Hongarije: Ferrari neemt felbevochten 1-2 terwijl Vandoorne eerste punt pakt

Na enkele ronden achter de safety car mocht het veld terug zijn weg vervolgen. Voor Red Bull kwam er meer slecht nieuws: de stewards besloten om Verstappen een 10-seconden straf te geven. Ondertussen reed Stoffel Vandoorne op een puntenscorende positie, de negende stek. In de 21ste ronde ging Grosjean de pits in voor nieuwe rubbers na een lekke band. Maar één van de banden van de Fransman was niet goed vastgemaakt en die moest hierdoor de strijd noodgedwongen staken. Pas in de 42ste ronde ging Max Verstappen in de pits. De Nederlander stond lange tijd op kop na de pitstops van beide Ferrari's en Mercedes' zo'n tien ronden eerder. Ook Stoffel Vandoorne kwam nieuw schoeisel halen in dezelfde ronde. Door zijn late stop zakte onze landgenoot van P6 naar P10.
Vooraan het veld ging het voor Ferrari niet zo best. Vettel – die een voorsprong had van 12 seconden op zijn rivaal Hamilton zag de kloof snel slinken. Räikkönen volgde op een seconde van zijn teamgenoot en voelde de hete adem van Bottas in zijn nek. Er bleek een probleem te zijn met de handeling van de SF70H van de Duitser en hij kreeg de opdracht van zijn team om de kerbs te vermijden. In ronde 47 liet Bottas Hamilton voorbij zodat hij zijn kans kon wagen om Räikkönen onder druk te zetten en voorbij te gaan. Op de pitmuur van de Duitse renstal liet men aan Bottas weten dat hij de positie zou terugkrijgen indien het Hamilton niet zou lukken om voorbij Iceman te geraken. Met nog twintig ronden te gaan begon er eindelijk spanning in de wedstrijd te komen.
Met 19 ronden te gaan reed Verstappen op slechts 12 seconden van de koppositie. Met een seconde sneller per ronde kon de Red Bull-rijder nog een gevaar vormen voor de koplopers naar het einde van de race. Räikkönen van zijn kant discussieert via de radio met zijn team. Het werd duidelijk dat Kimi als een buffer moest dienen tussen Vettel en de aanstormende Zilverpijl van Hamilton. In de 63ste ronde moest Paul di Resta ook zijn strijd staken. Gisteren werd de Schot opgeroepen om Felipe Massa bij Williams te vervangen, wegens ziekte. Met enkele ronden te gaan zagen we de RB13 van Max in het zog van Bottas. Het zag ernaar uit dat Valtteri en Lewis niet meer van plaats zouden wisselen gezien de dreiging van de jonge Nederlander. Maar voor de finish ging de Brit nog aan de kant om de zuster-Mercedes voorbij te laten.
Vettel werd niet meer bedreigd voor de zege en met Kimi op een tweede plaats namen de roden hun tweede 1-2 van het seizoen. Valtteri Bottas werd in zijn Mercedes dus nog net derde, met Hamilton op P4 gevolgd door Max in vijfde stelling met zijn Red Bull. Fernando Alonso werd in de McLaren-Honda zesde, voor zijn compatriot Carlos Sainz Jr. (Toro Rosso). Sergio Perez en Esteban Ocon reden met de Force India's naar de achtste en negende plaatsen, en het laatste WK-puntje ging naar onze landgenoot Stoffel Vandoorne. Het eerste punt voor de Rumbekenaar dit seizoen. De volgende race is Stoffel's thuisrace in Spa-Francorchamps, na de zomerstop. De Grote Prijs van België gaat door in het weekend van 27 augustus.
Uitslag Race F1 Grote Prijs van Hongarije 2017
# | Rijder | Team | Resultaat |
---|---|---|---|
1. | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:39:46.713 |
2. | Kimi Räikkönen | Ferrari | +0.908s |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | +12.462s |
4. | Lewis Hamilton | Mercedes | +12.885s |
5. | Max Verstappen | Red Bull | +13.276s |
6. | Fernando Alonso | McLaren | +71.223s |
7. | Carlos Sainz | Toro Rosso | +1 lap |
8. | Sergio Pérez | Force India | +1 lap |
9. | Esteban Ocon | Force India | +1 lap |
10. | Stoffel Vandoorne | McLaren | +1 lap |
11. | Daniil Kvyat | Toro Rosso | +1 lap |
12. | Jolyon Palmer | Renault | +1 lap |
13. | Kevin Magnussen | Haas | +1 lap |
14. | Lance Stroll | Williams | +1 lap |
15. | Pascal Wehrlein | Sauber | +2 laps |
16. | Marcus Ericsson | Sauber | +2 laps |
17. | Nico Hülkenberg | Renault | DNF |
18. | Paul di Resta | Williams | DNF |
19. | Romain Grosjean | Haas | DNF |
20. | Daniel Ricciardo | Red Bull | DNF |
Foto's: Racing International Photography
Tweet