van der Horst

Hell: Nabeschouwing Pauwels Motorsport

Pauwels Motorsport reisde afgelopen weekend richting Scandinavië waar op de Lånkebanen in het Noorse Hell de derde wedstrijd van het FIA WorldRX kampioenschap en tevens ook de tweede voor het Europees kampioenschap “EuroRX” bij de Supercars op de kalender stond. Dit bracht opnieuw een fantastisch deelnemersveld met niet minder dan 36 Supercars aan de start. Koen stond er met zijn privé team tussen kampioenen en sterren als “Petter Solberg, Jacques Villeneuve, Ken Block, Mattias Ekström,…” .Met deze sterren line-up aan de start beloofde het alvast een prachtig weekend en een intense strijd te worden voor de amper 12 semi-finale plaatsen.
Tijdens de vrije training op zaterdagmorgen wist Koen een 21ste tijd te realiseren. Na de loting, welke reeds op vrijdag plaatsvond, stond onze Ford garagehouder uit Leopoldsburg samen met Holten, Rustad en M. Öhman op de startgrid van de eerste heat. Koen maakte een goede start en dook meteen achter Rustad de jokerlap in. Uiteindelijk wist hij als derde te finishen en een mooie 18de tijd op de tabellen te zetten. Dit bracht hem samen met Tidemand, Walfridson, Ekström en Hvaal aan de start van de tweede kwalificatiemanche. Opnieuw maakte onze man uit Leopoldsburg een goede start maar nadat een flens van het voorste differentieel en de cardan rechts vooraan waren afgebroken -en dus de voorwielaandrijving wegviel- werd de wagen bijna onbestuurbaar en zat er niet meer in dan een vijfde plaats en een 30ste tijd algemeen.

Zaterdagavond werd ook nog het achter differentieel veranderd en dit om meer tractie te krijgen. Dit gaf onze piloot op zondagmorgen tijdens de warming-up dan ook een supergoed gevoel en kon hij zelfs Petter Solberg op de hielen zitten.

Voor de derde heat op zondag stond Koen op de vijfde startpositie met langs hem Holten, Koutny, Holte en M.Öhman. Koen dook meteen na de start de jokerlap in en leek op weg naar een tweede plaats en een goede tijd tot in de laatste ronde het noodlot toesloeg en de turbo het liet afweten. Hierdoor beschikte de Proflex Ford Focus Mk2 niet meer over het volle vermogen en zat er niet meer in dan een 28ste tijd. Terug in de paddock bleek de schade groter dan gedacht: de uitlaat was ook compleet stuk gegaan door de losgekomen turbo onderdelen, die door de uitlaatbuis naar buiten gekomen waren. Er werd dan ook door het team beslist om niet meer te starten in de vierde heat, dit om geen onnodige risico’s te nemen en verdere schade te veroorzaken. Want een lekkende uitlaat kan immers snel een brandje doen ontstaan en dit wilden we absoluut voorkomen.

Reactie Koen: Het gevoel en de snelheid zaten er echt goed in dit weekend. De nieuwe Proflex dempers werken super en we zaten heel dicht bij de top. Het meest frustrerende was dat we telkens een klein oponthoudje hadden zodat de heattijden de echte race snelheid niet reflecteerden. Maar wie er was heeft duidelijk kunnen zien dat de snelheid er zeker inzat en dit is veel belovend voor de toekomst. Omdat we nu minder dan een maand voor de wedstrijd van Mettet zijn gaan we Finland en Zweden even links laten liggen en alles op alles zetten om onze thuiswedstrijd voor te bereiden.

Al de aandacht van onze man uit Leopoldsburg zal de komende weken gaan naar de organisatie van de Belgische WorldRX manche in Mettet op 12 en 13 juli. De Proflex Ford Focus Mk2 zal door het team in tussentijd een grondige check up en revisie krijgen om zo in optima forma aan de start te kunnen verschijnen van onze thuis wedstrijd van het Wereldkampioenschap rallycross!

Pauwels Motorsport Press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op donderdag 19 juni 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Hell.
  • Shopa

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons