Haspengouw: Nabeschouwing van BMA Autosport
Charles Munster streed de ganse dag met Gilles Pyck voor de eindzege bij de Junioren. Na de eerste ronde van vier klassementsritten moest Munster achtervolgen en was het verschil 13.6 sec. Na de tweede omloop had hij de kloof verkleind tot 10.2 sec. Toen Charles Munster in de 10e rit 16.4 sec sneller was zijn Pyck nam hij de leiding over. Bij het ingaan van de slotrit was het verschil 0.6 sec in het voordeel van Munster. Na de rit van Halle-Booienhoven waren de rollen omgekeerd en was het verschil 0.6 sec in het voordeel van Pyck. Toch mag Charles Munster met vier snelste tijden, een intens duel en een tweede plaats terugkijken op een veelbelovende start van het kampioenschap. “In de eerste ronde heb ik wat tijd verloren. Het parcours lag er bijzonder moeilijk en verraderlijk bij en ik wou geen gekke dingen doen. Vanaf de tweede ronde heb ik het tempo opgedreven om uiteindelijk na 10 ritten de leiding te nemen. In de voorlaatste rit heb ik bij het nemen van een koord de stuurinrichting beschadigd. Dat was geen ideale manier om de laatste rit aan te vatten. Daarin hebben we toch nog alles gegeven maar dat was niet genoeg om het klassement bij de junioren te winnen. Ik hink dan ook een beetje op twee gedachten: ik ben heel tevreden over mijn wedstrijd en de start van het kampioenschap maar anderzijds ben ik ook wel een tikkeltje ontgoocheld omdat ik 0.6 sec tekort kom voor de zege bij de junioren.”
Henri Schmelcher (VW Polo R5) vertelde enkele dagen voor de rally van Haspengouw dat zijn grote ambitie dit seizoen was om eens in de top 10 te eindigen. Schmelcher maakte die ambitie dit weekend net niet waar. Hij eindigde op een knappe 11e plaats. “De verkenningen hadden ons geleerd dat we ons mochten opmaken voor een bijzonder natte rally van Haspengouw met heel veel modder. Het waterzonnetje op zaterdagochtend zorgde ervoor dat het parcours beetje bij beetje opdroogde tot in KP Halle-Booienhoven de hemelsluizen open gingen. In zo’n omstandigheden is de VW Polo zeer efficiënt. Dat bleek ook uit mijn chrono: ik reed er de negende tijd. Behalve tanken en banden wisselen heeft het BMA team niets hoeven te doen. Ik heb een foutloze wedstrijd gereden, eindig net buiten de top 10 maar heb me heel goed geamuseerd. Dank aan het team voor het harde werk in soms moeilijke omstandigheden. Volgende week begin ik met heel veel goesting aan de rally van Hannuit.”
Op het moment dat in Landen de rally van Haspengouw gereden werd, was BMA ook actief in Portugal waar de Rus Nikolay Gryazin deelnam aan de Rallye Serras de Fafe e Felgueiras. BMA is dit jaar verantwoordelijk voor een deel van het klantenprogramma van Hyundai Motorsport. Na dag één reed Nikolay in tweede positie op 5.2 sec van de leider. Op zaterdag zag Bernard Munster hoe de 22 jarige Rus na KP 6 aan de leiding kwam om nadien zijn voorsprong stelselmatig uit te bouwen. Gryazin won zes van de zeven klassementsritten toen hij, met nog twee ritten voor de boeg, bij een stevige plensbui van de baan gleed, in een gracht terecht kwam en moest opgeven. “Het is bijzonder jammer dat dit gebeurde. Soms verlopen de dingen niet zoals je dat graag zou hebben”, zegt Bernard Munster die in Fafe zijn team leidde. “Het resultaat is er niet, maar het positieve is dat Gryazin hier met het oog op de WK rally van Portugal heel veel ervaring heeft opgedaan. We blijven hier ook op maandag om de ganse dag te testen in functie van die WK rally.”
Persbericht BMA Autosport
Tweet