van der Horst

Historic GP Zolder: Moortgat en Van Haelst voorlopig ongrijpbaar

Luc Moortgat - Porsche 964 Cup
Luc Moortgat - Porsche 964 Cup
Niet minder dan zes starts krijgen we dit weekend te zien binnen de Belgian Historic Cup van promotor BRAVO die voor de gelegenheid wordt opgesplitst in Belgian Historic Cup en Belgian Youngtimer Cup. Twee op zaterdag en vier op zondag. De naam Belgian Youngtimer Cup wordt in theorie niet meer gebruikt sinds de FIA het bouwjaar van de Historics omhoog trok. De Youngtimers van weleer zijn nu de Klassen 3 & 4 binnen de Belgian Historic Cup. Maar gezien de opkomst van maar liefst 53 oudjes heeft men deze afgelopen weekend opgesplitst in enerzijds Historic Cup of de Klasse 1 & 2 voor wagens met bouwjaar tot en met 1981 en anderzijds de Youngtimer Cup voor wagens met een bouwjaar van 1981 tot en met 1990.
Gust Van Haelst - Mazda RX2
Gust Van Haelst - Mazda RX2
De kwalificaties vielen op zaterdag voormiddag letterlijk en figuurlijk in het water. Bij de Youngtimers was Luk Moortgat in zijn Porsche 964 Cup de snelste schaatser op de gladde ondergrond voor merkgenoten Diederick Ceyssens, Eric Nulens en Pierre-Yves Paque met de tweede Porsche 964 van Real Racing. Deze laatste moest wel de snelste toerisme, de Ford Cosworth RS500 van Jan Van Elderen voor zich dulden. Blommaert-Van de Kerkhove (BMW), Laureyns (VW Golf), Jasper Dierckx (BMW), Timmermans (Lancia Delta Integrale) en Bas Van Elderen (BMW) sloten de top 10 af van het 33-koppig startveld. Een opmerkelijke 12de chrono was er voor Sofie Broekaert met de Peugeot 205 GTI 16V van Real Racing. De amazone gaat steeds sneller met de kleine Franse bom. Grote afwezigen in Klasse 3 voor GT wagens waren Damiens en Michiels die hun Porsches op stal lieten en hierdoor hun titelkansen zien weg vallen.  In Klasse 4 misten we de supersnelle Peugeot van Erik Bruynoghe die nog op stukken wacht om de wagen opnieuw rijklaar te maken. Ook Thienpont (Mercedes) kwam zijn vierde plaats in Klasse 4 niet verdedigen.

Floris Fick - BMW 2002
Floris Fick - BMW 2002
De Klasse 1 & 2 was Gust Van Haelst de rainman bij uitstke en patrkeerde zijn Mazda RX2 op de pole voor de BMW 2002 van Floris Fick. Roger Poulet was met zijn Lotus Elan derde en snelste en in Klasse 1 voor FIA gehomologeerde wagens. Hij bleef de Opel Kadett van laudus en de Lotus Elan van Guy François voor. Kluyskens (Ford), Kowaleski (Ford), Brauneiser, T’Hoen (Austin Healey) en de Porsche 914 van Lacoix sloten de top 10 af voor de start van de eerste van de drie manches.
Voor de startopstelling van race 2 wordt de uitslag genomen van de eerste wedstrijd en wordt de top 6 omgekeerd. Idem voor race 3.

De eerste race van de Youngtimer Cup werd in droge omstandigheden verreden en was een start-finish race van Luc Moortgat die met een straat voorsprong won van de Ford Sierra Cosworth van Jan Van Elderen die een ganse wedstrijd de hete adem in zijn nek voelde van Eric Nulens. Van Elderen won de Klasse 4 voor Tourismes voor de VW Golf van Tom Laureyns die de tweede plek cadeau kreeg toen Bas Van Elderen rond half koers zijn BMW aan de kant moest parkeren. Ook Timmermans was met de Lancia Integrale goed aan de wedstrijd beginnen in Toerisme, maar moest vroegtijdig de handdoek gooien. Derde in Klasse 4 werd Dieter Dierckx die zijn BMW in extremis nog voorbij merkgenoot Blommaert wist te sturen. Pierre-Yves Paque pakte de laagste podiumtrede in Klasse 3 met de tweede Porsche 964 Cup van Real Racing.  

Jos Laudus - Opel Kadett GTE
Jos Laudus - Opel Kadett GTE
De eerste race van de Historic Cup of de Klassen 1 & 2 werd verreden in natte weersomstandigheden en niemand was opgewassen tegen de Mazda RX2 van Gust Van Haelst die er al meteen vanonder trok.  Het was moeilijk strijden met de oudjes op de natte en gladde weersomstandigheden.  François, die de vijfde chrono realiseerde in zijn Lotus Elan kon zich na Van Haelst naar de tweede plaats wringen in de openingsfase, maar verloor nadien wat tijd en verhuisde naar de vijfde plaats. We kregen een schitterende strijd te zien voor de tweede plaats algemeen tussen de Lotus Elan van Poulet, de BMW 2002 van Fick en de Opel Kadett GTE van Laudus. Poulet had het moeilijk om de Lotus op de baan te houden, maakte enkele fouten en moest uiteindelijk de tweede plaats en de zege in Klasse 1 aan de Opel Kadett laten van Jos Laudus. Floris Fick werd met zijn BMW 2002 naar de kelder van het klassement verwezen na uitsluiting, waardoor zodoende Roger Poulet de derde plaats algemeen pakte voor Guy François die quasi een ganse wedstrijd zijn handen vol had aan de BMW E21 320 van Dimitri Kluyskens. Deze pakte zodoende de twee plaats in Klasse 2 voor de Ford Escort van Michel Kowaleski. Wim Kuijl (Ford Capri), Robert-Jan T’Hoen (Austin Healey), Xavier Martens (Porsche 911) en Maurice Damseaux (MINI Cooper) rondden de top 10 af. Gust Van Haels legde er flink de pees op en amper vijf wagens eindigden binnen dezelfde ronde. 

Foto's: BRAVO Press & Niels Vaeck
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Historic Cup op zondag 6 augustus 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting HGP.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons