Herber-Lanting en Van Glabeke-Jonkheere winnaars van race 2 in Super GT & GT
In de daaropvolgende ronden kwam Herber meer en meer onder druk te staan van Hambrecht, maar de Ferrari-coureur hield goed stand en kon zijn eerste positie lang vasthouden. In de vijfde ronde zag Hambrecht echter toch een gaatje en moest Herber zijn meerdere erkennen in de Audi van de Duitser.
Achter de twee koplopers lag Henry Zumbrink na zeven ronden nog steeds op de derde plaats, met daarachter op enige achterstand Niels Bouwhuis in de Vicora V8. Achter Bouwhuis lag Peter Hoevenaars met de Dodge Viper GT3 op positie vijf en Roger Grouwels met zijn nieuwe SRT Viper GT3-R op de zesde plaats.
Zumbrink leek dus solide op de derde plaats te liggen, maar verloor vlak voor de pitstops kostbare tijd. De Volvo van Zumbrink leek namelijk vlak voor het Scheivlak stil te vallen, maar Zumbrink kreeg plotseling toch weer snelheid in zijn auto. “Mijn auto ging in noodloop, hierdoor heb ik een halve ronde maar 80 km/u kunnen rijden”, verklaarde Zumbrink na afloop. “Gelukkig ging op dat moment net het pitwindow van start, dus ik kon meteen de pitstraat induiken.” Met dit voorval verloor Zumbrink wel veel seconden en zag hij onder andere dat Peter Hoevenaars en Niels Bouwhuis hem inhaalden.
Na de pitstops lag Slobodan Cvetkovic met zijn Audi R8 GT3 LMS Ultra nog steeds op de eerste plaats, gevolgd door Martin Lanting in de Ferrari 458 GT2. Daarachter lag Peter Hoevenaars op de derde plaats, maar de Viper-coureur stond onder zware druk van René Wijnen in de Vicora en Henry Zumbrink in de Volvo S60 V8 SIlhouette.
Lanting reed ondertussen snel naar Slobodan Cvetkovic toe en kon in de slotfase van de race zelfs de eerste positie in de race overnemen. Daarachter ging het voor Peter Hoevenaars echter goed fout. Hoevenaars schoot rechtdoor bij het Scheivlak en vloog hard van de baan. Doordat er brokstukken op de baan terecht kwamen werd daarna besloten om de safety car de baan op te sturen.
Doordat dit in de laatste minuten van de race gebeurde werd de race achter de safety car afgevlagd. De overwinning in de race ging hierdoor naar Martin Lanting en Bob Herber, Slobodan Cvetkovic en Fabian Hambrecht eindigden op de tweede plaats en Henry Zumbrink op positie drie.
In de GT-divisie had Pim van Riet de beste start. De bestuurder van de Radical RXC pakte meteen de eerste plaats in de divisie, gevolgd door Craig Wilkens in de Viper GT3. Achter de twee koplopers waren Frederik Jonkheere en Duncan Huisman fel in gevecht. Huisman lag met zijn Renault Mégane Trophy op de derde plaats maar Jonkheere kon met zijn Ferrari 58 GT3 Huisman in de tweede ronde inhalen.
Pim van Riet kon maar kort genieten van zijn eerste positie. De Radical-coureur moest namelijk in de derde ronde zijn auto met technische problemen naast de baan tot stilstand zetten. “Er sprong een olieslang kapot, waardoor ik besloot om de auto meteen aan de kant te zetten om verdere schade aan de motor te voorkomen”, verklaarde Van Riet na afloop.
Hiermee kwam de leiding in de GT-divisie in handen van Craig Wilkens. Wilkens stond echter onder zware druk van Frederik Jonkheere en ook Duncan Huisman zat niet ver achter dit tweetal.
Na vijf ronden slaagde Jonkheere er in om de Viper van Wilkens in te halen. De Ferrari-coureur kon hierna ronde na ronde iets uitlopen op zijn achtervolger. Wilkens moest ondertussen alle zeilen bijzetten om Duncan Huisman achter zich te laten.
Na de pitstops had Patrick van Glabeke van Frederik Jonkheere de Curbstone Ferrari 458 GT3 in leidende positie in handen gekregen. Achter Van Glabeke lag Craig Wilkens nog steeds op de tweede plaats, met daar weer achter Luc Braams en Ward Sluys.
Niet veel later moest Luc Braams door een technisch probleem de pitstraat opzoeken, waardoor Steve Vanbellingen en Ward Sluys de derde plaats in handen kregen. Braams kon hierna nog wel zijn weg vervolgen maar verloor dus veel tijd.
Door de safety car situatie kwam de eerste plaats voor Patrick van Glabeke en Frederik Jonkheere niet meer in gevaar.
De overwinning in de GT-divisie ging dus naar hun, voor Viper-coureur Craig Wilkens en Steve Vanbellingen en Ward Sluys in de BMW M3 silhouette. Zij konden terugkijken op een betere race dan die van zaterdag. “Zaterdag kregen we de banden niet aan de gang”, verklaarde Vanbellingen. “Vandaag wel, dus het ging al een stuk beter. Ik denk dat onze rondetijden nu wel drie seconden sneller waren dan zaterdag, dus dat scheelt een hoop!”
In de GTB-divisie had Daan Meijer een goede start. De Porsche-coureur pakte in de eerste ronde de leiding voor Marc Neyens, Ferdinand Kool en Marcel van Berlo. Daan Meijer kon hierna uitlopen op zijn achtervolgers, die op hun beurt fel in gevecht waren met elkaar. Neyens stond onder zware druk van Ferdinand Kool, die al snel kans zag om de tweede plaats van Neyens over te nemen.
Het gevaar voor Neyens was hierna nog steeds niet geweken. De Porsche-coureur kwam namelijk onder zware druk te staan van de BMW met James Webb achter het stuur. Webb noteerde snelle rondetijden en naderde Neyens zelfs al snel tot op een halve seconde. Webb deed hierna verwoede pogingen om aan Neyens voorbij te gaan, maar kwam er niet zomaar voorbij. Uiteindelijk lukte het de BMW-coureur om Neyens bij uitkomen Bosuit voorbij te gaan.
Na de pitstops had Max Koebolt in leidende positie de Corvette GT4 van Ferdinand Kool in handen gekregen. Achter Koebolt lag Daan Meijer op de tweede plaats, met daar weer achter Tom Webb, Marcel van Berlo en het duo Lamster/Neyens. Fiona James lag op de zesde plaats in haar divisie.
Koebolt kon zijn eerste positie echter niet handhaven, want de Corvette-coureur moest met nog tien minuten op de klok door technische problemen aan zijn auto de pitstraat opzoeken. De leiding in de race kwam hiermee in handen van Daan Meijer, met vlak daarachter Tom Webb.
Webb zette Meijer onder zware druk en haalde alles uit de kast om de Porsche-coureur in te halen. Meijer probeerde Webb achter zich te houden maar moest uiteindelijk in de Gerlachbocht zijn meerdere in de BMW-coureur erkennen. “Het was een spannend gevecht, het ging er close aan toe. Ik heb er echt van genoten”, aldus Daan Meijer na afloop. “De race duurde voor mij alleen eigenlijk een paar ronden te lang, want mijn banden waren al teveel versleten. Daarom kon ik de Webb’s in de slotfase niet meer achter me houden.”
De overwinning bij de GTB’s ging dus naar Tom en James Webb, voor Daan Meijer. Marcel van Berlo finishte uiteindelijk op de derde positie. Tom en James Webb keken terug op een mooie race. “We hadden eigenlijk niet verwacht dat we hier in Zandvoort zo competitief zouden zijn, want we hadden op deze baan nog nooit gereden”, vertelde James Webb. “Maar we hebben mooie gevechten gehad met de
Porsches, ik denk dat wij en de Porsches een goede match zijn! We kijken uit naar de rest van dit seizoen.”
Supercar Challenge Press
Tweet