van der Horst

Geko Ypres Rally: Lietaer heeft revanche beet in FIA Historic - Munster wint Historic National

Paul Lietaer - Ford Escort MK2 BDA
Paul Lietaer - Ford Escort MK2 BDA
Paul Lietaer heeft in een kwalitatief hoogstaande Ypres Historic Rally revanche genomen na zijn nipte nederlaag van vorig jaar. De vliegende snor uit Heestert kwam vrijdagavond op kop na pech van Patrick Snijers en gaf die positie niet meer uit handen. Alle ogen waren dit weekend gericht op Patrick Snijers. De meervoudige Belgische kampioen kwam voor het eerst aan de start van de Ypres Historic Rally en iedereen was benieuwd naar de prestatie van Snijers tussen de nationale en internationale top van de Historic rallysport. Het antwoord liet niet lang op zich wachten, want Snijers zette aan het stuur van de BMA Porsche 911 de eerste scratch op de tabellen. Lietaer (Ford Escort MK2 BDA) prikte tegen in Mesen, maar in Boezinge was het opnieuw de Porschist die aan het langste eind trok. Tot zover het duel tussen beide kleppers, want in Langemark verdween Snijers van het toneel met een defecte alternator.
  • STX Motorhomes
Patrick Snijers - Porsche 911
Patrick Snijers - Porsche 911
Lietaer kon zo de openingsdag, die gekenmerkt werd door meervoudige regenbuien, afsluiten met een voorsprong van 14 sec op Robert Droogmans (Ford Escort MK2 BDA). Didier Vanwijnsberghe (Ford Escort MK2 BDA) was derde op 22 sec, terwijl Stefaan Stouf (Ford Escort MK1 BDA) en de Brit Thomas Davies (Ford Escort MK2) als vierde en vijfde een halve minuut moesten prijsgeven op leider Lietaer.

Zaterdagmorgen droogden de wegen in de Westhoek stelselmatig op en de drie koplopers namen afstand van de rest. Vanwijnsberghe was daarbij het best uitgeslapen en met twee besttijden op rij nam hij de tweede plaats van Droogmans over. 'Big Attack' bleef echter aanklampen tot hij in Heuvelland lek reed en bijna drie minuten verloor.

Deveux - Ford Escort MK2 BDA
Deveux - Ford Escort MK2 BDA
Het gevecht om de zege werd zo herleid tot een duel tussen Lietaer en Vanwijnsberghe. De garagehouder uit Waregem zette zijn rivaal de ganse dag onder druk, maar bleef hangen op een twintigtal seconden tot hij op drie proeven van het einde problemen kreeg met de ophanging en opgaf. Meteen was de buit binnen voor Lietaer die voor de vijfde maal op het hoogste schavotje mocht plaatsnemen in Boezinge.

"We zijn gisteren goed gestart op de gladde en natte proeven. Ideaal voor de Escort! Enkel Patrick Snijers was mee in de beginfase, maar die viel dan weg. Vandaag ging het een stuk moeilijker, want ik kon mijn voorsprong op Vanwijnsberghe niet verder uitbreiden. Jammer dat hij alsnog pech had, maar voor mij is dit een hele mooie revanche na de nederlaag in 2012. Het was een lastige wedstrijd en we hebben twee dagen keihard moeten rijden," besluit Lietaer.

Lancia 037 Groep B
Lancia 037 Groep B
De Escort MK1 BDA van Stefaan Stouf kwam op het opdrogende parcours een stukje tekort om mee te spelen voor de zege. Maar de vishandelaar uit Nieuwpoort, die zijn Porsche project heeft uitgesteld tot 2014, koesterde zijn tweede plaats op 2 min 14 van winnaar Lietaer als een overwinning. Voor Stouf was dit immers de eerste van elf deelnames zonder pech en dat vertaalde zich in een eerste podiumplaats.

Robert Droogmans - Ford Escort MK2 BDA
Robert Droogmans - Ford Escort MK2 BDA
Robert Droogmans had nog een mooie remonte in huis na zijn lekke band, maar kwam finaal zes sec tekort om Tomas Davies (Ford Escort MK2) van het podium te houden. De Brit kwam voor het eerst aan de start in Ieper, maar liet al optekenen terug te keren om nog beter te doen. Omer Saelens had met zijn Porsche 911 lang uitzicht op een top 5, maar zijn motor gaf de geest op de proef van Lille-Métropole. Ook de krachtbron van de Fransman Frederic Chambon (Porsche 911 Turbo) overleefde de doortocht in Frankrijk niet. Op die manier was het Duitser Anton Werner (Audi Quattro) die verrassend vijfde werd.

Geert Vandoorne (Ford Escort MK1 BDA) zat gebeiteld op de zesde plaats, maar zijn rally eindigde vroegtijdig toen de wielnaaf van het rechtervoorwiel bij de tweede doortocht in Vleteren doormidden brak. Enrico Brazzoli, die in Ieper zijn nieuwe Lancia 037 Rally van K Sport ontdekte, nam de rol van de Ledegemnaar over en eindigde als zesde.

Porsche 911
Porsche 911
Zijn landgenoot Massimo Pedro (Lancia 037) vond niet meteen de goede set-up op de gladde wegen. Na drie proeven was het gevoel in de wagen beter, maar in Langemark liet hij zich verrassen en dook in een gracht. Na een herstart op zaterdag en meerdere tijden tussen de koplopers wist hij nog een 8ste plaats uit de brand te slepen.

Tussen beide Lancia's eindigde misschien wel de snelste man van de rally op een zevende plaats. Patrick Snijers, herstart via SupeRally, was met 9 besttijden de beste performer van de rally. De Limburger had genoten van zijn eerste deelname bij de historics en een terugkeer naar Boezinge is zeker voor herhaling vatbaar. Edwin Degeyter (Ford Escort RS1800) en de Noor Mats Myrsell (Porsche 911 RSR) sloten de top 10 af.

De Ypres Historic nationaal werd van begin tot einde een secondenslag tussen Bernard Munster en Fredericq Delplace. Als je na twee dagen hard knokken aan de eindmeet nog altijd maar gescheiden bent door 31 seconden, is het hele wedstrijdverhaal geschreven. Munster trok uiteindelijk aan het langste eind, en slaagde dus gedeeltelijk in zijn opzet. De zege met Snijers in FIA lukte niet, maar de nieuwe overwinning van Big Bernie in deze rally zorgde toch voor dikke tevredenheid in het BMA-kamp. Delplace was gelukkig dat zijn bolide het de hele wedstrijd het heel knap deed en was dan ook dit tevreden met de dichtste ereplaats.
Door de opgaves van ondermeer Yves Brunee, Dirk Deveux, Jimmy McRae (differentieel), Vermeulen (afgebroken wiel), Glorieux (versnellingsbak) en Cailliau (cilinderkoppakking) reed Tobi Vandenberghe naar de derde plaats. Maar dit doet niets af van de knappe prestatie van de regerende VAS-kampioen. Bart Maes en Piet Declercq bezorgden sponsor Las Vegas de 4de en 5de eindplaats.



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Historic Rally op maandag 1 juli 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting GEKO Ypres Rally.
  • Shopa

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons