In 2023 naar een écht Belgisch-Nederlands kampioenschap?
“Voor een jonge rijder is het duidelijk een erezaak om op het podium in de Dutch Belgian Super Star Top 3 plaats te kunnen nemen, naast jonge collega’s of rijders met meer aanzien of ervaring op de teller”, stelt Koen Wijckmans, coördinator van de Ford Fiesta Sprint Cup en bedenker van de Dutch Belgian Super Star. “Dat staat leuk op je cv en is uiteraard qua foto’s en tv-beelden mooi meegenomen tegenover sponsors en partners. Op het einde van het seizoen zet V-Max Racing de finale Top 3 bovendien extra in de bloemetjes. Als het op de piste echter te veel kantje-boord dreigt te gaan, zien we toch dat men de voorkeur geeft aan het scoren in de Nederlandse of Belgische competitie en het voetje licht. Dat was duidelijk het geval op Circuit Zandvoort, toen Tomas De Backer aanvoelde dat hij risico’s moest nemen om Alan Czyz voorbij te kunnen gaan en hij daarop de zeg maar virtuele derde plaats en vooral de volle Belgische pot verkoos.”
Op papier (en volgens de door de KNAF en RACB goedgekeurde reglementen) hebben de Nederlanders en de Belgen dus niets met elkaar te maken, maar in zo’n gezamenlijk startveld met gelijkaardige auto’s is het niet mogelijk dat inhaalmanoeuvres en incidenten zouden worden bekeken (en beoordeeld, lees gestraft) in functie van de competitie waarin men uitkomt. Op wat er tijdens de races gebeurt, is er voor koersdirectie en officials slechts één uniek startveld, Nederlandse én Belgische rijders te samen!
“Precies daarom willen wij in 2023 de Dutch Belgian Super Star opwaarderen, door de daar behaalde punten te koppelen aan zowel de Nederlandse als de Belgische kampioenschappen”, vervolgt Dick van Elk, de grote baas bij V-Max Racing Management. “Wij gaan de klassen 1 en 2 in het Nederlands verhaal en de ‘overall’ en Junior bij de Belgen behouden, maar de punten die men scoort zullen afhangen van de plaats waarop een rijder ‘overall BE-NL’ eindigt. Op die manier zullen alle rijders tijdens elke ronde voor elke plek moeten knokken en zal het voortaan opletten geblazen worden voor zowel de Nederlandse als de Belgische collega’s. Gaan drie Nederlanders als eersten over de finish en is de eerste Belg pas vierde? Dan wint hij weliswaar de Belgische strijd, maar de punten die hij sprokkelt zijn gelijkwaardig aan die vierde plaats overall, Nederland en België samen. Idem qua puntenbarema in de Nederlandse Divisie 1 en Divisie 2. Dat zou elke rijder moeten pushen om iedereen te beschouwen als een échte rivaal en zich op de piste niet gewonnen te geven. Tegenover niemand! En, ja, ook voor het bepalen van de strafmaat zullen de officials zich kunnen baseren op een échte algemene uitslag! Wij zijn ervan overtuigd dat we op deze manier mogen spreken van een volwaardig Belgisch-Nederlands kampioenschap en de Ford Fiesta Sprint nog meer zal beschouwd worden als de ideale kweekvijver!”
Dutch Belgian Super Star (na Racing Festival) : 1. Tomas De Backer 201 ; 2. Sen Roodenburg 188 ; 3. Alan Czyz 175 ; 4. Senne van Soelen 166 ; 5. Gianni van de Craats 151; 6.. Philippe Huart 148; 7. Stefan Barewijk 145 ; 8. Aleksander Olejniczak 138 ; 9. Esmee Kosterman 130 ; 10.Veeti Rajala 115 ; 11. Filip Zagorski 109 ; 12. Geoffrey Vanspringel 106 ; 13. Ellis Spiezia 95 ; 14. Tom Feyaerts 73 ; 15. Kobe Pauwels 70 ; 16. Tom Vanderheyden 68 ; 17. Giovanni Van Lil 60 ; 18. Benjamin Abeloos 54 ; 19. Nathan Vanspringel 51 ; 20. Tomasz Magdziarz 38 ; 21. Wim Coekelbergs 26 ; 22. Kristoff Cox 25 ; 23. Bart Ploeg 21 ; 24. Daan Pijl 16 ; 25. Benjamin Sil verstersson 13.
Ford Fiesta Sprint Cup
Tweet