van der Horst

Heusden-Zolder en Circuit Zolder samen ‘voor de fiets’ naar Parijs

Circuit Zolder logo
Circuit Zolder logo
Geen enkele gemeente ter wereld kan tippen aan Heusden-Zolder en Circuit Zolder met de ontvangst en mede-organisatie van liefst 18 UCI wielerevents en 8 UEC BMX European Cups. Deze sportieve traditie leverde Heusden-Zolder al in 2017 de status op van ‘UCI Bike City’, samen met een handvol andere steden. Vertegenwoordigers van het gemeentebestuur en van het Circuit waren afgelopen dinsdag en woensdag 12 en 13 november dus niet voor de galerij aanwezig op het UCI Mobility and Bike City Forum in Parijs. Op het programma stonden onder meer de nominatie van nieuwe ‘UCI Bike Cities and Regions’, de lancering van twee ‘UCI Cycling Toolkits’ en uiteraard informatie-uitwisseling en netwerking.
Heusden-Zolder en Circuit Zolder hebben inzake wielersport een traditie hoog te houden en ook de ambitie om nog topwedstrijden te ontvangen. Het opzet van de Union Cycliste Internationale (UCI) is breder: ze wil fietsen op elk niveau promoten: van elite competities tot recreatief en utilitair fietsen. 
 

Zien fietsen doet fietsen

Onderzoek heeft immers aangetoond dat mensen die de gelegenheid hebben om fietswedstrijden bij te wonen, ook zelf meer geneigd zijn om hun fiets te gebruiken. In dat kader past de lancering door de UCI van twee toolkits. Een toolkit voor organisaties met een educatief fietsprogramma voor kinderen en een ‘UCI Toolkit for Event Organisers’ om het fietsgebruik bij grote evenementen in goede banen te leiden.
 

Kransje UCI Bike Cities

Met het UCI Bike City label beloont en ondersteunt de UCI plaatsen en regio’s die – naast het ontvangen van grote UCI wedstrijden – stevig investeren in ‘gewoon’ fietsen. Eerder werden daarom Berge (Noorwegen), Drenthe, Valkenburg-Limburg, Gelderland, Woensdrecht (Nederland), Fyn (Denemarken), Yorkshire (Groot-Brittannië), St-Quentin-en-Yvelines (France) en Vancouver (Canada) genomineerd als UCI Bike City of Region.
De nieuwe verkozen ‘UCI Bike Cities’ zijn Kopenhagen (DEN), Glasgow (GBR), Parijs (FRA) & Tirol (AUT).
 

Indrukwekkende track record

Circuit Zolder Cycling
Circuit Zolder Cycling
Dat Heusden-Zolder die status in 2017 kreeg, is uiteraard geen verrassing. Circuit Zolder en de gemeenten sloegen in 1969 de handen in elkaar voor het eerste UCI event: het WK wegwielrennen, gewonnen door de Nederlander Harm Ottenbros. Een ander memorabel jaar was 2002 toen Circuit Zolder het decor was zowel voor het WK cyclocross als het WK wegwielrennen. Circuit Zolder is ook een BMX hotspot met onder meer de organisatie van het WK in 2015 en in 2019; tijdens beide edities werden alle records gebroken.
Heusden-Zolder en Circuit Zolder investeren fors in sport- en fietsinfrastructuur. Op het Circuit is het Cycling Center het episch centrum voor alle fietsliefhebbers. In samenwerking met de lokale scholen zijn alle kritische punten voor fietsers geïnventariseerd om zo de volgende jaren de nodige aanpassingen door te voeren om kinderen veilig naar school te laten fietsen.
Ook in het toerisme krijgt de fiets een prominente plaats met digitale kaarten, nieuwe routes en de combinatie van sportevenementen met recreatief fietsen.
 

Gemeente leert haar inwoners fietsen

Het belangrijkste is misschien dat Heusden-Zolder, vaak samen met Circuit Zolder, zijn inwoners leert fietsen. Door scholen te motiveren om kinderen tot fietsen aan te zetten, met aangepaste infrastructuur voor scholieren, met lessen om kleuters (in minder dan 3 uur) te leren fietsen zonder hulpwieletjes, met lessen om senioren veilig elektrisch te leren fietsen, met bewaakte fietsparkings bij alle evenementen...
 

Toekomst

In 2020 wordt samen het mountainbike parcours vernieuwd en zal op Circuit Zolder een cyclocrossparcours aangelegd worden. De procedure voor een overdekte wielerpiste loopt nog. Als die gebouwd is, zal Heusden-Zolder de enige city zijn waar voor alle disciplines een accommodatie is voorzien.

Circuit Zolder



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Varia op woensdag 13 november 2019.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons