van der Horst

IMSA-kortnieuws na de seizoensfinale

IMSA WeatherTech SportsCar Championship in Sebring
IMSA WeatherTech SportsCar Championship in Sebring
Vorige zaterdag werd het seizoen 2020 van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship afgerond, maar veel tijd om te rusten is er niet. Over iets meer dan twee maanden moeten namelijk alle teams en piloten terug paraat zijn voor eerst de Roar before the Rolex 24, om dan een week later het seizoen echt aan te vatten met de Rolex 24 at Daytona. Een overzicht van enkele nieuwtjes, per klasse.
Mazda Motorsports - Mazda RT24-P
Mazda Motorsports - Mazda RT24-P
In DPi, de topklasse van het kampioenschap, mag een nieuw team verwelkomen, al is de term nieuw vrij breed bekeken. Chip Ganassi Racing komt namelijk aan de start met een Cadillac DPi. Dit jaar moest het team nog verstek geven nadat Ford de stekker trok uit het GTLM-project, nu komt het terug op het hoogste niveau met één wagen waarvan de line-up later bekendgemaakt wordt. Overigens zullen alle andere teams maar één bolide inzetten. Met het vertrek van Team Penske werden beide Acura's verdeeld over Wayne Taylor Racing en Michael Shank Racing en bevestigde Mazda en Action Express Racing dat ze maar met één wagen aantreden.

In LMP2 was er ook dit jaar weer een gebrek aan deelnemers, al zakken er logischerwijs voor Daytona veel internationale teams af. Zo heeft Cetilar Villorba Corse bevestigd aanwezig te zijn in Florida en ook Inter Europol Competition is terug van de partij. De Poolse equipe maakte zijn IMSA debuut in Petit Le Mans dit jaar en mikt op een programma in de Michelin Endurance Cup, dat gelijktijdig zal afgewerkt worden met een seizoen in het FIA WEC.

United Autosports - Ligier JS P320 Nissan
United Autosports - Ligier JS P320 Nissan
Volgend jaar krijgt LMP3 een upgrade naar de grote jongens, waarop United Autosports stond te springen om deel te nemen aan de Rolex 24 met hun Ligier JS P320. Ondertussen keerde oprichter Richard Dean wat op zijn stappen terug, nadat IMSA bekendmaakte hoe de rijdersbezettingen er moeten uitzien. Dean verklaarde aan SportsCar365 dat hij gehoopt had dat de organisatoren zich aan het Europese concept zouden spiegelen, waarbij een bronzen piloot de meeste rijtijd op zich moet nemen. Maar gezien IMSA ook toestaat dat piloten uit de zilveren categorie (jonger dan 25) een team vormen met iemand ouder dan 25 uit de zilveren/gouden categorie, leek het opzet ineens een stuk minder interessant voor de Brit. Daarnaast heeft het Brits-Amerikaanse team ondertussen al bevestigd dat het zal deelnemen aan de Asian Le Mans Series en lijkt de kans dus klein dat het team aanwezig zal zijn, gezien de AsLMS een week later al start in Abu Dhabi.

Proton Competition - Porsche 911 RSR
Proton Competition - Porsche 911 RSR
GTLM wordt volgend jaar een zorgenkindje gezien de leegloop aan constructeurs. Corvette blijft present, maar met Porsche weg en het gerucht dat BMW alleen maar de Endurance Cup zal betwisten, lijkt de klasse voor een lastig jaar te staan. Toch is er voor Daytona al zeker één Porsche aanwezig dankzij Proton Competition. Of het één van de nieuwe wagens zal zijn of de één van de bolides die dit weekend de 1-2 gerealiseerd heeft, is nog niet geweten. Daarnaast doet het gerucht de ronde dat WeatherTech Racing misschien de opstap maakt naar GTLM met een Ferrari, maar dit is uiteraard nog niet bevestigd.

Earl Bamber en Laurens Vanthoor
Earl Bamber en Laurens Vanthoor
Earl Bamber sloot dit weekend een hoofdstuk in zijn carrière af met een huzarenstukje. Hij was ingeschreven op de beide Porsches die een 1-2 realiseerden in GTLM. Toch verlaat de Kiwi Amerika niet, want hij zal vanaf volgend seizoen te zien zijn in GTD. Daar zal zijn team, Earl Bamber Motorsport, samenwerken met Team Hardpoint onder de noemer Team Hardpoint EBM. Daarnaast zullen zij ook instaan voor de Porsches die uitkomen in de nieuwe Porsche Carrera Cup North America, die de Porsche GT3 Cup Challenge in Canada en de VS vervangt.

Foto's: IMSA - Thomas Smets - Porsche AG



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op dinsdag 17 november 2020.
  • Powercars

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons