van der Horst

Hongarije: Aanpassing aan reglement radiocommunicatie na Silverstone controverse

Nico Rosberg - Mercedes
Nico Rosberg - Mercedes
Vanaf dit weekend, tijdens de Grote Prijs van Hongarije, heeft de FIA de regels aangepast met betrekking tot de radiocommunicatie tussen teams en hun rijders. Tijdens de vorige wedstrijd in Silverstone ontstond er een heuse controverse nadat Nico Rosberg instructies van zijn renstal, Mercedes AMG, kreeg om een probleem met zijn versnellingsbak op te lossen. Omdat dit volgens de reglementen niet is toegelaten, kreeg de WK-leider later een tijdstraf van tien seconden opgelegd, waardoor hij slechts één plaats verloor - dit ten voordele van Max Verstappen en Red Bull Racing. Veel teams vonden deze straf echter te licht, zeker omdat de Duitser zonder de verkregen hulp tegen een eventuele opgave aankeek.
Max Verstappen - Red Bull Racing
Max Verstappen - Red Bull Racing
Vanaf dit weekend moet bij een probleem aan de wagen het team aantonen dat een instructie om dit probleem op te lossen geen invloed heeft op de prestaties van de bolide. Als er zich in de toekomst een probleem voordoet met een bolide moet een waarschuwing hierover gepaard gaan met de melding dat de rijder zich naar zijn pitbox moet begeven om het probleem te verhelpen, met als resultaat dat dit een directe tijdsverlies met zich meebrengt. Zodoende kunnen de teams geen voordeel meer putten met louter communicatie over de boordradio, terwijl hun rijder nog op de piste rijdt. “De indicatie van een probleem met de auto, moet vergezeld worden door een onomkeerbare instructie om de pits binnen te komen om het probleem te verhelpen of om de auto uit de wedstrijd te halen”, aldus de FIA in een mededeling.

wagen Lewis Hamilton - Mercedes F1 Team
wagen Lewis Hamilton - Mercedes F1 Team
In het door de FIA aangepaste reglement staat nu bovendien een extra toevoeging te lezen: ”Instructies om een bepaalde instelling te selecteren mogen enkel als doel hebben om het verlies van de werking van een sensor of controlemechanisme op te vangen, waarvan het falen niet gedetecteerd en opgelost is door de software aan boord. Bij de renstal ligt de verantwoordelijkheid om de technisch afgevaardige van de FIA ervan te overtuigen dat dit het geval was en dat de nieuw gekozen instelling geen invloed heeft op de prestatie van de wagen.” De rijder mag nu wel informatie ontvangen over het aanpassen van bepaalde instellingen en dit terwijl hij door de pitstraat rijdt, wat op zich een soort van drive-through penalty is. Ook in geval van koetswerkschade aan de wagen zijn de regels hieromtrent veel strikter geworden: zo mogen de renstallen de delen van het stuk gegane component niet meer benoemen, en enkel melden dat er iets stuk is.

Lees ook: Sebastian Vettel niet te spreken over aangepaste radiocommunicatie regels

Foto's: Racing International Photography




  • STX Motorhomes

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons