Het nieuwe classicisme van Ferrari: de Roma

Elegantie


Stroomlijn

V8

Achtbak
De Roma beschikt over een nieuwe 8-trapstransmissie met dubbele koppeling. Die kennen we van de extreme SF90, het ultieme paradepaardje uit Maranello, en wordt voor deze gelegenheid voorzien van een achteruitversnelling. Ter info, bij de SF90 zorgt daar een elektromotor voor. Daarbij heeft de aangepaste versnellingsbak langere verhoudingen en een droog carter. Speciale olie met lagere viscositeit zorgt voor verminderde interne wrijving. Volgens metingen bedraagt het verlies zo’n 20%, goed voor zo’n winst van 35% aan koppel!Assistentie
Net alle raspaarden uit Maranello beschikt de nieuwste volbloed over een resem systemen om het titanengeweld op een zo efficiënte manier aan de grond te brengen. Een kwestie dat ook niet-Leclercs of Vettels zich een keertje in alle veiligheid kunnen uitleven achter het stuur. Het belangrijkste systeem noemt SSC6.0, dat toelaat de wagen onder een gecontroleerde drifthoek te laten rijden.Rijtest


Lange deuren zorgen voor een comfortabele instap. De vrij hoge positie van de stoelen doet er nog een flink stukje bovenop waardoor het voor altijd gedaan is om in en uit de wagen te moeten ‘kruipen’. Eens genesteld achter het verstelbaar stuur raak je al snel verslingerd aan de “knusse omgeving”. Dat wordt in de hand gewerkt door de binnenruimte die is verdeeld in 2 aparte ‘cockpits’ waarbij je het gevoel krijgt dat je je in een cocon bevindt. Hier vind je alles dat je nodig hebt binnen oog- en handbereik, van een handig multifunctioneel 16“ scherm op het dashboard tot een 8.4” grote touch-screen bij de middenconsole en een 8.8” scherm voor de passagier. Beide laatsten worden optioneel aangeboden.


De dag van de testrit lag het wegdek er bijzonder glibberig bij, zelfs gevaarlijk glad op sommige plaatsen. Een fenomeen veroorzaakt door het laagje rubber waarmee het wegdek wordt bedekt na een lange hete periode en de plaatselijke samenstelling van het asfalt. Daardoor werd er gevraagd om te starten in ‘ijsmodus’! Dat bleek al snel de juiste optie, want zelf met die setting - en zeker in haarspelbochten – deed de elektronica zijn werk naar behoren. De Roma gedroeg zich voortreffelijk in deze penibele situatie.

Besluit
De nieuwe Roma kun je best bestempelen als een ‘andere’ Ferrari. Door zijn klassieke vormgeving zal deze elegante Gran Turismo cliënteel kunnen bekoren dat discretie apprecieert. Op alle andere vlakken waaronder dynamiek en prestaties erft deze laatst geborene de genen van een volwaardige volbloed uit Maranello.Tekst; Alec Lavaerts - Foto's: Ferrari
Tweet