van der Horst

Hockenheim: Racen op het scherpst van de snee

2023 Autosport.be Clio Cup Hockenheim
2023 Autosport.be Clio Cup Hockenheim
De derde wedstrijddag van de Autosport.be Clio Cup vond plaats op de virtuele Hockenheimring en we werden wederom verwend. Terwijl de eerste race voornamelijk met een tweestrijd beslecht werd, was vooral nu de tweede race eentje om duimen en vingers bij af te likken. Jérémy Bonsaudo (BOUTSEN-VDS by UNDERCUT) kon de eerste race naar zich toe trekken, terwijl Renzo Uylenbroeck (Xenum Motorsport) de tweede race achter zijn naam kon schrijven.
Jérémy Bonsaudo - BOUTSEN-VDS by UNDERCUT
Jérémy Bonsaudo - BOUTSEN-VDS by UNDERCUT
De kwalificaties gaven al aan dat aan elkaar gewaagd waren, gezien het tijdsverschil maar een duizendste seconde bedroeg tussen Bonsaudo en Benjamin de Paepe. Beide heren konden vooral profiteren van de gevechten die achter hen gebeurden om halfweg de wedstrijd toch een goede drie seconden voorsprong te nemen. De strijd om de derde plaats ging vooral tussen Thomas Cuvillier (BOUTSEN-VDS by UNDERCUT), Uylenbroeck en Gilles Leblanc (Project Dynamic). Het trio vocht hard, maar eens Cuvillier en Uylenbroeck doorhadden dat de top twee wegreed, begon men toch samen te werken. Helaas kwamen ze daarvoor te laat, want vooraan bleef het klasseùent met Bonsaudo voor de Paepe ongewijzigd. Deze laatste kon de overwinning niet afsnoepen van de Fransman, die zo naar zijn eerste zege reed.

Yves Deplus - JFT Engineering
Yves Deplus - JFT Engineering
Het laagste podiumtrapje werd pas vastgelegd in de laatste ronde in de befaamde Hairpin, waar Uylenbroeck een mooi inhaalmanoeuvre pleegde op Cuvillier en zo derde werd. Maxim Roobrouck (BRAAB Racing Team) maakte de top vijf vol. In de Silver-klasse was het Yves Deplus (JFT Engineering) die uit de problemen bleef en met een achtste plek algemeen ook de winst in klasse behaalde. Hij had meer dan genoeg voorsprong op Laurens Cloots (DuckTape Racing) en Jelle Verstraeten (BeSim-Racing). In Bronze is er maar één naam die het veld domineert en dat is Dries Moujdy (Dynamixx), die voor de vierde keer op het hoogste schavot mocht staan. Leroy Bolkestein en Lorenz de Vlieger (Team Camber Motorsports) vervolledigden het podium.

Renzo Uylenbroeck - Xenum Motorsport
Renzo Uylenbroeck - Xenum Motorsport
Race twee werd een compleet ander verhaal. Halfweg de wedstrijd leek het wel of we waren beland in een echte Clio Cup race, aangezien de top twaalf telkens binnen de seconde of minder van elkaar lag. Al vielen er daarna in de tweede wedstrijdhelft wel een paar grote slachtoffers, zoals kampioenschapsleider Jarne Biesmans (Cuore Sportivo Racing) die een tik kreeg en zo wegviel. Uiteindelijk begonnen er toch meer en meer scheurtjes in de groep te komen, waarna uiteindelijk Uylenbroeck en Cuvillier alleen overbleven vooraan. De Vlaams-Brabander kwam net te kort in de eerste race om te strijden voor winst maar liet dit geen twee keer gebeuren en hij hield stand tegenover de Fransman. Coen Klopman (Arnage Competition) reed dan weer naar een mooie derde plaats, met twee kemphanen achter zich.

Dries Moujdy - Dynamixx
Dries Moujdy - Dynamixx
De Paepe moest dan alle zeilen bijzetten om een zeer sterke Anton Dupan (Viraco E-Sports) voor te blijven voor plek vier. De West-Vlaming was continu dicht bij de top drie, tot hij een paar foutjes maakte en zijn banden op waren. In een laatste poging probeerde hij nog aansluiting te vinden, maar hij kon niets inbrengen tegen de Paepe. Na P2 in de eerste race, mocht Cloots wel zegevieren in de tweede race in de Silver klasse. Hij wilde vooral niet mee in het geharrewar vooraan eindigen, wat goed lukte en hij won met overtuiging voor Jonas Roels (RTI Racing Team) en Dimi Diels (DuckTape Racing). Voor Moujdy was het vijf op zes in de Bronze klasse. Ook ditmaal kon hij mee met de toppers vooraan en had daarmee een riante voorsprong op de Vlieger en Yves Frederickx (Xenum - Motorsport).

Nu krijgen de heren rust tot 31 mei, want dan trekken richting Stiermarken, waar de virtuele Red Bull Ring gesitueerd is.

Foto's: Autosport.be Clio Cup



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Simracing op donderdag 11 mei 2023.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons