van der Horst

Historic Zandvoort Trophy: Nabeschouwing van de organisatoren (BRAVO)

Belgian Racing Automobile Vintage Organisation
Belgian Racing Automobile Vintage Organisation
De Belgian Historic Cup was afgelopen weekend te gast in het Nederlandse Zandvoort om samen met hun Nederlandse collega’s in het kader van de Historische Zandvoort Trophy het seizoen op gang te schieten. De Klassen 1&2 en 3&4 of de respectievelijke Historics & Youngtimers werden opgesplitst voor elk een kwalificatie en drie races.
44 Historics en 25 Youngtimers kleurden het veld tijdens de kwalificaties waarin de Belgian Historic rijders zich niet onbetuigd lieten. In de wedstrijd voor wagen tussen 1982 en 1990, waarin de Klassen 3 & 4 van de Belgian Historic Cup zitten verweven, zette Jan van Elderen zijn Ford Sierra Cosworth RS500 op de pole voor de razendsnelle VW Golf van Tom Laureyns en de Porsche van Mathieu Damiens. Maar Tom en Mathieu reden tijdens de kwalificatie op een verkeerde manier naar het gesloten wagenpark en moesten hierdoor volledig achteraan starten.

De eerste race werd gewonnen door Jan Van Elderen, maar deze verhuisde naar de derde stek na een straftijd van 10 seconden door een jump start. Hierdoor kwam Tom Laureyns als winnaar uit de bus die na een waanzinnige inhaalrace vanuit laatste stelling tot op de tweede plaats en 9 seconden was genaderd van Van Elderen. De Nederlander Sjako Griffioen parkeerde zijn BMW M3 op de tweede plek op 3/10 van de winnaar. Eric Nulens kreeg ook 10 tellen aan zijn broek wegens voorbij steken onder geel, terwijl Mathieu Damiens maar liefst een volle minuut aan zijn broek kreeg wegens voorbij steken tijdens de opwarmronde. De inbreuk kostte hem zijn vierde plaats.

Tijdens de tweede race kon Jan van Elderen de wedstrijd naar zijn hand zetten en won voor Laureyns, Nulens, Damiens en Coenjaerts. De volledige top 5 waren dus wagens uit de Belgian Historic Cup. Griffioen moest ditmaal de arena verlaten wegens teveel decibels. Geen van Elderen aan de start voor de derde race van het weekend. De Sierra-rijder moest gaan rallycrossen in Arendonk, samen met andere oude coryfeeën waaronder de legendarische François Monten. Ditmaal was de Porsche 964 van Eric Nulens aan het feest voor het exemplaar van  Mathieu Damiens en de BMW van Sam Coenjaerts. Laureyns had pech met een lekkende versnellingsbak en kreeg nog eens 10 seconden aan zijn broek door een jump start. Hij werd uiteindelijk zesde algemeen, vierde in BHC en twee in Klasse 4. Laureyns kreeg aan het einde van het weekend nog de Jan Slinger Memorial beker toegetopt, voorbehouden aan de rijder die in de races om het Interstate HARC NK 82-90 de meest bijzondere prestatie levert.

De eerste tussenstand van het seizoen brengt in Klasse 3 voor GT wagens Nulens aan de leiding voor Damiens, terwijl in Toerisme of Klasse 4 Laureyns de eerste leider is voor Coenjaerts en Segers die een goede indruk nalieten in hun BMW. Van Elderen kan al meteen een schrapresultaat bijschrijven en staat voorlopig vierde.

De Klassen 1 & 2 van de Belgian Historic Cup of de Historics kregen meer weerwerk van de piloten die opteren voor het Nederlands kampioenschap. De Porsche van Stolk en de Escort van Van Sprundel deelden de eerste startrij van de openingsrace terwijl we de Lotussen van Roger Poulet, Guy François en de Renault Alpine A110 van Fricke op een zakdoek ergens rond de zevende en achtste startrij moesten gaan zoeken. Stolk won de race terwijl Guy François de beste Belgische rijder was met een knappe zevende plaats voor Fricke en Poulet. François had tijdens de start van de tweede race problemen met de achterbrug en moest de handdoek gooien. Winst was er voor de Porsche van Hans Graaf terwijl Poulet ditmaal de snelste Belgische rijder was voor Fricke en Michel Kowalewski die met de Ford Escort de Klasse 2 won. Guy François kon zijn achterbrug herstellen voor de laatste race van het weekend en reed schitterend van de laatste naar de 10de plaats en bleek ook nog eens opnieuw de snelste Belgische rijder. Cor Visser en Michel Kowalewski mochten mee op het ereschavot.

In de voorlopige tussenstand staat Guy François met zijn Lotus Elan aan de leiding in Klasse 1 voor de Austin Healy van Cor Visser en de Renault Alpine A110 van Andreas Fricke. In Klasse 2 is Kowalewski met zijn Ford Escort de eerste leider voor de BMW 2002 van Ficke en de Ford GT40 van Guy De Baer. Pechvogel van het weekend was ongetwijfeld Emiel De Weerdt die zijn Motor van zijn Ford GT40 aan diggelen reed.

BRAVO press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Historic Cup op donderdag 4 mei 2017.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons