van der Horst

Road America: Wayne Taylor Racing doorbreekt de ban

Filipe Albuquerque en Ricky Taylor
Filipe Albuquerque en Ricky Taylor
Nog nooit sinds hun eerste deelname in 2011, toen nog in Grand-Am, kon Wayne Taylor Racing winnen in Road America... tot dit weekend. Filipe Albuquerque en Ricky Taylor trokken met hun Acura het laken naar zich toe in het laatste halfuur van de wedstrijd. Ze konden opgelucht ademhalen nadat de race achter de safety car eindigde en pakten zo hun vierde winst van het seizoen. Voor onze landgenoten Maxime Martin en Jan Heylen werd het een minder weekend. Beide heren eindigden buiten de top vijf van de GTD-klasse.
Meyer Shank Racing - Acura ARX-05
Meyer Shank Racing - Acura ARX-05
Road America zou Road America niet zijn als de regen niet voor chaos zorgde tijdens de race. Dat leidde ook tot de nodige full course cautions, waardoor de Meyer Shank Racing Acura de leiding kon nemen tijdens de pitstops. Alleen hield Oliver Jarvis deze niet vast, nadat Albuquerque op 24 minuten van het einde de leiding greep. Een zoveelste Acura 1-2 dit seizoen leek in de maak, tot Jarvis op acht minuten van het einde van de race een fout maakte in The Kink, waardoor de vierde en laatste safety car-neutralisatie een feit was. Hierdoor promoveerde beide Cadillac Racing-wagens naar het podium, waar Earl Bamber en Alex Lynn voor Renger van der Zande en Sébastien Bourdais eindigden. De Acura van MSR reed wel verder, althans met een kapotte voorkant om uiteindelijk als vierde te eindigen. De top vijf werd vervolledigd door de JDC-Miller Motorsports Cadillac.

Winward Racing - Mercedes-AMG GT3 Evo 2020
Winward Racing - Mercedes-AMG GT3 Evo 2020
In GTD Pro was het eindelijk raak voor de Vasser Sullivan Lexus. Jack Hawksworth en Ben Barnicoat vochten de hele race een gevecht uit met de Pfaff Motorsports Porsche van Mathieu Jaminet en Matt Campbell, maar de strategie, waar men vooral benzine probeerde te sparen, pakte het beste uit voor het Britse duo. Hetzelfde kan gezegd worden van Corvette Racing, waar Jordan Taylor en Antonio Garcia meer dan een uur en een kwartier op één tank reden. Dat terwijl de overwinning in GTD richting de Winward Racing Mercedes van Philip Ellis en Russell Ward ging, voor de Carbahn with Peregrine Racing Lamborghini van Jeff Westphal en Robert Megennis, terwijl de Vasser Sullivan Lexus van Aaron Telitz en Frankie Montecalvo het podium vervolledigde. Maxime Martin kon zijn vorige prestaties met de Heart of Racing Aston Martin niet overdoen en eindigde als zesde. Net daarachter finishte de Wright Motorsports van Heylen en Ryan Hardwick.

Tot slot ging de overwinning bij de LMP2's naar de ERA Motorsport Oreca van David Merriman en Ryan Dalziel, terwijl bij de LMP3's de Riley Motorsports Ligier van Gar Robinson en Felipe Fraga zijn derde zegekrans mocht ophalen.

Foto's: IMSA



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op maandag 8 augustus 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Road America.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons