van der Horst

Ieper Historics: Winst voor Lietaer (FIA) en Vanwijnsberge (national) voor de BMW's M3 van Van Rompuy en Maes

Lietaer-Noppe - Subaru Legacy
Lietaer-Noppe - Subaru Legacy
Zowel in de Las Vegas Ypres Historic Rally, voorbehouden voor FIA-rijders, als de Nationale Classics Ypres Rally, kregen de piloten in het vrijdaggedeelte vier klassementsproeven voorgeschoteld. Zoals verwacht nam Paul Lietaer met zijn vierwielaangedreven Subaru Legacy meteen de leiding bij de FIA’s. De ‘snor’ sloot de eerste dag af met een mooie voorsprong op de voor velen verrassende Fin Ville Silvasti (Porsche 911) en Tom Van Rompuy die de BMW E30 M3 blijkbaar goed onder de knie heeft. Bij de Nationals was het Vanwijnsberghe die het heft in handen nam van bij het begin.
Tom Van Rompuy-Jens Vanoverschelde - BMW M3 E30
Tom Van Rompuy-Jens Vanoverschelde - BMW M3 E30
In FIA mengde Stefaan Stouf zich aanvankelijk ook goed in deze debatten met de gloednieuwe Ford Sierra Cosworth, maar tijdens de tweede doortocht op Zonnebeke begaf er een leiding en moest de vistboer naar het opgavepark. Achter Lietaer en Silvasti vonden we een verrassende Tom Van Rompuy die na wat pechrally's de BMW M3, geassisteerd door Qvick Motors, goed onder de knie heeft. Hij bleef de indrukwekkende Lancia Stratos van ex-Formule I rijder Erik Comas voor. Bruggeling Edwin Degeyter (Ford Escort) sluit de top-vijf af.

Vanwijnsberghe-Snoeck
Vanwijnsberghe-Snoeck
In de nationale wedstrijd toonde Didier Vanwijnsberghe onmiddellijk zijn intenties door de scratch te lukken op de openingsproef. Meer zelfs, Didier was in Zonnebeke net even snel als Lietaer bij de FIA’s. De man uit Sint-Eloois-Vijve bleef de leiding behouden, al moest hij eenmaal de besttijd laten aan Gunther Monnens en diens Ford Escort. Robin Maes was de dichtste belager van Vanwijnsberghe, en volgde op 15.4 van de leider. Regerend kampioen Dirk Deveux stond derde, maar reeds met een halve minuut achterstand. Verderop volgden nog binnen de minuut de winnaar 2016 Christophe Merlevede (BMW M3) op 36.4, Stefaan Prinzie (Opel Ascona 400) op 50 tellen en de Fransman Frederic Chambon (Porsche) op 59 seconden. 

Beide rally’s met eigen klassement moesten op zaterdag nog negen klassementsproeven afhaspelen.
Daarin konden de respectievelijke leiders van het eerste gedeelte op vrijdag, Paul Lietaer en Didier Vanwijnsberghe, de positieve lijn doortrekken tot aan de eindstreep. Al liep het niet altijd gesmeerd.

Comas-Roche - Lancia Stratos
Comas-Roche - Lancia Stratos
In FIA bouwde Paul Lietaer in de tweede rallydag zijn voorsprong gestaag uit op Tom Van Rompuy die een schitterende wedstrijd reed met de jarige co Jens Vanoverschelde. Maar tegen een vierwielaangedreven wagen met een topper als Lietaer aan het commando is uiteraard geen kruid gewassen. Halfweg de tweede wedstrijddag kwam Tom Van Rompuy post vatten in tweede positie ten nadele van de Finse Porsche. Lietaer liet nog wat tijd liggen door een defecte cardan en met het angstzweet op het voorhoofd kon hij toch nog verdiend in winnende positie afsluiten. Was de strijd om de eerste plaats misschien iets minder spannend om volgen gedurende de ganse rally, de strijd om de
Silvasti-Sairanen - Porsche
Silvasti-Sairanen - Porsche
dichtste ereplaats was des te boeiender. Met nog twee proeven te rijden stonden Tom Van Rompuy en de ex F1 rijder Comas in zijn prachtige Lancia Stratos op één seconde van elkaar. Ook Danny Kerckhof was nog niet uitgeteld met zijn BMW M3 voor een plaats binnen de top 3. Uiteindelijk bleef Van Rompuy knap overeind en we zagen een overgelukkige piloot van VR Racing over het podium rijden. Comas moest in de laatste KP zelfs nog de derde plaats afstaan aan Kerckhof wegens problemen met de versnellingsbak.

Maes-Maes - BMW M3 E30
Maes-Maes - BMW M3 E30
Bij de nationale deelnemers in de Classic Ypres Rally was het de hele zaterdag door een secondenspel. Didier Vanwijnsberghe had zaterdagmiddag de beste startpapieren, maar zijn BMW-collega’s wilden hem niet zomaar de overwinning op een schaaltje presenteren. Christophe Merlevede nam enkele scratchtijden voor zijn rekening, maar verloor dan weer 20 seconden door een schuiver. Vanwijnsberghe kon eventjes weer orde op zaken stellen in Watou, maar ze bleven ongeveer binnen de halve minuut hangen. In de laatste ronde van drie proeven moest Merlevede in Mesen echter nog naar de kant door technische problemen. Het verschil tussen Vanwijnsberghe en Maes voor de start van Zillebeke bedroeg nog 11.7 seconde. Didier toonde dat hij een waardig winnaar is door nog eens een scratch te lukken en was 2/10 seconde sneller dan Maes.

Monnens-Deruytter - Ford Escort MK2
Monnens-Deruytter - Ford Escort MK2
Robin Maes kwam als tweede dan weer over het eindpodium met wat gemengde gevoelens. “Enerzijds zijn we tevreden met onze tweede plaats, gezien we een enorm goede zaak doen voor het kampioenschap, waar we aan de leiding komen na de opgave van Stefaan Prinzie in de laatste snelheidsrit (kapotte ontsteking). Maar natuurlijk hadden we veel liever zelf op het hoogste podium plaats genomen. Al is verliezen van een Didier Vanwijnsberghe helemaal geen schande.” De derde plaats ging uiteindelijk nog naar Gunther Monnens met de Ford Escort. De Franse Porschisten Laurent Bayard en Fréderic Chambon vervolledigen de top-vijf.

Foto's: Wilfried Geerts



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Historic Rally op maandag 26 juni 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Kenotek Ypres Rally.
  • Curbstone

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons