van der Horst

Historica Rally de Portugal: Van Rompuy voorlopig schitterend derde

Dirk Van Rompuy - Jens Van Overschelde - Opel Ascona VR Racing
Dirk Van Rompuy - Jens Van Overschelde - Opel Ascona VR Racing
Op dit moment is de Historica Rally de Portugal aan de gang en het worden vier lastige dagen voor de 100-tal deelnemers waaronder maar liefst zeventien Belgische equipes. Met een totaal van 2000 km, waarvan 750 km tegen de chrono, verdeeld over 41 Kp’s is deze wedstrijd gezien zijn gemiddelde van 60km/uur volgens insiders de snelste en moeilijkste in zijn categorie.
Rally van Portugal Historique 2015
Rally van Portugal Historique 2015
Deze wedstrijd is best te vergelijken met de Rally van Monte-Carlo voor historische wagens, maar dan wel met een hogere gemiddelde snelheid en een geheim parcours zonder verkenningen. Op de circuitproef in Estoril na worden alle proeven verreden over de openbare weg en in de bergen, waardoor het uiteraard zeer moeilijk wordt om het gemiddelde te benaderen. Er worden strafpunten voorzien wanneer een wagen zich te vroeg of te laat aan de tijdscontrole aanbiedt. Maar ook op de proeven staan verdoken tijdscontroles opgesteld, waardoor het zeer moeilijk is om constant de opgelegde snelheid te handhaven.

Zowel de rijders als de organisatie beschikken over een blunik systeem waarbij je tot op een fractie van een seconde juist kan rijden. Maar wanneer een team door een of andere omstandigheid (een tragere voorligger, enkele haarspeldbochten na elkaar, lekke band, uitschuivers, enz.) tijd verliest, dan is het zeer moeilijk om het geslagen gat opnieuw dicht te rijden. Ook de organisatie beschikt tijdens de proeven over verborgen bluniks die registreren wanneer een wagen te snel is tussen twee controlepunten. Dit wordt rechtstreeks doorgeseind naar de rekenkamer. Daarenboven moet men zich aan bepaalde verkeersregels houden en is men streng indien een wagen te snel door de bebouwde kom rijdt. Maar met een blunik aan boord weet de copiloot altijd perfect of de wagen goed of minder goed op koers zit.

Rally van Portugal Historique 2015
Rally van Portugal Historique 2015
Ook de taak van de piloot is zeer belangrijk, want een gemiddelde van 60 km/uur is behoorlijk snel als je moet rekening houden met allerlei obstakels. Acht setjes banden over een afstand van 2000 km is hier echt geen uitzondering. Er wordt dus hard geraced.

Een foutje van piloot en/of copiloot kan in een dergelijke rally zwaar worden afgestraft. Strafseconden worden gegeven met een minimum van 0,1 strafseconde per 1/10 seconde dat een wagen te vroeg of te laat over de meet bolt of te snel/traag is tussen twee verborgen controles in.

Na de eerste dag en vijf KP’s waren de verschillen nog vrij klein en was het de Portugese thuisrijder Mexia die in zijn Porsche aan de leiding stond, gevolgd door vier Belgische teams met nog negen landgenoten binnen de top 15 en dat op een zakdoek van elkaar. Dit bewijst nog maar eens dat de Belgische rijders bij de toppers horen in regularity.

Tussen de Belgische deelnemers zijn er enkele piloten en copiloten die in de jaren ’80 en ’90 tot de absolute Belgische top behoorden met ondermeer Dirk Van Rompuy, ‘Chavan’, Dominique Holvoet, José Lareppe, Reuter, Lambert, enz. 

Dirk Van Rompuy - Jens Van Overschelde - Opel Ascona VR Racing
Dirk Van Rompuy - Jens Van Overschelde - Opel Ascona VR Racing
Tijdens de tweede wedstrijddag en na 13 proeven kregen heel wat Belgische deelnemers een pak slaag met onder meer 1000 strafpunten voor Hovoet en Van Peer, terwijl ook Lareppe een pak tijd verloor.

Beter verging het Antwerpenaar Dirk Van Rompuy die met Jen Vanoverschelde in het kuipje op een schitterende derde plaats staat algemeen en eerste in Klasse 5 met zijn Ascona. Van Rompuy staat op een fractie van de Portugees Mexia en een ander Belgisch duo Deflandre-Lambert die met hun Porsche in Klasse 6 uitkomen.

Foto's: Rally of Portugal - Eddy Coppée



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Historic Rally op woensdag 7 oktober 2015.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons