Hyundai Motorsport tekent Tarquini, Michelisz, Farfus en Catsburg voor zijn tweede WTCR-campagne
Met hogervermelde toppers mikt Hyundai op een remake van de successtory van afgelopen jaar waarin de i30 N TCR maar liefst dertien overwinningen boekte en dertig podiumplaatsen versierde. Beide Hyundai-klantenteams betwistten elkaar de teamtitel tot op het laatst terwijl drie van de vier Hyundai-vertegenwoordigers de rijders top 3 monopoliseerden.
'Never change a winning team' vertaalt zich thans in een logische verlenging van Tarquini's contract, de Italiaanse veteraan lag vorige winter met puik ontwikkelingswerk aan de basis van Hyundai's succes en pakte dankzij vier overwinningen een tweede toerwagentitel na eerder in 2009 reeds tot WTCC-kampioen te zijn gekroond. Pechvogel Michelisz van zijn kant bleef afgelopen jaar met een zege op de Slovakia Ring ietwat op zijn honger maar bewees met drie poles en een podium in de afsluitende Macau-hoofdrace niks aan snelheid te hebben ingeboet.
De Hyundai-falanx wordt na het vertrek van toppers Muller en Björk versterkt met de komst van twee TCR-'nieuwkomers' die weliswaar beide op een indrukwekkend toerwagenpalmares kunnen bogen.
Augusto Farfus betwistte reeds zes WTCC-seizoenen waarvan twee met Alfa Romeo en vier met BMW, tijdens dewelke hij vijftien overwinningen behaalde en tweemaal derde eindigde in de eindstand. In 2012 stapte de Braziliaan samen met het Belgische Bart Mampaey Racing als BMW-fabrieksrijder over naar het DTM en boekte hier met BRM in totaal vier zeges, waarvan drie in 2013 toen hij het tot vice-kampioen schopte. Daarnaast racete Farfus voor BMW in GT-uithoudingsraces, recent nog kroonde hij zich aan boord van de Schnitzer Motorsport BMW M6 GT3 tot winnaar van de FIA GT World Cup in de straten van Macau. Racen met de TCR-bolide wordt opnieuw even aanpassen voor de Braziliaanse familieman die laatst in 2006 met een voorwielaangedreven wagen onderweg was.
Nicky Catsburg die vooral naam maakte in GT-uithoudingsraces met o.m. podiums tijdens de 24H van de Nürburgring, Daytona en Spa (zege in '15), blijft wereldwijd voor werkgever BMW als fabrieksrijder aktief, maar combineert zijn activiteiten aan het stuur van de BMW M6 en M8 voortaan met het WTCR. De omnivalente Nederlander betwistte drie WTCC-seizoenen tijdens dewelke hij tweemaal op de hoogste trede eindigde; van 2015 tot 2016 maakte hij deel uit van het Lada Sport Rosneft-team en vorig jaar vervoegde hij de Volvo Polestar Cyan Racing-troepen voor het laatste WTCC-seizoen. Daarin maakte hij tot de Losail-finale nog mathematisch kans op de TC1-titel maar eindigde finaal als vijfde.
De voorbereiding op het tweede WTCR-seizoen gaat voor Hyundai Motorsport volgende maand van start met een driedaagse test in het Portugese Portimao.
Foto's: Hans van Onsem
Tweet