Herasfalteringwerken op Spa-Francorchamps in aanloop naar de CrowdStrike 24 Hours of Spa.
"Het is een ware uitdaging waarbij we op het advies van gespecialiseerde bedrijven vertrouwden. De duur van de werkzaamheden lijkt misschien kort en de heropening na de afwerking vroeg, maar uit hun onderzoek is gebleken dat het mogelijk is om er reeds de dag na de werkzaamheden op te rijden. Ook is gebleken dat het aanleggen van nieuw asfalt specifieke weersomstandigheden vereist. Bij een temperatuurverschil kan de weerstand van de coating problematisch zijn, reden waarom we deze werkzaamheden in juni uit te voeren het temperatuurverschil tussen dag en nacht het kleinst is" aldus Amaury Bertholomé, algemeen directeur van het circuit van Spa-Francorchamps.
“De veiligheid op het circuit is een prioriteit" klinkt het. "Deze winter werden er al veel projecten afgerond. Langsheen de omloop werd één kilometer nieuw hekwerk geplaatst, er werden nieuwe toegangswegen voorzien voor de interventievoertuigen en de Speaker Corner-bocht kreeg een nieuwe curbstone. Voorts, niet onbelangrijk op Spa-Francorchamps, is de afwatering op de piste verbeterd dankzij nieuwe goten en het aanbrengen van groeven bij Speaker Corner. Er werden ook verschillende drains geïnstalleerd voor een beter beheer van het grondwater."
De werken namen een aanvang op 9 juni en duren nog tot 14 juni. Zolang is alle activiteit op de omloop vanzelfsprekend uitgesloten. Deze hernemen vanaf 15 juni met een trackday, vervolgens de Spa Italia op 16 juni waarna de tweede helft van juni wordt gewijd aan de SRO Speedweek en de langverwachte honderdste verjaardag van de CrowdStrike 24 Hours of Spa.
Of de herasfaltering een invloed kan hebben op het griplevel en de BoP-bepaling voor de 24H, vroegen we Kurt Mollekens, GT Program Manager bij Team WRT.
"In principe gaan we het raceweekend in met de BoP die tijdens de Test Days werd gehanteerd. Maar SRO kan er mogelijks ook voor opteren om tijdens de Bronze-testsessie van drie uur op dinsdag een nieuwe BoP vast te leggen, rekening houdend met de nieuwe asfaltlaag. Indien die in droge omstandigheden wordt gelegd dan is het griplevel wellicht hoog, regent het dan zou deze wel eens kunnen tegenvallen. Ik vermoed dat men dat nog eventjes op dinsdag zal willen testen, de korte sessies op donderdag zijn m.i. te kort en de condities veranderen teveel. Het inzetten van één of twee pro-wagens per merk op dinsdag zou natuurlijk jammer zijn voor de Bronze-piloten die zich in die drie uur normaliter op de eigen prestaties kunnen focussen zonder teveel in hun spiegels te hoeven kijken." aldus Kurt Mollekens.
Foto's: Niels Vaeck
Tweet