van der HorstTotal 24 Hours of Spa

Hell: Eindelijk Bakkerud op zijn thuisfront?

Andreas Bakkerud - Audi S1
Andreas Bakkerud - Audi S1
Dit weekend wordt met de vijfde manche van het World RX het Scandinavisch luik op gang geschoten met races in Noorwegen en Zweden. Als we afgaan op de cijfers, moeten we Andreas Bakkerud en zijn Audi S1 als topfavoriet naar voren schuiven. In het Noorse Hell, waar hij zegevierde in 2016, rijdt hij voor eigen volk.
Bakkerud pakte in 2016 de volle pot door in Hell zowel de kwalificaties als de halve finale en de finale achter zijn naam te zetten. Ook het record over vier ronden staat achter zijn naam en tijdens de kwalificaties doet hij het steeds uitstekend. Het is dus een thuismatch voor de Noor, maar de broertjes Hansen zullen met de Peugeots van Hansen MJP geen geschenken uitdelen en willen drie weken later als 1-2 richting thuiswedstrijd voor hun Zweedse fans. Ook terug-van-weggeweest Grönholm zal zijn beste beentje voor zetten. Hij was goed aan het seizoen begonnen maar een nukkige appendix hield hem aan de kant. Dat de Hyundai het momenteel voortreffelijk doet bewees de Rus Timerzyanov met een zege in Spa.

Timmy & Kevin Hansen voor Andreas Bakkerud
Timmy & Kevin Hansen voor Andreas Bakkerud
De laatste zege van Bakkerud dateert van de laatste race in 2016 in Argentinië, het seizoen waarin hij met de Ford Focus van Hoonigan Racing Division van Ken Block drie wedstrijden won. Hij won ondermeer zijn thuisrace in Noorwegen voor Timmy Hansen en Mattias Ekström die dat jaar zijn tweede titel pakte. Hij ging nadien nog een jaar door met Hoonigan en Ken Block en koos vorig seizoen voor de Audi S1 van EKS als ploegmaat van Ekström. Het duo werd respectievelijk tweede en derde in het kampioenschap maar won geen enkele race. Alleen Loeb wist eenmaal de onklopbare Kristoffersson te verschalken in Mettet en de rest is geschiedenis.

Niclas Grönholm - Hyundai i20 RX
Niclas Grönholm - Hyundai i20 RX
We zijn vier wedstrijden oud en na het Scandinavisch luik in Noorwegen en Zweden zijn we over halfweg het kampioenschap. Ondanks een gemiste start van Bakkerud en Timmy Hansen in Abu Dhabi, waar de Noor iets te snel uit de jokerronde kwam en de Zweedse Peugeotrijder in de vernieling tikte, kreeg hij een zwarte vlag en beiden stonden onderaan het klassement. Maar Timmy Hansen won in Barcelona en Silverstone en pakte een vierde plaats in Spa. Zijn broer Kevin was drie wedstrijden leider, maar in Silverstone verslikte hij zich in de jokerlap tijdens de halve finale en verloor de leidersplaats aan broer Timmy, terwijl Bakkerud na twee tweede en een derde plaats ondertussen is opgeschoven naar de derde plaats algemeen. Beiden hebben dit mede te danken aan het feit dat de Fin Grönholm twee wedstrijden moest passen wegens een operatie aan de appendix. Maar komend weekend is de Hyundai-rijder terug paraat.

Kevin Abbring
Kevin Abbring
Nieuw is de komst van de Nederlander Kevin Abbring die de Skoda Fabia van ESMotorsport zal bemannen waarmee eerder Rokas Baciuška en onze landgenoot François Duval onderweg waren. De wegen van de Litouwer en ESMotorsport gingen uit elkaar en Baciuška zal nu plaatsnemen in de derde Renault Mégane RS van het team GCK, naast Guerlain Chicherit en Anton Marklund. Naast de drie Méganes zijn er uiteraard ook nog de twee Renault Clio’s voor onze landgenoot Guillaume De Ridder en Cyril Raymond binnen de GCK Academy. Het team rond Chicherit is met zijn vijf wagens dus de grootste leverancier binnen het WK dat komend weekend zeventien wagens telt.

Opnieuw Enzo Ide in actie

Enzo Ide: Audi S1 Supercar
Enzo Ide: Audi S1 Supercar
Tijdens de openingsrace in Silverstone was het deelenemersveld van de Euro RX met 17 wagens nog dun bezaaid, maar dat is nu aangedikt tot 22 wagens voor 12 plaatsen in de halve finales. Onze landgenoot Enzo Ide rijdt binnen het Euro RX zijn tweede rallycross in zijn carrière na zijn maidentrip in het World RX in Spa. Ide ging er goed op vooruit naargelang de wedstrijd in Spa vorderde, maar een plaats binnen de top 12 voor een halve finale was te hoog gegrepen en dat was ook zijn bedoeling niet. Ook nu zal het zeer moeilijk worden. Hij wordt zodoende de ploegmaat van Robin Larsson die met de Audi S1 binnen het team van JC Raceteknik de eerste manche won en dus het kampioenschap aanvoert. Ook Ide laat zich omringen door JC Raceteknik met zijn Audi S1.

Larsson versus Bryntesson in Euro RX
Larsson versus Bryntesson in Euro RX
Larsson was in Silverstone de snelst tijdens de kwalificaties, de halve finale en de finale. 30 op 30 dus voor de Zweed die ervaring heeft in het World RX en de gedoodverfde favoriet is om Nitiss op te volgen. Larsson telt vier punten voorsprong op de VW Polo van Thomas Bryntesson en zeven op Jean-Baptiste Dubourg (Peugeot 208) die op zijn beurt zijn broer Andréa (Peugeot 208) vooraf gaat. Pontus Tidemand (VW Beetle) en René Münnich (Seat Ibiza) delen ex aequo een voorlopige vijfde plaats.

Wie klopt Eriksson na diens hattrick?

Eriksson versus Kallio in RX2
Eriksson versus Kallio in RX2
Met vijftien inschrijvingen scoort RX2 nog steeds matig wat betreft het aantal deelnemers, maar in Noorwegen doet deze in Scandinavië populaire klasse wel iets beter dan de drie voorbije races in Barcelona, Spa en Silverstone. Een favoriet naar voren schuiven is niet moeilijk. De Zweed Oliver Eriksson liet nog geen steken vallen en staat met drie zeges op rij en een voorlopige score van 89 op 90 riant aan de leiding met een voorsprong van respectievelijk 13 en 28 punten op de Fin Jesse Kallio en de Jamaicaan Fraser McConnell. Dat trio komt uit voor het team van Olbergs MSE, eveneens de constructeur van de wagen.

Onze landgenoot Steve Volders staat momenteel op een anonieme tiende plaats in de tussenstand en haalde nog geen finale dit seizoen. We gunnen het hem van harte.

Foto's: Johnny Loix / RIP
Info: Frieda Loix



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op vrijdag 14 juni 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting World RX of Norway.
  • LTF

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons