van der Horst

Hybride Porsche 911 geschrapt

Porsche 911 GT3 RS
Porsche 911 GT3 RS
Er komt voorlopig geen hybride-variant van de immens succesvolle Porsche 911. Dat vertelde een verantwoordelijke van Porsche aan het Amerikaanse Car and Driver op het evenement omtrent de productie van de miljoenste Porsche 911 vorige week. De hybrideversie had nochtans potentieel volgens Porsche, vooral dankzij Europese milieunormen die hybridewagens bevoordelen, maar financiële overwegingen en weinig representatieve rijeigenschappen leverden de hybride-911 uiteindelijk het nekschot op.
  • De Swert Opticiens
1 miljoenste Porsche 911 in "Irish Green" met gouden accenten
1 miljoenste Porsche 911 in "Irish Green" met gouden accenten
De plug-in hybride-Porsche 911 zou volgens de opgeborgen plannen onderdeel geworden zijn van het gamma type 992, de geplande opvolger van de huidige Porsche 911 Carrera type 991 waarmee het merk uit Weissach reeds lustig aan het testen is en welke volgend jaar moet verschijnen. August Achleitner, de man verantwoordelijk voor de 911 en 718 (Cayman en Boxster) productlijn bij Porsche, gaf aan dat men het idee vorig jaar al naar de prullenbak verwees, ondanks het beloofde potentieel op de tekentafel. Er waren echter ook nadelen, nadelen die de wagen te "on-911" maakten.

Porsche 911 GT3 R Hybrid
Porsche 911 GT3 R Hybrid
Eerst en vooral zou het hybridesysteem tientallen extra kilo's hebben toegevoegd, wat een gevoelige impact gehad zou hebben op de karakteristieken van de 911. Er was echter ook weerstand van de financiële afdeling... De wagen zou dermate duur zijn, dat er zoveel geknabbeld zou moeten worden aan de winstmarges dat een gelijkaardige marge als bij de andere 911's onmogelijk bleek. "Uiteindelijk wogen de nadelen niet op tegen de voordelen", vertelde Achleitner. Porsche bouwde in het verleden reeds een hybride-variant van de 911 type 997. Voor die wagen gebruikte het onder meer hybride-technologie van Williams F1 gebaseerd op een vliegwiel voor de energieopslag.

Foto's: Porsche AG



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Varia op dinsdag 16 mei 2017.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons