IMSA-kortnieuws na de seizoensfinale
In LMP2 was er ook dit jaar weer een gebrek aan deelnemers, al zakken er logischerwijs voor Daytona veel internationale teams af. Zo heeft Cetilar Villorba Corse bevestigd aanwezig te zijn in Florida en ook Inter Europol Competition is terug van de partij. De Poolse equipe maakte zijn IMSA debuut in Petit Le Mans dit jaar en mikt op een programma in de Michelin Endurance Cup, dat gelijktijdig zal afgewerkt worden met een seizoen in het FIA WEC.
Volgend jaar krijgt LMP3 een upgrade naar de grote jongens, waarop United Autosports stond te springen om deel te nemen aan de Rolex 24 met hun Ligier JS P320. Ondertussen keerde oprichter Richard Dean wat op zijn stappen terug, nadat IMSA bekendmaakte hoe de rijdersbezettingen er moeten uitzien. Dean verklaarde aan SportsCar365 dat hij gehoopt had dat de organisatoren zich aan het Europese concept zouden spiegelen, waarbij een bronzen piloot de meeste rijtijd op zich moet nemen. Maar gezien IMSA ook toestaat dat piloten uit de zilveren categorie (jonger dan 25) een team vormen met iemand ouder dan 25 uit de zilveren/gouden categorie, leek het opzet ineens een stuk minder interessant voor de Brit. Daarnaast heeft het Brits-Amerikaanse team ondertussen al bevestigd dat het zal deelnemen aan de Asian Le Mans Series en lijkt de kans dus klein dat het team aanwezig zal zijn, gezien de AsLMS een week later al start in Abu Dhabi.
GTLM wordt volgend jaar een zorgenkindje gezien de leegloop aan constructeurs. Corvette blijft present, maar met Porsche weg en het gerucht dat BMW alleen maar de Endurance Cup zal betwisten, lijkt de klasse voor een lastig jaar te staan. Toch is er voor Daytona al zeker één Porsche aanwezig dankzij Proton Competition. Of het één van de nieuwe wagens zal zijn of de één van de bolides die dit weekend de 1-2 gerealiseerd heeft, is nog niet geweten. Daarnaast doet het gerucht de ronde dat WeatherTech Racing misschien de opstap maakt naar GTLM met een Ferrari, maar dit is uiteraard nog niet bevestigd.
Earl Bamber sloot dit weekend een hoofdstuk in zijn carrière af met een huzarenstukje. Hij was ingeschreven op de beide Porsches die een 1-2 realiseerden in GTLM. Toch verlaat de Kiwi Amerika niet, want hij zal vanaf volgend seizoen te zien zijn in GTD. Daar zal zijn team, Earl Bamber Motorsport, samenwerken met Team Hardpoint onder de noemer Team Hardpoint EBM. Daarnaast zullen zij ook instaan voor de Porsches die uitkomen in de nieuwe Porsche Carrera Cup North America, die de Porsche GT3 Cup Challenge in Canada en de VS vervangt.
Foto's: IMSA - Thomas Smets - Porsche AG
Tweet