van der Horst

Hungaroring: Halfweg hertimmerd kampioenschap

Hungaroring
Hungaroring
Met de Race of Hungary, dit weekend op een ongetwijfeld hete Hungaroring betwist, is het FIA WTCR-veld na het uitstellen van de Adria-meeting naar begin november halfweg het seizoen aanbeland. In tegenstelling tot vorig jaar zijn de Hongaarse racefans wél aan het feest, een opsteker voor local heroes Norbert Michelisz, Attila Tassi en Bence Boldisz in hun achtervolging op Goodyear #FollowTheLeader Jean-Karl Vernay in de nieuwe Hyundai Elantra N. De Fransman telt acht punten meer dan regerend WTCR-kampioen Yann Ehrlacher (Lynk&Co), diens oom Yvan Muller volgt zeven punten verder.
Attila Tassi is met Jean-Karl Vernay, Tiago Monteiro, Yann Ehrlacher, Gabriele Tarquini en Frédéric Vervisch één van zes winnaars in evenveel tot dusver betwiste wedstrijden. De Hongaarse belofte wacht voor eigen publiek wellicht een moeilijk weekend aangezien de door Münnich Motorsport gerunde Honda Civic Type R TCR net als op Motorland Aragon met voorsprong de zwaarste wagen op de startgrid zal zijn. De omloop daarentegen is dan weer gesneden koek voor de Honda, getuige de dubbele zege van Esteban Guerrieri vorig jaar, in navolging van de twee overwinningen die landgenoot Néstor Girolami er in 2019 liet optekenen.

Ook Gabriele Tarquini won er in 2019 één van de drie wedstrijden, zij het toen met de Hyundai i30 N TCR. De Italiaan komt dit weekend aan de start met de dit seizoen debuterende BRC Hyundai N LUKOIL Squadra Corse Hyundai Elantra N die hij voor het zomerreces in Spanje naar een tweede seizoenzege leidde nadat Vernay (Engstler Hyundai N Liqui Moly Racing Team) de nagelnieuwe Koreaanse bolide eerder de maidenzege had bezorgd. Of de technische, van inhaalmogelijkheden gespeende omloop op 20km van hoofdstad Budapest ook de nieuwkomer goed ligt, dient afgewacht. Met amper 10 extra kilo's succesballast meer dan in Spanje mogen Vernay, Michelisz en Tarquini voorin worden verwacht, bij Target Competition krijgt het Zweedse Bäckman-duo het gezelschap van wildcardhouder Nicola Baldan.

Cyan Racing dat zich bij de start van het seizoen bekloeg over de ongunstige Balance of Performance voor de Lynk & Co 03, bekleedt met Ehrlacher, Muller en Santiago Urrutia toch maar lekker plaatsen 2,3 en 4 in de puntenstand. Regelmaat blijkt hier de sleutel tot succes. Voor het treffen van dit weekend krijgt de verzuchting van de blauwen voor het eerst gehoor, via een (BoP)reductie met 10kg waardoor Thed Björk en C° met een net zo zware bolide (1325kg) aan de start verschijnen als de Hyundai's.

Zengő Motorsport mikt voor eigen publiek op beterschap na de zwakke seizoenstart van de CUPRA Leon Competición TCR, de enige wagen die nog geen zege liet optekenen. Mikel Azcona, die als één van de titelkandidaten naar voor werd geschoven, prijkt momenteel op een weinig benijdenswaardige P17 en gaat daarbij teamgenoten Rob Huff en Jordi Gene vooraf. Azcona totaliseert slechts 25 punten, waarvan hij er in het eigenste Motorand Aragon 20 sprokkelde dankzij een sterke tweede stek in de openingsrace. De Cupra blijft vanzelfsprekend op zijn minimumgewicht (1265kg), een zege of podiumplaats voor de ogen van het thuispubliek zou een welgekomen compensatie zijn voor de tot dusver geleverde inspanningen binnen het team.

Constructeur Audi boekte op Motorland Aragon met Frédéric Vervisch een eerste zege en twee derde plaatsen  met Tom Coronel en Gilles Magnus. Een heuse ommekeer na een eveneens moeilijke seizoenstart, te wijten aan een ongunstige BoP en het verder fijntunen van de nieuwe Audi RS 3 LMS TCR. Dankzij de hoognodige BoP-aanpassing voor aanvang van de meeting in Spanje, zette het Comtoyou Team Audi Sport er de achtervolging op de concurrentie in. Nathanaël Berthon, Frédéric Vervisch, Gilles Magnus en pechvogel Tom Coronel  klommen naar de 10de, 11de,12de en 16de plaats en met slechts 10 extra kilogram succesballast erbij mag worden verwacht dat zij mits een sterke kwalificatie hun opmars op de Hungaroring verder kunnen zetten. Gilles Magnus, die op de Hungaroring anno 2019 met een podiumplaats in TCR Europe debuteerde, verdedigt er bovendien zijn leidersplaats in zowel de FIA WTCR Junior Driver Title- als WTCR Trophy-klassering.

 Stand Rijders 

Timing: (CET)
Zaterdag 21 augustus:
Free Practice 1: 09h30-10h15
Free Practice 2: 12h30-13h00
Qualifying Q1: 15h30-15h50
Qualifying Q2: 15h55-16h05
Qualifying Q3: 16h10-16h25

Zondag 22 Augustus:
Race 1: 12h15 (12 r., 52.532 km)
Race 2: 15h15 (15 r., 65.675 km)

Foto: FIA WTCR



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op donderdag 19 augustus 2021.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons