van der Horst

24H Barcelona: HP Racing Mercedes wint

Podium 24H Barcelona
Podium 24H Barcelona
De Mercedes-Benz SLS AMG GT3 van HP Racing heeft de 24H BARCELONA gewonnen. De Duitsers Bernd Schneider en Reinhold Renger, de Oostenrijkers Hari Proczyk en Reinhard Kofler en de Amerikaan Sean Johnston reden 662 ronden op het 4,665 kilometer lange circuit nabij de Catalaanse hoofdstad. Voor het HP Racing-team werd het in de slotfase nog spannend toen de motorkap losraakte en provisorisch moest worden bevestigd. Een andere Mercedes-Benz eindigde als tweede, de auto van Hofor Racing bestuurd door Michael Kroll, Chantal Kroll, Roland Eggimann, Kenneth Heyer en Christiaan Frankenhout. Met dit succes stelde Chantal Kroll voortijdig de Ladies’ Cup 2015 veilig, een van de diverse titels die tijdens de voorlaatste race van het seizoen in de FIA-goedgekeurde International Endurance Series al werden vergeven.
 
HP Racing Mercedes Benz SLS AMG GT3
HP Racing Mercedes Benz SLS AMG GT3
Een andere Mercedes-Benz, de auto van Ram Racing (#30, Onslow-Cole / Jäger / White / Bleekemolen) eindigde als derde. Dit team leidde bijna één derde van de wedstrijd, maar kreeg gedurende de nacht te maken met problemen aan de stuurinrichting. De uitslag is nog voorlopig, maar met de derde plaats stelde Ram Racing al de kampioenstitel in het teamklassement van de A6-klasse veilig.

In de Porsche-klasse 997 ging de overwinning naar het Franse team Ruffier Racing met de 991 Cup (#17). Rijders Paul Lafargue, Dimitri Enjalbert, Gabriel Abergel en Patrice Lafargue hielden diverse sterke teams achter zich. De Classica Motors by RMS-Porsche (#56, Feller / Nicolaidis / Piergiovanni / Spirgi) en de Drivex-991 Cup met vier Braziliaanse stockcar-rijders (#54, D. Schneider / Farah / Azevedo / Ambrosio / Mauricio) eindigden op de plaatsen twee en drie. Met de overwinning behaalde Ruffier Racing ook voortijdig de titel in het teamklassement in de klasse 997.

De SP2-klasse voor speciaal geprepareerde lange-afstandsauto’s leverde een overwinning op voor de ARC Bratislava-Porsche 997 Cup S (#66) met rijders Miro Konopka, Matej Konopka, Zdeno Mikulasko en Miro Hornak. In deze klasse reed vrijwel elk team tussentijds wel een keer aan de leiding, maar uiteindelijk had het Slowaakse team de overhand. De GC Automobile GC 10 V-8 (#164, Amrouche / Varutti / Gaillard / Calmon) eindigde als tweede, de MARC Cars Australia-MARC Focus V8 (#91, Kassulke / Gersekowski / Kaye / McLeod) werd derde.

In de klasse SP3, gebaseerd op GT4-regels, won de APO Sport-Porsche 997 Cup GT4 (#43) met de rijders James May, Alex Osborne en Paul May. De Cor Euser Racing-Lotus Evora (#160, Euser /Prewitt / Delnoij) eindigde als tweede. Zowel de Porsche als de Lotus hadden eerder problemen gehad, maar kwamen sterk terug. De CWS 4x4-Ginetta G55 (#178, White / Thomas / Hughes) werd derde in de klasse.

Het team Leipert Motorsport won met de Hurracán (#22) en rijders Isaac Tutmulu Lopez, Mikko Eskelinen, Vadim Gitlin, Ulrik Roland Pedersen en Marcel Leipert de SP-X-klasse, die volledig uit Lamborghini’s bestond. Het team Sportec Motorsport behaalde de plaatsen twee en drie met de auto’s met startnummer 13 (Krebs / Ditzler / Barth / Salikhov) en 21 (Lenz / Pampanini / Pavlovic / Stürzinger)
In de A2-klasse voor de kleinere toerwagens ging de overwinning naar de Milan Competition-Peugeot RCZ (#119) met rijders Denis Gibaud, Carlos Antunes Tavares, Jeroe Maudet and Jean-Louis Dauger. De RKC / TGM-Honda Civic (#99, T. Gannon / W. Gannon / Coomber / Bentley / Fredriksen) eindigde als tweede, de au2parts/DK Racing Event-Renault Clio (#108, Nielsen / Nyboe / Klitgard / Soderhamn / Rytter) werd derde. De Team K-Rejser-Peugeot RCZ (/#115) leidde meer dan 20 uur lang in de klasse, totdat een technisch probleem in de slotfase voor grote teleurstelling zorgde.

De Memac Ogilvy Duel Racing-SEAT Leon Cup Racer (95) met rijders Ramzi Moutran, Sami Moutran, Nabil Moutran en Phil Quaife won de klasse A3T en de teamtitel in de klasse. De tweede plaats in de klasse was voor de KH7-Monlau-SEAT Leon Cup Racer (#25) met Francesc Gutiérrez en Laia Sanz, voor de Team Altran-Peugeot 208 GTi (#208, Roman / Carlsen / Holmgaard / Rosta).

De Saxon Motorsport-BMW 135d GTR (#146) won de klasse A5 met rijders Nick Barrow, Tom Barrow, Jamie Morrow en Dave Robinson. De tweede plaats ging naar de Duwo Racing BMW M235i Racing Cup (#79, Dumont / Faber / Engljähringer / Aronov / Pereira). De gehandicapte Oostenrijkse rijder Gustav Engljähriger scoorde de punten voor zijn reguliere klasse CUP1 en won daarmee de titel. De derde plaats in deze klasse was voor de Intersport Racing-BMW (#84, Radcliffe Hayes / Lindsay / Clarke).

Rijders Igoris Ivanovas, Martynas Giknius, Kestutis Vilkas en Sigitas Ambrazevicius wonnen met de Kaukas-Volkswagen Golf (#137) de D1-dieselklasse, voor de RCM Motorsport-SEAT Leon TDI (#139, Csuti / Nagy / Elekfy / Kismarty-Gábor) en de TTC Racing-Volkswagen Golf TDI (#141, Schilliger / Kempf / Kresnik).

Aan de finish na 662 ronden
Aan de finish na 662 ronden
Er waren geen noemenswaardige incidenten en in totaal 13 korte ‘code 60’-neutralisaties om gestrande auto’s en brokstukken van de baan te laten verwijderen. De race vond plaats onder koele en droge omstandigheden. De volgende race van de 24H SERIES powered by Hankook is de seizoensfinale, de Hankook 12H EPILOG BRNO op het Automotodrom Brno in Tsjechië, op 9 en 10 oktober. Nadere informatie over de 24H BARCELONA en de andere wedstrijden van de 24H SERIES powered by Hankook is te vinden via: www.24hseries.com.

24H Series by Creventic press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op zondag 6 september 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Barcelona.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons