Het verhaal Team De Rooy
Hans Stacey had de beste papieren op zak en stuurde zijn IVECO Powerstart heel mooi naar een 5e plaats in de etappe van Chilecito naar Copiapó. Hij wist de schade op etappewinnaar Nikolaev te beperken tot 11:26 minuut. Het begon voor Gerard De Rooy zoals we het ook in de eerste dagen al hadden gezien. Aanvallend jaagt hij op de koppositie en rijdt vlak achter de Russische Kamaz van Nikolaev. Op WP1 heeft hij een geringe achterstand van maar 1min17sec op zijn rivaal. Helaas gaat het kort daarna mis en laat de techniek hem even in de steek.
Pep Vila heeft bijna 45 minuten bij Gerard gestaan om hem te helpen waarna men besloot dat het ook voor hem beter was om opnieuw de Iveco op weg te sturen. Het gaf hem de kans om nog net voor het vallen van de avond het bivak te bereiken, een verstandige beslissing in de duinen. Hij kwam uiteindelijk als 23e over de streep met een achterstand van 1u16min.
Het algemeen klassement is na de vierde rit behoorlijk overhoop gehaald. De drie Russische Kamaz rijders voeren de toon. Mardeev is nog steeds 1e met een voorsprong van 1min57 op Nikolaev en 2min45 op Karginov. Loprais heeft met zijn VEKA MAN een achterstand van 12:42 minuut, gevolgd door Hans Stacey die met zijn IVECO Powerstar 17min58 achterstand heeft opgelopen. Een overbrugbare achterstand maar wel met de wetenschap dat hij er waarschijnlijk alleen voor staat en dat maakt het lastig.
Pep Vila staat in het totaalklassement nu 13e met een respectabele achterstand van 1u42min32. Hopelijk ziet hij zijn kansen schoon om de nieuwe kopman binnen het Team De Rooy, Hans Stacey, te ondersteunen tijdens de komende etappes.
Gerard De Rooy: “Wat een hachelijk avontuur. Zo had ik me de 4de etappe niet voorgesteld, ik baal er goed van. We hadden de snelheid er goed in en bij één van de klappen die de auto moest opvangen hoor ik dat er aan de achterkant iets mis gaat. Het probleem was snel duidelijk en we moesten aan de kant. Ik stond op een levensgevaarlijk punt op de piste. Gelukkig was Pep na een aantal minuten al bij me. Nadat ik het reserve differentieel had gekregen wisten we de truck na ongeveer 5,5 uur te herstellen. Toen was het ondertussen donker en moesten we nog aan het duinentraject beginnen. Toch liep dat eigenlijk vrij goed en voelde de IVECO Powerstar weer als vanouds. Net voor middernacht stonden we dan eindelijk in het bivak.”
Het serviceteam kon dus nog laat aan de slag om te zorgen dat er vandaag weer een gezonde truck aan de start zou staan. Dit is nodig want de 458 kilometer aan special van Copiapó naar Antofagasta zijn geen sinecure. Vandaag zal wederom het uiterste vragen van mens en machine. Het is trouwens ook de eerste dag dat alle deelnemers over dezelfde route rijden en door elkaar starten op volgorde van binnenkomst. Hans heeft gelukkig dus niet teveel rijders voor zich maar Gerard daarentegen mag als laatste van het veld proberen om zonder al te grote risico’s een honderdtal langzamere deelnemers voorbij te gaan.
Foto's: Dakar Team de Rooy
Tweet