van der Horst

Harry Steegmans over zijn eerste 24H Zolder als Algemeen Directeur

Harry Steegmans
Harry Steegmans
Harry Steegmans was afgelopen weekend toe aan zijn allereerste 24 Hours of Zolder als Algemeen Directeur van Circuit Zolder. Na afloop van wat het traditionele hoogtepunt van het seizoen wordt beschouwd op de Limburgse omloop, sprak Autosport.be met de man die ooit zelf op het podium stond van de Zolderse etmaalrace.
24 Hours of Zolder 2021
24 Hours of Zolder 2021
"We komen uit een coronapandemie en dat in beschouwing genomen, vind ik dat we een mooie 24 Hours of Zolder achter de rug met strijd in alle klasse", steekt Steegmans van wal. "Ook het publiek was opnieuw op de afspraak (10.000 bezoekers op zaterdag n.v.d.r.) en die zagen hoe een prototype de zege pakte in het laatste jaar waarin we deze wagens aan de start zien. Er is enorm hard gereden deze editie van de 24 Uur en ondanks alles hebben we toch een dertigtal finishers. Voor de start had ik eerder een cijfer rond de 20 verwacht."

Red Ant Racing - Porsche 911 GT3 Cup
Red Ant Racing - Porsche 911 GT3 Cup
"Ik vind het eveneens mooi om te zien hoe de nieuwe Porsche 992 de GT divisie won, een verdiende winnaar", vervolgt de Algemeen Directeur zijn betoog. "Volgend jaar zal die wagen naar alle waarschijnlijkheid nog een stukje sneller voor de dag komen en gaan we ook strijd zien met o.a. de GT2-wagens. Bij de GT's kon je op voorhand geen gedoodverfde winnaar aanduiden, maar ook de toerismeklasse leverde prachtige duels, met de nieuwe BMW M2 CS Racing die zijn waarde bewezen heeft."

Start Belcar Skylimit Sprint Cup Race 2 Divisie 2
Start Belcar Skylimit Sprint Cup Race 2 Divisie 2
Gepolst naar de verbeterpunten in het huidige concept, draait Steegmans geenszins rond de pot. "We moeten werken aan een versterking van alle klassen om tot een breder startveld te komen. Daarnaast moet er ook een betere doorstroming komen vanuit de Belcar Sprint Cup en daar kunnen we misschien wel toe bijdragen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een overkoepelende trophy voor endurance en sprint. We moeten werken aan de basis van de Belcar, al vrees ik dat de GTB-klasse voorlopig een probleemkind gaat blijven vanwege de invulling van die klasse. Een formule rond GT4-wagens werkt enkel indien je een BoP goed kan handhaven en als we zelf zouden beginnen bijsturen, riskeer je te raken aan een zeer precair evenwicht. Ikzelf zou graag ook enkele Lotussen zien starten in Belcar, maar één ding is zeker: we zijn ons bewust van wat er beter kan."

Foto's: Martijn Wouters & Marnik Mouchaers



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op maandag 27 september 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Zolder.
  • Powercars

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons