van der Horst

Hemicuda Rally: Voorbeschouwing van de organisatoren

De 20ste editie van de Hemicuda Rally. Een verjaardagseditie die echter heel wat voeten in de aarde had. Corona en de diverse lockdowns gooiden vorig jaar roet in het eten van wat een legendarische editie had kunnen worden, met WRC toppers aan de start. Maar goed, het is nu 2021 en de Hemicuda is terug. Deze keer zonder reservaties, zonder bubbels, met publiek, met rallyradio en met... een meterslange deelnemerslijst! Liefst 150 wagens staan er op de lijst met 109 “moderne” wagens en 41 historics.
Er staan ook vier voormalige winnaars van de Hemicuda Rally aan de start van deze 20ste editie: recordhouder Andy Lefevere (7 zeges!), Thierry Deconinck met twee overwinningen en dan nog Bert Coene en Fredericq Delplace die ieder éénmaal zegevierden. En geen van hen is echt kansloos op zondag 24 oktober. Maar het hele plateau is er ééntje om u tegen te zeggen, met alles en iedereen die iets te betekenen heeft in de wereld van de regionale rally. De zware kleppers uit de Divisie 3 blijven voor de meeste mensen het kijkstuk en de reden om zich naar Koekelare en omstreken te begeven. Dan hebben we het over Pieter-Jan Maeyaert en de spectaculaire Ford Escort Millington, maar ook over Philip Barbier, Kurt Boone en Thierry Deconinck, die het met hun Mitsubishi Evo X-machines zullen opnemen tegen een armada aan merkgenoten. Zij zullen het uitvechten voor de ereplaatsen. De zegekandidaten en de podiumgangers vinden we wellicht bij de Divisie 3. Er is uiteraard de onnavolgbare (en moeten we zeggen quasi onklopbare?) Andy Lefevere en zijn Porsche GT3. De tegenstand moet komen uit de hoek van de Ford Fiesta R5-wagens met Steve Becaert, Bernd Casier, Bert Coene en John Reddinton, aangevuld met de Porsche GT3 van Gunther Monnens, een andere specialist van het betere glijwerk.

De outsiders moeten we gaan zoeken in de enorme vloot aan BMW-machinerie, waarin toch een aantal spektakelmannen opvallen. Citeren we maar zonder enige volgorde Thierry Cockelaere (BMW M1), Brecht Hoorne (BMW E46), Brecht Lievens (BMW E36) en Tobi Vandenberghe (BMW M3). De lijst is te lang om op te noemen en we doen hier meer dan één deelnemer onrecht aan. Spektakel in het vooruitzicht. Maar vergeet u vooral ook niet eens te kijken in de “lichtere” Divisie 1-2, waar binnen de klasses soms een mooie en boeiende strijd wordt uitgevochten. Vergeet zeker ook niet dat er nog een “historic” luik is met veel spektakel en met toppers als Paul Lietaer (Opel Manta 400), Cedriek Merlevede (BMW M3 E30),
Bjorn Syx (BMW M3 E30) en Nick Toorré (Ford Sierra RS Cosworth), om er maar enkelen te noemen.

Er worden zondag 24 oktober acht klassementsproeven verreden met twee lussen van drie proeven (Kortemark, Houthulst en Koekelare) en een korte lus van twee proeven met Houthulst en Koekelare. Bouwmaterialen Willaert (aan de Oostmeetstraat te Koekelare) blijven trouw aan de Hemicuda Rally en stellen die zondag opnieuw hun terreinen ter beschikking van de organisatie. Daardoor kunnen podium en servicezone opnieuw worden opgetrokken in het centrum van Koekelare. De regroup is er al even traditioneel aan “De Kippe” in Merkem (Houthulst). De eerste wagens nemen zondag 24 oktober om 9u00 de start op de proef van Kortemark. De vroegste finishers worden omstreeks 17u10 verwacht op
het eindpodium.

Persbericht VAS Rally



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in VAS Rally op dinsdag 19 oktober 2021.
  • G&A Motors Motorsport

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons