van der Horst

Historic GP Zolder: Hattricks voor Moortgat en Van Haelst

BHC/BYC 2013
BHC/BYC 2013
Afgelopen weekend stond met de Zolder Historic Grand Prix het Limburgs circuit in het teken van de oudjes. Niet minder dan zes starts kregen we te zien binnen de Belgian Historic Cup die voor de gelegenheid was opgesplitst in Belgian Historic Cup en Belgian Youngtimer Cup. De naam Belgian Youngtimer Cup wordt in theorie niet meer gebruikt sinds de FIA het bouwjaar van de Historics omhoog trok. De Youngtimers van weleer zijn nu de Klassen 3 & 4 binnen de Belgian Historic Cup. Maar gezien de grote interesse heeft men deze voor dit evenement opgesplitst in enerzijds Historic Cup of de Klasse 1 & 2 voor wagens met bouwjaar tem 1981 en anderzijds de Youngtimer Cup voor wagens met een bouwjaar van 1981 tem 1990.
De kwalificaties vielen op zaterdagvoormiddag letterlijk in het water. Bij de Youngtimers was Luc Moortgat in zijn Porsche 964 Cup de snelste schaatser op de gladde ondergrond voor merkgenoten Diederick Ceyssens, Eric Nulens en Pierre-Yves Paque met de tweede Porsche 964 van Real Racing. Deze laatste moest wel de snelste toerisme, de Ford Sierra Cosworth RS500 van Jan Van Elderen voor zich dulden. Blommaert-Van de Kerkhove (BMW), Tom Laureyns (VW Golf), Jasper Dierckx (BMW), John Timmermans (Lancia Delta Integrale) en Bas Van Elderen (BMW) sloten de top 10 af van het 33-koppig startveld. Grote afwezigen in Klasse 3 voor GT wagens waren Damiens en Michiels die hun Porsches op stal lieten en hierdoor hun titelkansen zien weg vallen. In Klasse 4 misten we de supersnelle Peugeot van Erik Bruynoghe die nog op stukken wacht. Ook Thienpont (Mercedes) kwam zijn vierde plaats in Klasse 4 niet verdedigen.

Binnen Klassen 1 & 2 was Gust Van Haelst de rain man bij uitstek en parkeerde zijn Mazda RX2 op de pole voor de BMW 2002 van Klasse 2-leider Floris Fick. Roger Poulet was met zijn Lotus Elan derde en snelste en in Klasse 1 voor FIA gehomologeerde wagens. Hij bleef de Opel Kadett van Jos Laudus en de Lotus Elan van Guy François voor. Kluyskens (Ford), Kowaleski (Ford), Brauneiser (Ford), T’Hoen (Austin Healey) en de Porsche 914/6 van Lacroix sloten de top 10 af voor de start van de eerste van de drie manches. Hier was Fricke in zijn bloedmooie Renault Alpine A110 de grote afwezige.
Voor de startopstelling van race 2 werd naar goede gewoonte de uitslag genomen van de eerste wedstrijd en de top zes omgekeerd. Idem voor race 3 maar dan via de uitslag van race 2..

Luc Moortgat en familie Van Elderen baas bij de Youngtimers

Luc Moortgat was afgelopen weekend de snelste tijdens de drie manches. De Real piloot was afwezig tijdens het eerste treffen in Zandvoort en heeft zodoende reeds zijn drie verplichte schrapresultaten opgesoupeerd. Alleen via deze drie zeges kan hij opnieuw aansluiting krijgen en strijden voor de titel in Klasse 3.
Het weekend werd ontsierd door een zware crash in de tweede wedstrijd toen de VW Golf van Tom Laureyns en de Porsche van Erik Nulens elkaar tijdens de start raakten. Nulens verloor de controle over zijn wagen en tikte hierdoor de Porsche aan van Diederick Ceyssens die in de muur knalde. Nadien graaide hij in zijn dolle vlucht ook nog eens de Porsche van Pierre-Yves Paque mee die ook zwaar in de muur belandde. Het is zelden dat in de Belgian Historic Cup dergelijke spijtige zaken gebeuren, maar het blijft uiteraard autosport. Erik Nulens was de enige van de drie die zijn wagen nog kon oplappen voor de derde manche van het weekend. Moortgat was dus de grote winnaar van het weekend en deelde zijn podia in Klasse 3 met de andere Porsches van Eric Nulens, Pierre-Yves Paque en Dirk Kuijl.
Net als Luc Moortgat in Klasse 3 was het de familie Van Elderen die de lakens uitdeelde in Klasse 4 voor Toerisme wagens. Met twee zeges van vader Jan in de Ford Sierra Cosworth en een voor zoon Bas in diens supersnelle BMW 325i was de buit mooi verdeeld.
Jan doet de beste zaak in het kampioenschap, terwijl Bas uitviel tijdens de eerste race, maar via een knappe inhaalrace in de tweede wedstrijd de schade kon beperken om dan de derde race winnend af te sluiten.
Leider in de tussenstand van Klasse3, Tom Laureyns kon met zijn VW Golf een tweede en een derde plaats uit de brand slepen, maar de gevolgen van een incident lieten zich voelen in de derde manche waar hij pas als achtste in de Klasse over de meet bolde. Ook schitterende races kregen we te zien in Toerisme van de Lancia Delta Integrale van John Timmermans. De Lancia is bloedsnel maar minder betrouwbaar met twee uitvallers als resultaat. Ook knappe races van de BMW’s van Jasper en Dieter Dierckx en Herbert Blommaert die zich constant manifesteerden in de frontlinie. In Klasse 4 stonden naast winnaars Jan en Bas Van Elderen ook nog Tom Laureyns en Dieter Dierckx op de podia.

Geen maat op Mazda RX2 van Gust Van Haelst bij de Historics

Net als Moortgat bij de Youngtimers was het Gust Van Haelst die een hattrick lukte in de Belgian Historic Cup waarin de Klasse 1 en 2 samen reden. Na zijn forfait door geluidsoverlast in Zandvoort en de motorbreuk in Spa moest Gust Van Haelst aan een serieuze inhaalbeweging werken. En dat deed hij met brio. Hij was de snelste tijdens de kwalificatie in de regen en reed de concurrentie op een hoopje tijdens de drie races. Zelfs een drive through tijdens de derde race kon hem niet stoppen. De startopstelling van de races 2 & 3 waren volgens de uitslag van de vorige race, maar met de top zes die werd omgekeerd. Hierdoor moest Van Healst eenmaal vanop de pole en tweemaal vanuit zesde positie starten. Tijdens de laatste start was de startplaats voor hem leeg omdat Poulet forfait gaf. Volgens de koersdirectie profiteerde hij van de situatie. Hij kreeg een verwittiging, maar Gust interpreteerde de vlag verkeerd en kwam de pitlane binnen. Hij verhuisde naar de vijfde plaats op 20 seconden van leider François in de Lotus Elan. Maar hij reed het gat in geen tijd terug dicht en won ook de laatste race.
De eerste race werd verreden in natte weersomstandigheden. Guy François wist zich achter Van Haelst naar de tweede plaats te wringen in de openingsfase, maar verloor nadien wat terrein en verhuisde naar de vijfde plaats. We kregen een schitterende strijd te zien voor de tweede plaats algemeen tussen de Lotus Elan van Poulet, de BMW 2002 van Fick en de Opel Kadett GTE van Laudus. Floris Fick werd met zijn BMW 2002 naar de kelder van het klassement verwezen na uitsluiting, waardoor zodoende Roger Poulet de derde plaats algemeen pakte voor Guy François die quasi een ganse wedstrijd zijn handen vol had aan de BMW E21 320 van Dimitri Kluyskens.
Ook in race twee van de Belgian Historic Cup was Gust Van Haelst in zijn Mazda RX2 de snelste en won met respectievelijk 46 en 65 seconden voorsprong op de Lotus-duo François en Poulet. Het veld werd volledig uit elkaar geslagen.
De top 6 van de eerste race op zaterdag werd omgekeerd voor de startgrid van race 2 en zodoende stond de Ford Escort MK2 van Michel Kowaleski op de pole, geflankeerd door de mooie BMW E21 320 van Dimitri Kluyskens. Guy François kwam zeer goed uit de startblokken en ging als leider de ‘eerste linkse ‘in. Maar Gust Van Haelst kon de Lotus enkele bochten verder naar de tweede plaats verdringen en reed opnieuw weg van de concurrentie.        
En zelfs via een vermeende drive through wist Gust Van Haelst zijn derde overwinning op rij te boeken en scoort hij met zijn Mazda RX2 een loepzuivere hattrick in de Belgian Historic Cup. De wankel-rijder verhuisde na zijn passage door de pitlane naar de vijfde plaats op 20 seconden, maar reed het gat vakkundig terug dicht en pakte opnieuw de leiding. Aan de meet had Gust nog acht seconden voorsprong op de Poulidor van het peloton, Guy François. De Gentenaar moest zich wel reppen en had maar 4/10 over op de Opel Kadett van Laudus die de laagste podiumtrede innam.
Tijdens de drie races waren er in Klasse 1 of de FIA gehomologeerde wagens zeges voor Jos Laudus en Guy François, terwijl Roger Poulet en Robert-Jan T’Hoen ook mochten proeven van de champagne. In Klasse 2 mochten ondermeer nog Dimitri Kluyskens, Michel Kowaleski, Xavier Martens en Hans-Gerd Brauneiser mee op het algemene podium naast kannibaal Gust Van Haelst.

Alle uitslagen van afgelopen weekend via
http://raceresults.nu/Results/organisator/2017/evenement/Zolder?race=Historic+Grand+Prix+2017

BRAVO Racing Press
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Historic Cup op dinsdag 8 augustus 2017.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons