Höljes: Ekström wint na straf Hansen
Nadat we op zaterdag tijdens de eerste twee kwalificatieheats Timmy Hansen met zijn Peugeot 208 van Team Hansen een voorlopige pole zagen veroveren, was het op zondag Petter Solberg die na twee perfecte runs met zijn Citroën DS 3 de meeste punten verzamelde tijdens de kwalificaties. Hansen werd ook voorbij gesneld door de Olbergs MSE Ford van de Noor Andreas Bakkerud. De winnaar van de Duise manche, de Fransman Davy Jeanney met de tweede Peugeot 208 van Team Hansen, op zaterdag nog achterop door een lekke band, kwalificeerde zich tenslotte ook nog voor de halve finales, net als Toomas Heikkinen (VW Polo Marklund Motorsport) die na een aanrijding op zaterdag ook alle zeilen moest bijzetten om met de hakken over de sloot de halve finales te bereiken.
Halve finales
Hansen, Jeanney en Solberg pakten de leiding tijdens de eerste halve finale, maar de Noorse wereldkampioen kwam pas als vierde uit de jokerronde na de Let Reinis Nitiss in de tweede Ford van Olbergs MSE. Het was pas na een stuurfout van Jeanney dat Solberg kon doorstoten naar de top 3 en dus een finaleplaats. De tweede halve finale waren het de Ford van Bakkerud, de Audi van DTM-vedette Mattias Ekström en de VW Polo van Toomas Heikkinen die op kop vertrokken. Kristoffersson ging met zijn VW Polo iets te heftig de jokerlap in en raakte tweemaal de vangrail. Ook de Rus Timur Timerzyanov kon geen vuist maken tegen de top 3 en dus gingen Bakkerud, Ekström en Heikkinen door naar de finale
Finale
In deze finale deelde de Noor Bakkerud de eerste startrij met de Zweed Hansen met achter hen de Est Nitiss en de Zweed Ekström en tenslotte de Fin Heikkinen en de Noor Solberg. Twee thuisrijders in Zweden tegen twee Noren, een Fin en een Est. En wegens het feit dat Höljes maar op een steenworp ligt van de Zweedse grens, hadden uiteraard ook veel Noren de verplaatsing gemaakt. Bakkerud, Hansen en Ekström schoten het snelst uit de startblokken, maar de Zweedse Audi rijder zat aan de buitenkant en dook meteen samen met Solberg de joker in. Hansen bleef op de achterbumper hangen van MSE Ford van Bakkerud die afgelopen seizoen nog geen podium kon rijden. Tijdens het tweede deel van de race was er heel wat animatie op de omloop. Hansen kon op magistrale manier binnendoor bij Bakkerud en pakte de leiding. Solberg ging voorbij Ekström en parkeerde zijn Citroën op een voorlopige derde plaats, terwijl Kristoffersson een foutje maakte. Nadien dook Solberg hoogst uitzonderlijk van de baan en kon Ekström voorbij aan Bakkerud. In de allerlaatste ronde ging Hansen jokeren en ging daarbij iets te wijd waardoor hij achter Ektröm kwam te zitten. Na de jump was het alsof Ekström niet meer vol op het gas ging en binnen een seconde kon Hansen een kloof van 20 meter overbruggen. In een alles-of-niets beweging ging hij binnendoor in de laatste bocht en reed als eerste over de meet.
Straf
Omdat Hansen de tracklimit had overschreden kreeg hij van de koersdirectie vijf seconden aan zijn broek. De Zweed ging hiertegen in beroep omdat hij dan als vijfde zou worden geklasseerd. Er werd een compromis uitgewerkt waarin iedereen zich kon vinden en de posities van Hansen en Ekström werden gewoon gewisseld. De Zweedse DTM vedette won zodoende zijn eerste wedstrijd van het seizoen voor landgenoot Timmy Hansen en de Noor Andreas Bakkerud.
In Super1600 was de zege voor Janis Baumanis voor Nikita Misyulya en Magnu Bergsjobrenden. Grote verliezer was Ulrik Linnemann die de vierde kwalificatieheat niet uitreed. Ondanks zijn pole in de halve finale moest hij verstek geven en werd opgevist door Davide Medici. De enige Belgische deelnemer vonden we met Davy Van den Branden in de Super1600. Maar onze dappere landgenoot kwam op deze supersnelle omloop vermogen te kort om zich te mengen in het debat voor een plaats in de halve finales.
Bij de Touring Cars won leider Frederik Salsten de halve finale en de finale terwijl we in RX Lites een verrassende zege kregen van Thomas Bryntesson die de favorieten Kevin Hansen en Kevin Eriksson voor bleef.
Foto's: Johnny Loix
Info: Frieda Loix
Tweet