van der Horst

Höljes: Sebastian Eriksson wint - Kevin Hansen opnieuw leider

Sebastian Eriksson - Ford Fiesta Supercar Olbergs MSE
Sebastian Eriksson - Ford Fiesta Supercar Olbergs MSE
Na het Noorse Hell werd de zesde race van het World RX seizoen of de eerste van de tweede seizoenshelft afgewerkt bij de buren in het Zweedse Höljes of het Mekka van de rallycross. Op de heilige grond van Höljes, die door veel piloten omschreven wordt als het mooiste rallycross circuit van de wereld werd ook de derde manche verreden van het Euro RX Supercar, de derde van de Euro RX 1600 en de vijfde van de World RX2. En de Zweden ontgoochelden niet voor eigen volk.
Sebastian Eriksson wint voor Kevin Hansen en Reinis Nitiss
Sebastian Eriksson wint voor Kevin Hansen en Reinis Nitiss
We bevonden ons in het hart van de rallycross en dan zijn de cijfers navenant. Niet minder dan 25 Supercars in het World RX, 24 Supercars in het Euro RX, 21 in RX2 en 25 in Super 1600 schreven zich in voor deze manche waardoor er reeds kwalificaties werden verreden voor de Super 1600 op vrijdag. Veel wagens aan de start is nooit goed voor de reguliere rijders die een pak punten kunnen verliezen. Dit was deze keer niet anders.

Halfweg het kampioenschap
Nitiss zorgt voor spektakel in eerste heat
Nitiss zorgt voor spektakel in eerste heat
Nitiss zorgt voor spektakel in eerste heat
Nitiss zorgt voor spektakel in eerste heat
Uiteraard was het uitkijken naar de Zweedse broertjes Hansen die het kampioenschap aanvoeren in hun respectievelijke Peugeots 208 van Team Hansen MJP. Het verschil tussen leider Timmy en broer Kevin bedroeg voor de start op hun thuisfront amper één punt en het team verwachtte uiteraard een zege op eigen bodem. Samen waren de broers voor de start reeds goed voor drie van de vijf zeges gedurende het seizoen. De Noor Andreas Bakkerud stond met de Audi S1 van Monster Energy RX Cartel op een voorlopige derde plaats op 15 punten van de actuele leider. Bakkerud bleef voorlopig nog op zijn honger en wist nog niet te winnen in zijn machtige Audi, net als teammaat Liam Doran die pas zevende stond en de Hyundai’s van Timerzyanov en Grönholm voor zich moest dulden die elk reeds een zege pakten. Grönholm moest zelfs twee wedstrijden aan de kant blijven door een operatie aan de appendix, wat nog maar eens de klasse van de vliegende Fin onderstreept. Voor de beide Hyundai’s stond nog de oerregelmatige Janis Bamanis in een Ford Fiesta van Team Stard. De Renaults Mégane van het Franse GC Kompetition toonden met Marklund, Chicherit en Baciuska reeds hun snelheid, maar konden zich tot voor Höljes amper handhaven binnen de top 10.

Regen als bondgenoot of vijand
Kevin Abbring: Skoda Fabia WRX
Kevin Abbring: Skoda Fabia WRX
Tijdens de eerste kwalificatie vlogende piloten er reeds zwaar in. Vooral de eerste bocht zorgde voor heel wat opschudding, schade en tijdverlies bij verschillende rijders. Reinis Nitiss ging er overkop met de derde Hyundai van GRX, terwijl ook ondermeer De Ridder en Abbring er een pak tijd verloren. Timmy Hansen reed lek, net als Doran die in de laatste bocht zwaar in de muur ging. Sebastian en Kevin Eriksson, de twee Zweedse kamikazes die eenmalig de Fords Fiësta van Olbergs MSE de sporen gaven lieten in ieder geval niet met zich sollen en wilden schitteren in hun thuisrace. Bakkerud was de snelste voor Timerzyanov, Grönhholm, Kevin Hansen en Janis Baumanis. Scheider was pas 15de, Abbring 17de, actuele leider in het WK Timmy Hansen 20ste na een lekke band en Chicherit 21ste. 
Guillaume De Ridder - Renault Clio RS Supercar
Guillaume De Ridder - Renault Clio RS Supercar
De slachtoffers van de eerste heat waren de winnaars van de tweede gezien de wisselende weersomstandigheden. Voor de tweede heat werd via loting bepaald wie deze zou aanvangen. De snelste of de traagste van de eerste kwalificatie. Het lot besliste dat de snelsten van de eerste kwalificatie het eerst de baan op moesten en die hadden de pech dat ze in de regen moesten rijden. Gedurende de tweede heat droogte het op waardoor de pechvogels van de eerste kwalificatie de snelste chrono's reden.   
Bakkerud versus Grönholm
Bakkerud versus Grönholm
Nitiss was de snelste voor Chicherit, Abbring, Hansen, Marklund en Scheider waardoor deze toppers opnieuw konden aansluiten. Alleen Timmy Hansen kon amper opschuiven naar de 16de plaats en moest er vol tegenaan op dag 2 om zijn leidersplaats te verdedigen.


Halve finales: Poles voor Andreas Bakkerud en Sebastian Eriksson
Marklund, Bakkerud & Abbring. De top 3 van de eerste dag
Marklund, Bakkerud & Abbring. De top 3 van de eerste dag
Op zondag stonden nog twee kwalificatieheats op het programma waarvan een in de regen en een in droog met winst voor Andreas Bakkerud en Nicolas Eriksson. Na de vier heats hadden we toch een aantal reguliere rijders die zoals we reeds eerder aangaven buiten de halve finales en finale zouden vallen. Hierbij ondermeer Timerzyanov, Chicherit, Doran, Szabo, Scheider, Bennett, Raymond en De Ridder. Onze landgenoot had een pechweekend met veel technische tegenslag terwijl de winnaar van de Belgische manche in Spa, Timerzyanov werd uitgesloten in de derde heat wegens meermaals overschrijden van de track limits. De wedstrijddirectie was zeer streng en er werden nogal wat strafseconden uitgedeeld.

De eerste halve finale werd gewonnen door Kevin Hansen na een hevige strijd met broer Timmy die de Nederlander Kevin Abbring afhield. Bakkerud had vanop de pole de leiding genomen, maar moest afhaken met technische averij.
De tweede halve finale was voor Sebastian Eriksson die het pleit won van Grönholm en Nitiss.

Finale: wist voor Zweed in Zweedse wagen op Zweedse bodem.
Start finale met Sébastian Eriksson op kop
Start finale met Sébastian Eriksson op kop
Tijdens de start van de finale was het poleman Eriksson die de leiding pakte voor Kevin Hansen terwijl in het geharrewar na de start maar liefst vier wagens samen de joker indoken. Te smal voor Timmy Hansen en Niclas Grönholm die naast elkaar uit de joker kwamen waardoor de Fin ver buiten de track limit werd gedwongen. In de derde ronde ging Kevin Hansen in de joker en ging naar P3 ten voordele van broer Timmy. Deze reed iets later lek en verhuisde naar de laatste plaats waardoor de Let Nitiss kon oprukken naar de derde plaats. Abbring en Grönholm speelden verschillende malen haasje over voor de vierde stek wat uiteindelijk in het voordeel uitdraaide van de Fin. Vooraan kon Eriksson in de vierde ronde gaan jokeren, maar zijn wagen verloor wat macht door te hoge olietemperatuur. Kevin Hansen kwam nog aandringen, maar zijn landgenoot hield vakkundig de deur gesloten en won voor alle reguliere deelnemers aan het kampioenschap. Nitiss, tijdens de eerste kwalificatie quasi uitgeteld na een zware koprol, wist zich gesterkt door de noeste arbeid van de het GRX team en bedankte met een onwaarschijnlijke derde plaats in de derde Hyundai binnen het team.

Ondanks de tweede plaats doet Kevin Hansen in het kampioenschap de beste zaak en pakt de leiding opnieuw over van broer Timmy met een voorsprong van zes punten, terwijl Bakkerud op de derde plaats blijft maar zijn achterstand ziet oplopen tot 22 punten. Grönholm staat vierde voor Baumanis en Timerzyanov die de halve finale miste door een straf toen hij voor de derde maal de track limits niet respecteerde.

MSE Teambaas Andreas Eriksson: "We rijden niet in het WK dit seizoen en we zijn bezig met nieuwe wagens op te bouwen. Een week geleden zijn we gaan testen en toen hadden we nog af te rekenen met problemen. Het heeft aan een zijden draadje gehangen indien we zouden starten met de twee Supercars. Uiteindelijk raakten we toch klaar met twee wagens voor Sebastian en Kevin Eriksson. We hebben zelfs geen teamsponsoring voor deze wedstrijd. Ondanks het feit dat de olietemperatuur te hoog wordt tijdens de heats, hebben we toch bewezen dat we nog niets aan snelheid hebben ingeboet. Beide piloten hebben dan ook het beste van zichzelf gegeven. Ik ben zeer gelukkig."

De 48350 toeschouwers kunnen tevreden terug blikken. Een Zweedse (Eriksson) piloot wint met een wagen van het Zweedse Team OlbergsMSE op Zweedse bodem terwijl het kampioenschap nog steeds wordt aangevoerd door een Zweed (Kevin Hansen).

Foto's: Johhny Loix
Info: Frieda Loix


 
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op maandag 8 juli 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting World RX Sweden.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons