van der Horst

Ieper Historic Rally: Een Grand Cru met drie Lancia's 037 en duel Snijers-Droogmans

Lancia 037
Lancia 037
De Ypres Historic Rally is al ruime tijd een begrip in de historic rallysport. Met 99 inschrijvingen verdeeld over een FIA wedstrijd, meetellend voor het European Historic Rally Championship, en een nationaal luik, meetellend voor het Yokohama Belgian Historic Rally Championship, is de proef met het pittoreske Boezinge als uitvalsbasis sinds enkele jaren niet langer het kleine broertje van de moderne collega's van de Geko Ypres Rally.
Voor heel wat rallyfans zijn de vaak mythische duels tussen Patrick Snijers en Robert Droogmans in Ieper slechts anekdotes van oudere familieleden of videobeelden van VHS cassettes. Maar dit jaar krijgt de jonge generatie rallyfans de kans om die duels ook eens live te beleven, want Patrick Snijers komt in Ieper voor het eerst aan de start van de Historic Rally. In afwachting van een programma met een Porsche GT3 later dit jaar neemt hij plaats in een Porsche 911 SC van BMA, het type wagen dat vorig jaar door Bernard Munster naar de overwinning werd geloodst.

Robert Droogmans - Ford Escort RS 1800
Robert Droogmans - Ford Escort RS 1800
Bij Robert Droogmans lag de situatie anders. Nadat de plannen om verder te gaan in het BRC Historic even in de koelkast verdwenen zijn, werd hij op de valreep gerekruteerd als speerpunt voor het FunStillExists team. De Ieperse zegekoning moet zijn speelkameraad van weleer het vuur aan de schenen leggen met een Ford Escort MK2 BDA uit de stal van Christophe Jacob.


Maar er staan nog meer potente Escorts aan de start. Paul Lietaer zal alvast supergemotiveerd zijn om zijn nipte nederlaag van vorig jaar uit te wissen, terwijl ook Didier Vanwijnsberghe en Stefaan Stouf in het verleden hun status van podiumkandidaat meermaals bevestigden. Al zal het voor deze laatste geen sinecure zijn om die hoge ambities in te vullen, want in afwachting van de komst van een nieuwe Porsche heeft hij met zijn oude Escort MK 1 BDA iets minder Pk's aan boord dan zijn MK2 collega's. Net achter dit kransje topfavorieten zullen Geert Vandoorne (Escort MK1 BDA), Omer Saelens (Porsche 911) en Kurt Dujardyn (Porsche 911 SCRS) de snelste buitenlanders bekampen op zoek naar een dichte ereplaats.

De buitenlandse inbreng wordt dit jaar aangevoerd door drie Lancia's 037. Vorig jaar zagen we de Italiaan 'Pedro' sterk debuteren in Ieper en sinds kort is ook diens landgenoot Enrico Brazzoli overgestapt naar deze fabelachtige wagen. Beide Italianen, tevens de grootste titelkandidaten in het EK Historic Rally, worden samen met de Fransman Frederic Chambon (Porsche 911 Turbo) gezien als de belangrijkste uitdagers van de Belgen. Een derde Lancia 037 is in handen van de Franse gentlemen driver Patrick Canavese die debuteert in de Westhoek. De Noor Myrsell (Porsche 911 RSR), de Duitser Werner (Audi Quattro), de Brit Davies (Escort) en de Ier Redhouse (Porsche 911) zijn de overige buitenlanders om in de gaten te houden.

FIA Nationaal: Porsche favoriet

Bernard Munster (Porsche 911) troefde vorig jaar Paul Lietaer af in de FIA wedstrijd na een formidabele eindsprint. Big Bernie wou die prestatie graag herhalen, maar nu Patrick Snijers bij de FIA Historics start, wil de zaakvoerder van BMA zijn team de dubbel bezorgen door voor het nationale luik te kiezen.

Met Wim Decock kregen we vorig jaar een onverwachte winnaar van de nationale wedstrijd na een spannend duel met Glenn Janssens. Beide kemphanen zijn dit jaar terug van de partij en met streekrijder Fredericq Delplace biedt er zich nog een vierde Porschist met winstambities aan.

Als belangrijkste uitdager van de Porsches worden de ConXion boys Yves Bruneel en Chris Debyser getipt. De Opel Transeurope van de Ieperling onderging in de aanloop naar Ieper nog een vitaminekuur en ook de Escort MK2 BDA van Debyser verkeert terug in topvorm. Voor deze laatste wordt de Ypres Historic Rally cruciaal voor een verdere deelname aan het BRC Historic. In afwezigheid van Christophe Kerkhove kan hij immers een pak punten scoren omdat Patrick Mylleville (Porsche 911), de huidige leider in de tussenstand, in zijn klasse moet optornen tegen zware concurrentie.

Dit geldt evenzeer voor Dirk Deveux, die na zijn zware crash in Bocholt terugvalt op zijn Ford Escort MK2. De Limburger heeft nood aan een topresultaat om zijn titelkansen nieuw leven in te blazen.

De tenoren van het BRC Historic zullen het niet onder de markt hebben, want de Ypres Historic Rally verwelkomt jaarlijks ook een rist snelle streekrijders. Bart Maes (Escort MK2 BDA), Piet Declercq (Escort MK1 BDA), Filip Cailliau (Audi Quattro), Alain Vermeulen (BMW E21), Bram Fonteyne (Volvo 242) en Jackie Vanhove (Opel Ascona A) ambiëren allen een mooie eindnotering.

Deze laatste krijgt in Boezinge terug het gezelschap van de Schotse rally legende Jimmy Mc Rae (Opel Ascona A) onder de tent van het SMS Team. De chrono's van de vijfvoudige Britse kampioen worden straks een mooie referentie voor Tobi Vandenberghe (Opel Kadett C). Voor de piloot uit Wingene is dit pas het tweede full seizoen in de rallysport, maar daarin maakte hij wel snel furore bij de historics. De tips van zijn ervaren teamgenoot Frank Baert (Opel Manta 400) zullen bij het debuut in Ieper zeker gewaardeerd worden.

Bert Cornelis ontpopte zich dit seizoen tot één van de smaakmakers in het BFO-BRC. Voor de Sezoens Rally ruilde hij zijn Subaru Impreza WRC S5 even in voor de pas aangekochte ex-GoDrive Opel Monza. Door pech zat er toen geen ereplaats in, maar nu alle problemen van de baan zijn is het tijd voor een sportieve revanche. Cornelis kan er meteen een familieonderonsje van maken, want ook oom en ex-winnaar Dirk Vermeirsch (Sierra Cosworth) is van de partij. De zaakvoerder van Mies Racing wil zich amuseren in een onderling duel met zijn Britse vriend John Morgan in een gelijkaardige Ford Sierra Cosworth. Morgan is net als Chris Browne (Escort RS 1600) een vaste klant in de Westhoek. Beide Britten willen dan ook fors uitpakken in Flandres Fields. Met voorts ook nog Wouter Lievens (Porsche 911) is het lijstje kandidaten op een ereplaats indrukwekkend lang. Het antwoord op deze mooie strijd volgt zaterdagavond in Boezinge.



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Historic Rally op donderdag 27 juni 2013.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons