van der Horst

Hoge verwachtingen McLaren met nieuwe Renault-motor

McLaren MCL32
McLaren MCL32
Met de start van het nieuwe F1 seizoen 2018 op 25 maart, brengen steeds meer F1-teams nieuws naar buiten over de motoren en uiterlijk van de F1 wagen en hun coureurs. Zo ook McLaren. Hoewel McLaren zijn laatste coureurstitel in 2008 behaalde en de constructeurstitel zelfs in 1998, zijn de verwachtingen voor het nieuwe seizoen hoog gespannen. Na drie jaar komt er een einde aan de samenwerking tussen McLaren en Honda en gaat McLaren uiteindelijk met Renault in zee. Ook Mercedes wilde McLaren maar wat graag van motoren voorzien. In 2018 zal de Formule 1 wagen voorzien zijn van een Renault motor, wat grote gevolgen heeft voor de livery van McLaren. Zowel op technisch gebied als het uiterlijk van de auto.

De geschiedenis van McLaren

McLaren P1 GTR
McLaren P1 GTR
Het formule 1 team van McLaren werd in 1963 opgericht door de Nieuw-Zeelandse autocoureur Bruce McLaren. In 1966 deed McLaren voor het eerst mee aan de F1. Tegelijkertijd deed het McLaren team ook mee aan de Can-am series, Formule 2 en IndyCar. Mclaren behaalde een eerste overwinning in 1968 op het parcours van Spa-Francorchamps en zette dit voort met drie overwinningen in 1969. In 1970 overleed Bruce Mclaren. Toch bleef het F1 team bestaan en vanaf 1972 richtte het zich alleen nog op F1 en IndyCar. 1974 was een succesvol jaar, toen McLaren zowel de coureurs- als de constructeurstitel in de wacht sleepte. McLaren stond aan wieg van het succes van het gebruik van koolstof in de carrosserie van de F1 auto, doordat zij dit begin jaren 80 introduceerden. In de loop van de jaren heeft McLaren gebruik gemaakt van verschillende soorten motoren. Begonnen met een Porsche motor, Ford, Peugeot en vanaf 1988 voor een periode van vijf jaar met Honda. Vanaf 1995 gebruikte men motoren van Mercedes-Benz. Dit was een lange verbintenis, want de samenwerking zou pas eindigen in 2014. Pas in 2015 ging men terug naar Honda, maar veel succes heeft McLaren daar niet mee behaald.

Nieuwe Renault motor vanaf 2018

Met de komst van Renault gaat er wel wat veranderen aan de F1 auto’s van McLaren. Technisch en qua uiterlijk is de Renault motor totaal anders dan die van Honda. De motor van Renault gaat een zogenaamde MGU-H motor worden. Technisch gaat dit vooral om de turbocharger en de locatie hiervan. De nieuwe Renault motor heeft deze turbocharger in het midden, terwijl dit bij Honda en Mercedes-Benz aan de voorkant gesitueerd was. Dit betekent dat ook het uiterlijk van de wagen geheel wijzigt, doordat allerlei technieken nu naar andere plekken in de auto gaan. De Renault motor richt zich vooral op het midden en de achterkant van de wagen, zodat de voorkant simpel kan blijven.

Renault Clio R.S.

Zelf een eigen F1 auto aanschaffen gaat niet zo makkelijk. Toch kom je met de nieuwste Renaults dicht in de buurt. De Renault Clio R.S krijgt een zeer sportief uiterlijk met allerlei kenmerken van de Formule 1 auto, zoals bijvoorbeeld de zwarte Clio die is afgewerkt met F1 kleuraccenten van geel of rood. Het dashboard is voorzien van koolstof ventilatieopeningen en het stuurwiel heeft enkele accenten met alcantara stof. In de loop van het jaar worden er meer gegevens over deze gelimiteerde Renault Clio bekend.

Metapeople press - Foto's: Unsplash



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Formule 1 op woensdag 24 januari 2018.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons