Hungaroring: nabeschouwing Racing Team Holland by Ekris Motorsport
Ricardo van der Ende en Bernhard van Oranje
In de kwalificatie noteerde Van der Ende een rondetijd van 1:53,580 minuut. Daarmee verzekerde hij zich van de tweede startpositie voor de tweede race. In de eerste manche, die bol stond van het spektakel, moest het duo vanaf de tiende startplek komen. Van der Ende en Van Oranje hielden het hoofd koel en stuurden hun Ekris M4 GT4 naar een mooie derde positie. Op zondag pakte Van der Ende bij de start meteen de leiding, om zijn voorsprong uit te bouwen tot een royale zes seconden. Om een gecrashte auto van het circuit af te takelen, werd de wedstrijd kortstondig geneutraliseerd en ging de opgebouwde voorsprong verloren. Van Oranje kwam na de rijderswissel direct onder druk te staan van Maserati-coureur Patrick Zamparini en KTM-rijder Mads Siljehaug. In een duel met de KTM-rijder werd Van Oranje aangetikt, waardoor hij spinde en veel tijd verloor. Uiteindelijk finishte het duo toch nog als achtste (in de pro-klasse).
Ricardo van der Ende: “Met de snelheid van de Ekris M4 GT4 zit het wel goed. Het is mij het hele jaar gelukt om ons als eerste of als tweede te kwalificeren. Zaterdag zijn we uiteindelijk in de race derde geworden, mooi, al had er nog meer ingezeten. We moesten een tijdstraf inlossen, die achteraf onterecht bleek. Daarmee verloren we zestien seconden, terwijl we uiteindelijk vijftien seconden achter de winnaar zijn gefinisht. In race 2 had ik een goede start. Ik pakte de leiding en wist een mooie voorsprong op te bouwen. Helaas ging die verloren door een safety car situatie en verloren we veel tijd toen Bernhard werd aangetikt door een andere rijder. Zonde, maar des te meer gemotiveerd zijn we om terug te slaan op ons thuiscircuit!”
Bernhard van Oranje: “De derde plaats in de eerste race was een mooi resultaat. Daar kunnen we blij mee zijn. In de tweede wedstrijd zag het er naar uit dat we nog een podiumplek konden behalen. Als het fair is, is er niets mis met een felle strijd, maar ik werd onbesuisd aangetikt. Ik spinde en verloor veel tijd. Met nog vijf minuten te gaan is dat natuurlijk het laatste wat je wilt. Ik kijk uit naar de Finaleraces op Zandvoort, het mooiste circuit van de kalender. Het team heeft dan een hoop genodigden en die willen we natuurlijk twee prachtige races bezorgen.”
Rob Severs en Simon Knap
Na een goede start van de eerste race kon Rob Severs het stuur in een kansrijke positie overgeven aan teamgenoot Simon Knap. Knap maakte het ‘karwei’ keurig af en finishte als tweede. Een dag later wisten de coureurs wederom de aandacht op zich te vestigen. Na een weergaloze openingsfase, waarbij Knap de ene na de andere concurrent wist te passeren, gaf hij de Ekris M4 GT4 vanuit zevende positie aan zijn collega over. Severs werd echter na de pitstop onaangenaam verrast door een technisch probleem, waardoor hij al in de eerste ronde na de rijderwissel in de bandenmuur eindigde.
Rob Severs: “Ik had in race 1 een prima start en kon uitstekend met de kopgroep mee. Een concurrent kreeg in het verloop van de race een lekke band en één andere deelnemer wisten we nog te pakken te nemen. Dan finish je uiteindelijk fraai als tweede. Op zondag ging Simon als een kanon, maar klaagde wel dat de remmen wat minder waren. Helaas heb ik dat snel gemerkt. Nadat ik de pitstraat ben uitgereden, trapte ik bij de eerste bocht compleet door het rempedaal heen. Dan ga je vol gas op een muur af. Om niet frontaal de bandenstapels in te vliegen, heb ik de auto omgegooid. Daardoor remde ik wat af op de banden en heb ik de schade beperkt. Maar het blijft balen. Zeker na de mooie race van de avond ervoor. Maar we blijven positief. We nemen het goede gevoel van zaterdag mee naar het volgende raceweekend!”
Simon Knap: “De eerste race liep heel goed. We konden goede rondetijden blijven rijden, met uiteindelijk weer een mooie tweede plaats als resultaat. Door pech in de kwalificatie, er was heel weinig rijtijd door een ongeval, kwam het aan op één ronde om een tijd te zetten. Dat lukte, maar mijn tijd werd afgenomen omdat ik met vier wielen buiten het asfalt was gekomen. Daardoor moesten we achteraan starten. Ik had dus wat te doen bij de start van de tweede race. Ik had een super start, had er in de eerste ronde meteen 10 te pakken genomen en gaf als zevende het stuur over aan Rob. Hij eindigde helaas meteen in de bandenmuur, doordat de remmen tijdens de pitstop te heet geworden waren. Na de mooie tweede plek van gister was er wellicht nóg een mooi resultaat mogelijk. Maar we hebben desondanks een goed weekend gehad.”
Thuiswedstrijd
Na races in Italië (Monza), Frankrijk (Pau), Groot-Brittannië (Silverstone), België (Spa) en Hongarije racet Racing Team Holland by Ekris Motorsport in het weekend van 8 en 9 oktober in eigen land. Tijdens de Finaleraces op Circuit Park Zandvoort staan de laatste races van het seizoen op het programma.
Uitslag Competition102 GT4 European Series - DTM Budapest - 24 en 25 september 2016
Race 1 (pro-klasse): 1. Peter Terting - Jörg Viebahn, Porsche Cayman PRO4 GT4, 25 ronden in 49:43,524 minuten (gem. 132,156 km/u), 2. Simon Knap - Rob Severs, Ekris M4 GT4, op 6,739 seconden en 3. Ricardo van der Ende - Bernhard van Oranje, Ekris M4 GT4, op 15,185.
Race 2 (pro-klasse): 1. Luca Anselmi - Patrick Zamparini, Maserati GranTurismo GT4, 26 ronden in 53:29,665 minuten (gem. 126,7 km/u), 2. Mauro Calamia - Giuseppe Fascicolo, Maserati GranTurismo GT4, op 6,590 seconden, 3. Peter Terting - Jörg Viebahn, Porsche Cayman PRO4 GT4, op 10,965 en 8. Ricardo van der Ende - Bernhard van Oranje, Ekris M4 GT4, op 38,251.
Racing Team Holland by Ekris Motorsport Press
Tweet