In memoriam Marcel Van Hool (1934-2024)





Zijn voorliefde voor design getrouw, liet hij tussen '74 en '76 onder eigen merknaam twee F2's bouwen in de Spaanse fabriek met Jean-Pierre Jaussaud en ook Bernard De Dryver als testpiloot. De wagens namen evenwel nooit deel aan het EK voor Formule 2. De Fransman zou hij later financieel steunen voor de immer belangrijke F3-race in Monaco.
In 1976 was er het contact met John Surtees en diens piloot Rupert Keegan die tijdens het F1-weekend ten huize Van Hool bleven logeren. Dit resulteerde later in teamsponsoring middels wat anno 1977 zowat de eerste truck-trailer combinatie in de F1-paddock moet zijn geweest. Zoon Jan mocht daarop in '77 en '78 tijdens de zomermaanden met het team mee als hulpje. Toenmalig teammanager bij Surtees was Peter Briggs binnen wiens Edenbridge Racing-team Jans broer Mikke later in het Brits F3-kampioenschap zou debuteren.
Vanaf 1985 focuste vader Van Hool zich volledig op de meer dan verdienstelijke racecarrière van zoon Mikke die het via successen in de kartsport, Formule Ford en Brits F3 tot in het hoogstaande F3000-kampioenschap, de F1-wachtkamer, schopte. Minder geslaagde samenwerkingen met derdenteams leidden in 1995 uiteindelijk tot de oprichting van het eigen Team Astromega, vernoemd naar de gelijknamige dubbeldekbus.




De redactie van Autosport.be biedt de familie en naaste vrienden hierbij haar oprechte medeleven aan.

Foto's: Archief Fam.Van Hool, Hans van Onsem, Georges de Coster
Tweet