historic Cup op dinsdag 7 februari 2012.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons