IMG overleeft vertrek constructeurs / Troepenschouw
Kwantiteit van het deelnemersveld blijft quasi status quo.
Met zestien vaste inschrijvingen die tijdens het seizoen nog het gezelschap krijgen van andere rijders die één of meerdere wedstrijden betwisten zit het kampioenschap nog steeds met de neus in de goede richting.
Bakkerud/Doran nieuwe tandem met Audi S1.
De Noor Andreas Bakkerud en de Britse kamikaze Liam Doran, gewezen ploegmaten in 2013, zullen elk een Audi S1 besturen onder de vlag van Monster Energy RX Cartel. Het team communiceerde nog niet maar we veronderstellen dat het gaat om de ex EKS Audi’s S1. Volgens ingewijden waren er nog slechts drie wagens over bij EKS waarvan twee versies 2018 en één versie 2017. Zou kunnen kloppen want één exemplaar komt in handen van Krisztian Szabo en wordt ondersteund door EKS Sport zelf. Bakkerud was vorig seizoen de ploegmaat van Ekström en kent zijn wapen dus heel goed. Doran was vorig jaar nog testrijder op de Renault Mégane binnen het team van Chicherit en reed toen één wedstrijd.
Familie Hansen blijft in WK.
Nadat eind vorig jaar Peugeot de handdoek in ring gooide was het bij de familie Hansen alle hens aan dek om de wagens rijdende te houden. Ze werden opgevangen door Max J Pucher, de Oostenrijkse zakenman die onder naam van GRC Europe (Global RallyCross) een eigen kampioenschap uit de grond stampte. Eigenaardig genoeg gaan de broertjes Hansen naast het GRC ook richting het WK onder het banier van Team Hansen MJP en dus met de steun van Max Pucher. Een bizarre situatie gezien we het GRC Europe als concurrent zagen voor het FIA World RX.
Oppositie genoeg.
Niclas Grönholm blijft zweren bij Hyundai waarmee hij een sterk seizoenseinde kende. Hij blijft team vormen met de Rus Timur Timerzyanov binnen de structuur van GRX Taneco en mogelijk komt daar op termijn nog regerend Europees kampioen Reinis Nittis bij.
En dan is er GC Kompetition, het team rond Chicherit dat maar liefst vier wagens in de strijd gooit met de twee gekende Renault Mégane's voor Chicherit zelf en Anton Marklund. Daarnaast komen er via GCK Academy nog twee Renault Clio’s voor twee supersnelle jongens. Enerzijds de Franse rijzende ster Cyril Raymond en anderzijds de Belgische belofte Guillaume De Ridder. Zodoende blijft er een Belg in de hoogste regionen nadat Gregoire Demoustier het stuur aan de wilgen hing. Bij Team STARD van Manfred Stohl zijn twee Fiesta’s ingeschreven, maar met Janis Baumanis is nog maar één piloot gekend.
Met Monster Energy, STARD, GRX Taneco, GC Kompetition, GCK Academy en Team Hansen MJP hebben we zes permanente teams van twee wagens die zullen strijden voor de merkentitel. Bij deze twaalf inschrijvingen komen nog Timo Scheider (Münnich Motorsport), Krisztian Szabo (EKS Sport) Rokas Baciuska (ESmotorsport) en Oliver Bennett (Xite Racing) bij en zodoende komen we aan zestien permanente inschrijvingen. En zoals reeds gezegd en geschreven zullen daar mogelijk nog in de loop van het seizoen enkele namen bijkomen zoals meer dan waarschijnlijk Kevin Abbring met een tweede Skoda van ESmotorsport, Reinis Nitiss met een derde Hyundai en enkele eenmalige deelnames.
Wat betreft het FIA World RX kan men dus bij organisator IMG opgelucht adem halen met de eerste race in het vizier tijdens het eerste weekend van april op het Yas Marina Formule 1-circuit van Abu Dhabi.
Nu nog uitkijken welk deelnemersveld het FIA Euro RX op de been zal brengen. Zij starten pas tijdens het vierde weekend van het WK, eind mei in het Engelse Silverstone.
Foto's: Johnny Loix / ESmotorsport
Tweet